Toon posts:

Apple server, Windows/apple client

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit met een dilemma... Ik zit op dit moment op mijn stage bedrijf en nu willen ze dat ik hier het 1 en ander ga opzetten. Het is een school en nu is het de bedoelling dat er een nieuwe computer lab gaat komen. Nu is het zo dat ze niet echt hele nieuwe computers daar voor willen gaan gebruiken. Het zijn een aantal Del Optiplex GX1 computers. Ik heb deze computers geformatteerd en Windows 95 opgezet. nu kwam ik na de installatie er achter dat het niet zo handig is geweest om Windows 95 te gebruiken want daar kan ik heel weinig met netwerk enz installeren en de videokaart kwam hier ook niet goed mee. Nu ben ik bezig met Windows ME er op te zetten (wil eigenlijk Win 98 maar kan ik niet vinden hier in de school en Win ME is mijn eigen versie die ik toevallig bij me heb(ja dat is toevallig want ik zit op aruba voor mijn stage ;))) Dus dat ben ik nu op 1 computer aan het installeren en ben ik aan het kijken of dat daarna wel wil werken met het netwerk.

Ik zal proberen uit te leggen wat we hier hebben staan.

Er staat 1 Apple G3 denk ik als server te draaien. Daar worden bestanden op gedeelt maar nog geen username's enz(moet ook de bedoeling worden dat iedere leerling zijn ruimte krijgt op de server voor zijn spullen en dat die daar alleen bij kan komen als ze inloggen). De server staat uiteraard gewoon aangesloten op het werken en draait op een OS 9(wil je meer weten vraag het dan kijk ik het na).

In het hiudige computer lab staan 17 iMac's te draaien en ook verbonden met het internet. Beneden bij de receptie staan er zo'n 4 copmuter's met Windows XP waarvan er op dit moment maar 1 is aangesloten op het netwerk (vraag niet waarom maar dacht dat het een probleem met bekabeling is ) het is de bedoeling dat alle 4 de computer's dus verbonden worden op het netwerk en ook de mogelijkheid krijgen om hun bestanden op de server op te slaan. Daarnaast staat daar ook nog een andere computer met Windows 98 SE. Die is ook aangesloten op het netwerk maar ook alleen maar internet. Dus geen verbinding met de server. Het nieuwe computer lab komen er dus 7 nieuwe computer's te staan die ik nu dus aan klaar maken bent. Vermoedelijk met Win ME (andere suggestie's?? Win XP is te zwaar voor deze machine's)...

Dus mijn vraag is... Is het mogelijk dit allemaal met elkaar te linken dus dat waar ook de leerling maar gaat zitten hij/zij bij zijn bestanden kan komen op de server?? Of moet daarvoor nog een andere server worden neergezet(ik denk zelf aan een windows server maar kan je dan ook vanaf de mac inloggen op de windows server en daar je bestanden vandaan halen??). Ik hoop dat jullie het nog een beetje begrijpen en er uit kunnen komen. En ik ben benieuwd naar de reactie's van jullie...

Groeten

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 15:37
Eén ding eerst, die school is OERDOM. Ik heb niets tegen mac, maar 80% van de kinderen hebben een pc thuis, en wat zijn ze er dan mee dingens te leren op een mac. En als ze later in een bedrijf waar 9/10 windows draaiT, zitten ze ook in de knoei.... slimme school.

Voor de rest zou ik toch voor de windows bakkies er één van NT4 (of win2000 als het er op draait) zetten en dat als server gebruiken. Voor mac's derop aan te sluiten zou ik toch ff zien of het haalbaar is (evt software oid ervoor).
Wazige school iig

Verwijderd

Topicstarter
jvvv schreef op 16 januari 2004 @ 17:56:
Eén ding eerst, die school is OERDOM. Ik heb niets tegen mac, maar 80% van de kinderen hebben een pc thuis, en wat zijn ze er dan mee dingens te leren op een mac. En als ze later in een bedrijf waar 9/10 windows draaiT, zitten ze ook in de knoei.... slimme school.

Voor de rest zou ik toch voor de windows bakkies er één van NT4 (of win2000 als het er op draait) zetten en dat als server gebruiken. Voor mac's derop aan te sluiten zou ik toch ff zien of het haalbaar is (evt software oid ervoor).
Wazige school iig
hahah ja ik weet het... maarja het is een school die veel van zijn spullen via via krijgt... Ik ben er ook niet dol op maarja om nouw gelijk alle mac's weg te gooien vind ik ook zo zonde. Maar de schoolhoofd vind het ook niet geweldig maar het is hier duur om nieuwe pc's aan te schaffen... Dus vandaar dat we het hiermee moeten doen (vandaag nog 9 nieuwe compaq monitor's opgehaalf voor 35 florin per stuk (zo'n 17 euro ongveer))

Verwijderd

Wazige school iig
In nederland ja! Dat wil niet zeggen dat dat op Aruba ook zo is?

Verwijderd

Volgens mij kun je beter die wxp software van beneden voor die GXP's gebruiken.

1 GXP als server inrichten. en dan de Imac's daar ook op laten werken.

In de america's (noord en zuid amerika) is apple een stuk beter vertegenwoordigt en daardoor dus meer gebruikt.

die G3 zou je als server met linux in kunnen richten. ipv een GXP en dan samba erop. heb je nog een redelijk goedkope oplossing.

hetzelfde met de clients. als je met licentie problemen zit linux met open office en samba en dan ben je al een heel end. plus dat je geen zware hardware hebt.

en nog een zeer leuke stage ook.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2004 18:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 18:11:
Volgens mij kun je beter die wxp software van beneden voor die GXP's gebruiken.

1 GXP als server inrichten. en dan de Imac's daar ook op laten werken.

In de america's (noord en zuid amerika) is apple een stuk beter vertegenwoordigt en daardoor dus meer gebruikt.

die G3 zou je als server met linux in kunnen richten. ipv een GXP en dan samba erop. heb je nog een redelijk goedkope oplossing.

hetzelfde met de clients. als je met licentie problemen zit linux met open office en samba en dan ben je al een heel end. plus dat je geen zware hardware hebt.

en nog een zeer leuke stage ook.
ok je moet me wel ff helpen met de afkortingen want daar ben ik geen kei in... WXP= Windows XP neem ik aan... maar GXP weet ik nie...
trouwens wat bedoel je met redelijk goedkope oplossing?? Want linux is (zover ik me kan herrinneren) toch gewoon gratis?? (tenzij ik op school illegaal bezig ben geweest })

thx alvast...

Verwijderd

Als je het belangrijk vind dat kinderen leren omgaan met computers dan is het juist verstandig je niet te richten op 1 platform c.q. besturingssysteem. Het enige wat anders is aan een Mac is het besturingssysteem, niet de software! Productief met Microsoft producten leren omgaan kun je ook op een Mac...

Het is juist jammer dat de besturingssystemen van Microsoft (want daar doel je volgens mij op) de enige zijn waarmee veel mensen in aanraking komen. Ze zouden wel eens kunnen denken dat dat het enige is dat er te koop is ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok... de discussie over of het nou wel of niet slim is om Mac computer's bij mij op mijn stage bedrijf te hebben intresseert me eigenlijk niet zo veel. Ik kan er ook nix aan doen en het is nu eenmaal zo dat ik het moet doen met de spullen die ik heb.

Het is me wel ondetussen gelukt om voor studenten een gebruikersnaam en een wachtwoord te maken en dat ze zo hun eigen ruimte hebben op de server. Dat werkt dus allemaal goed. Maar nu zit ik er nog mee dat ik beneden op de
Windows XP + Windows 98 SE machine's nog niet op het netwerk kom. Ik heb al het 1 en ander geprobeert maar het werkt gewoon niet. Ik heb het idee dat ik nog iets moet instellen op de server voor Windows machine's aan te melden.

Ik ga de copmuter's in het nieuwe computerlab installeren met Windows 98 SE. omdat ik zelf 1 copie van Win ME heb maar die is in het Nederlands. Dus daar hebben we hier niks aan. Weten jullie hoe dat zit met licentie's voor deze windows versie? Moeten we nog steeds voor elke computer 1 licentie hebben of is het ondertussen al zo verouderd dat het zonder licentie's mag?

Ik heb dit weekend niet kunnen reageren omdat ik in mijn huis geen internet heb. Dus ik kan alleen overdag op mijn stage bdrijf antwoorden (even voor de duidelijkheid ik loop 5 uur achter op de nederlandse tijd).

Alvast bedankt voor jullie moeite...

Verwijderd

Voor windows '98 heb je nog steeds een licentie nodig per pc.

als je de mac G3 als server hebt ingericht moet je misschien eens kijken of je wat kan vinden op de site van apple om dit werkend te krijgen.

Voor de pc's beneden daar heb je natuurlijk kabels voor. probeer eens met een laptop of een pc die het boven wel doet deze naar beneden te slepen en dan te kijken of je kabel wel werkt. als dat zo is dan heb je dat uitgesloten. daarna een vast ip address invullen en kijken of dat wel werkt. als dat werkt kijken naar je dhcp address etc.. dus stap voor stap oplossen.

over die GXP's waar ik het over had. je hebt geschreven dat je Dell GXP's hebt dus daar de afkorting vandaan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 17:19:
Voor windows '98 heb je nog steeds een licentie nodig per pc.

als je de mac G3 als server hebt ingericht moet je misschien eens kijken of je wat kan vinden op de site van apple om dit werkend te krijgen.

Voor de pc's beneden daar heb je natuurlijk kabels voor. probeer eens met een laptop of een pc die het boven wel doet deze naar beneden te slepen en dan te kijken of je kabel wel werkt. als dat zo is dan heb je dat uitgesloten. daarna een vast ip address invullen en kijken of dat wel werkt. als dat werkt kijken naar je dhcp address etc.. dus stap voor stap oplossen.

over die GXP's waar ik het over had. je hebt geschreven dat je Dell GXP's hebt dus daar de afkorting vandaan.
ok die licentie dat wordt voor me geregeld als het goed is. Dat idee van de laptop ga ik proberen maar dan juist andersom. Ik heb hier in de schol ook nog een aantal iBook's staan. dus wat ik ga proberen is die iBook beneden op het netwerk aansluiten en kijken of ik dan toegang krijg. Het gekke is dat de Windows machine's wel op internet kunnen (via proxy). Ik ga nu ook weer naar beneden en misschien kan ik toegang krijgen via ftp (was weer aant klooien op de server en zag de map als ftp staan dus ff kijken of ik er dan in kan komen).

Ik zal eerst kijken of de ftp werkt en daarna kom ik weer terug nadat ik me ibook experiment heb geprobeert (kan er nu niet bij komen geen sleutel) dus dat word waarschijnlijk morgen.

als jullie nog tips hebben GRAAG!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ok daar ben ik weer. Het FTP-en werkt op de windows machine's dus daarmee heb ik het probleem opgelost van de filesharing (getest op windows machine's).

Nu ben ik alleen nog op zoek naar back-up programma wat elke nacht een backup van de schijf maakt op de externe hardeschijf (denken jullie dat 10 gig voldoende daar voor is?? of is het verstandig een back-up server er van te maken??)

Dat was het voor nu dan

groeten
Pagina: 1