Toon posts:

3Com 509b in linux

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb net Redhat 7.0 geinstalleerd, alleen hij wil m'n 3com 509b netwerkkaart (ISA, ja ik weet het is oud) niet vinden. Heb zelf verder handmatig het IRQ en de I/O adress range ingesteld in linuxconf, maar dit helpt niet... Wat doe ik verkeerd??

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

je moet de module handmatig laden mbv insmod
en het IRQ en IO adres meegeven.

zoiets als:

insmod 3c509.o 5 380 (irq 5, IO 380)

suc6

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
in je /etc/conf.modules:

alias eth0 3c509

• JJJ
  • Laatst online: 15:54

JJJ

Hetzelfde probleem heb ik, het is mij niet gelukt met alleen insmod, want bij booten krijg ik Delaying eth0 initialization... zucht..

• Bigs
  • Niet online
Misschien moet je even de Etherdisk voor die kaart downloaden bij 3Com en hem van auto-select ofzoiets afzetten (als dat aan staat kiest ie zelf of ie utp of bnc moet hebben, maar dat werkt niet in linux, ook niet als ie alleen utp heeft).

Verwijderd

Topicstarter
Bij het opstarten voert Linux dus al een insmod voor de kaart op eth0 uit, het meegegeven irq (7) en de I/O range (02E0-02EF)... Dus ik denk dat wat jullie genoemd hebben al wel goed zit...

Verwijderd

Topicstarter
Maar het werkt dus nog niet... :(

Verwijderd

Ik had net zoiets.
De oplossing bij mij was het irq voor die 509 reserveren in de bios voor "legacy isa".
Dat was bij mij afdoende,
Grtz
T.
Was irq 7 niet gereserveerd voor lpt btw.?

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wat bij mij werkte:
met een tooltje die 3com van plug en play afhalen, handmatig instellen, en dan een regeltje toevoegen aan lilo.conf te weten:
append="ether=5,0x310,eth1"
of wat jouw instellingen ook maar mogen wezen. En natuurlijk je kernel met die 3com drivers compilen ;)

Prepare for unforeseen consequences

Verwijderd

Freesco herkent de 509b wel, ook in autoconfig mode. vreemd dat redhat dat niet doet. enne, zo oud en grijs is de 509 nu ook weer niet, je kan 'm nog steeds kopen :ƒ175
Voor thuis is het prima
(nee niet gekocht, ik heb hem ook uit de prullebak van het werk)

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07 15:13

oXygeN

oftewel oxje...

Probeer em eens met isapnptools in te stellen

\o/

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Had eerst zelf ook dat probleem. zorg ervoor dat je kaart niet meer in PnP modus staat (kun je met dos/win progje van 3com instellen) en configureer dan je kaart in linux met het bijbehorende linux progje...
Succes! (heb er zelf ook 2 maanden mee gezeten...voor tweakers.net)

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Ik heb zelfs 2 3c509b's draaien onder RH7, een PnP versie van Chello en een gewone. Je moet idd met PNPDISBL.BAT van de 3COM driverdisk de PnP-functie uitschakelen en het IRQ in de BIOS op Leagacy ISA zetten. Dit IRQ kun je zien met de 3c5x9cfg.exe util die ook op de driverdisk staat.

Start daarna Linux op en geef een insmod 3c509 Mijn ervaring is dat je geen i/o en irq hoeft te specificeren ( iig bij mij niet terwijl ik er 2 dezelfde in heb ). Stel evt. via linuxconf de netwerkkaart in op DHCP of een vast adres en geef daarna een /etc/init.d/network reload. En dan zou het moeten werken.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Start daarna Linux op en geef een insmod 3c509 Mijn ervaring is dat je geen i/o en irq hoeft te specificeren ( iig bij mij niet terwijl ik er 2 dezelfde in heb ). Stel evt. via linuxconf de netwerkkaart in op DHCP of een vast adres en geef daarna een /etc/init.d/network reload. En dan zou het moeten werken.
Ik zit met hetzelfde probleem, nu werkt het bovenstaande perfect (kan ook pingen naar mijn andere bakken) alleen als ik een reboot geef dan kan ie tijdens de initialisatie van het netwerk eth0 weer niet vinden.
Hoe zorg ik dat die insmod en network start op de juiste manier (en ik denk volgorde) gestart worden.

(ben een ontiegelijke linux newbie, staat sinds gisteren een RH7 op een DX2-66 met 40 meg. Heb een gnome desktop draaien en verder nog geen flauw idee. Alle hulp is dan ook heel erg gewaardeerd.)

de betaler vervuilt

• shadax
  • Niet online
in /etc/conf.modules moet je hem dan neerzetten

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zit hier met hetzelfde probleem, zowel RH 6.1 als 7 willen niet met de kaart werken. Als ik met linuxconf handmatig de kaart start doet hij wel, maar de volgende keer opstarten werkt dan niet.

In het BIOS kan ik geen IRQs reserveren voor legacy ISA kaarten.

Het rare is dat de kaart met de RH bootnet bootdisk wel gewoon werkt als Etherlink III.
Een BNC aansluiting is niet aanwezig en PNP staat uit.
Pagina: 1