Toon posts:

Welke miniDV cam?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wil binnenkort een (eerste) digitale videocamera kopen... Ga 'm voornamelijk gebruiken om 't kitesurfen te filmen.
Wat dus belangrijk is is optische zoom en graag zo lang mogelijk op 1 batterij. Nou ben ik dus student dus m'n budget is beperkt, maar wil wel iets kwalitatiefs goeds.

Ben al wezen zoeken op kieskeurig.nl, en dacht eerst aan de JVC GR-D20. Maar na wat verder kijken blijkt dat motortje nogal kabaal te maken bij 't inzoomen, en de beeldkwaliteit zou niet echt denderend zijn...

Wie heeft ervaring met low-budget miniDV camera's, en kan me hierin adviseren?

M'n budget ligt rond de 500-600 max.

• peter_the_hobbit
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-04 17:24
hey, welkom op Got.

Gelijk je vertelt zul je moeten filmen op grote afstand. In dat geval zal een statief zeer bruikbaar zijn, een stevig. 10-15 optische zoom zal voldoende zijn denk ik zo, en veel meer vindt je toch niet bij dit soort dv camera's. Een opzetstuk zou nog een oplossing kunnnen bieden.
Over het geluid bij zoomen, ik kan je, uit ervaring (heb zelf al 2 jvc's versleten, nu heb ik een canon XM2) zeggen, dat dit bij de meeste camera's een probleem is. Een externe micro kan hier een oplossing bieden. Zorg dan dat je zeker een micro-i n hebt.

Maar misschien kan je even de search van dit forum proberen, of op google naar revieuws gaan zoeken van deze camera. Beetje huiswerk:-)

Verwijderd

Topicstarter
peter_the_hobbit schreef op 16 januari 2004 @ 20:59:
hey, welkom op Got.

Gelijk je vertelt zul je moeten filmen op grote afstand. In dat geval zal een statief zeer bruikbaar zijn, een stevig. 10-15 optische zoom zal voldoende zijn denk ik zo, en veel meer vindt je toch niet bij dit soort dv camera's. Een opzetstuk zou nog een oplossing kunnnen bieden.
Over het geluid bij zoomen, ik kan je, uit ervaring (heb zelf al 2 jvc's versleten, nu heb ik een canon XM2) zeggen, dat dit bij de meeste camera's een probleem is. Een externe micro kan hier een oplossing bieden. Zorg dan dat je zeker een micro-i n hebt.

Maar misschien kan je even de search van dit forum proberen, of op google naar revieuws gaan zoeken van deze camera. Beetje huiswerk:-)
Hmmm nou ben van plan d'r ook mee in 't water te gaan staan dus waterdichte hoes moet d'r ook nog bij komen, en inderdaad statief.

Heb al redelijk rondgekeken hier, maar niet echt veel info over de nieuwste miniDV cams :)

Aangezien er toch muziek onder wordt gegooid en geluid mindere prioriteit heeft dan de beeldkwaliteit is dat dus nu 't belangrijkste.

JVC heeft veel low-budget camera's heb ik al gezien, Samsung ook redelijk wat... maar zou graag onafhankelijke info willen :)

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-06 16:48
Ik heb een Sony DCR-TRV14E. Kost ergens tussen 550 en 600 denk ik. Prima optische zoom, geen last van hinderlijke bijgeluiden van het mechaniek. Voor filmen van kitesurfen maakt dat trouwens niet zoveel uit denk ik - dan staat er als het goed is zoveel wind dat je alleen maar gebulder hoort :)

Veel keus in dit segment, de verschillen zijn niet zo heel groot. Sony is wat duurder dan bijvoorbeeld Canon en JVC. Ik heb de Sony genomen, omdat ie een goede lens heeft, goeie kleuren, neemt weinig tot geen bijgeluid op, en filmt ook nog redelijk bij heel weinig licht ('s avonds binnen). De ergonomie vind ik niet optimaal - zoomknopje ligt niet zo lekker naar mijn smaak, maar het went wel. Als je dit belangrijk vindt, ga dan naar een winkel waar je de verschillende modellen kunt uitproberen.

Bij vrijwel alle camera's is de meegeleverde batterij nogal bescheiden, 45min tot een uur filmen en dan is het op. Ik heb er een extra Lenmar accu bij gekocht. Stuk goedkoper dan origineel, en daar filmt ie uren mee.

Verwijderd

Topicstarter
Antonius schreef op 17 januari 2004 @ 13:29:
Ik heb een Sony DCR-TRV14E. Kost ergens tussen 550 en 600 denk ik. Prima optische zoom, geen last van hinderlijke bijgeluiden van het mechaniek. Voor filmen van kitesurfen maakt dat trouwens niet zoveel uit denk ik - dan staat er als het goed is zoveel wind dat je alleen maar gebulder hoort :)

Veel keus in dit segment, de verschillen zijn niet zo heel groot. Sony is wat duurder dan bijvoorbeeld Canon en JVC. Ik heb de Sony genomen, omdat ie een goede lens heeft, goeie kleuren, neemt weinig tot geen bijgeluid op, en filmt ook nog redelijk bij heel weinig licht ('s avonds binnen). De ergonomie vind ik niet optimaal - zoomknopje ligt niet zo lekker naar mijn smaak, maar het went wel. Als je dit belangrijk vindt, ga dan naar een winkel waar je de verschillende modellen kunt uitproberen.

Bij vrijwel alle camera's is de meegeleverde batterij nogal bescheiden, 45min tot een uur filmen en dan is het op. Ik heb er een extra Lenmar accu bij gekocht. Stuk goedkoper dan origineel, en daar filmt ie uren mee.
Dankje voor je advies. Heb eens gezocht op kieskeurig.nl bij deze camera, maar zie dat de optische zoom 'maar' 10x is. Heb toch echt meer nodig :)

Hoor overigens wel bijna alleen maar goede dingen over Sony camera's! Zijn wel ietsje duurder, maar volgens mij zie je dat ook terug dan in de beeldkwaliteit.

Jammer dat deze niet meer optische zoom heeft, anders was 't inderdaad een leuke camera!

Verwijderd

Alle Sony camcorders hebben een dergelijke "beperkte" zoom. Heb je weleens geprobeerd hoeveel keer 10 keer optische zoom is? Dat komt namelijk overeen met 350 a 380 mm. Das echt wel een eind!

Als ik voor de keuze zou staan om een camcorder te kopen, dan zou ik JVC, Samsung, Sharp en zelfs Canon laten liggen. Sony en Panasonic zijn de merken op het gebied van filmen. Onderlinge verschillen zijn erg klein. De Panasonic camera's bijv ds-60/65 of de gs 10 zijn kleiner dan de trv varianten van Sony. Beide merken bieden een betere kleurscheiding en minder beeldruis op dan de concurrentie. Voor beide merken geldt dat het instapmodel geen andere beeldkwaliteit heeft dan een hoger typenummer (tot het moment waarop de beeldchip meer pixels krijgt), maar slechts verschilt in opties (dv-in, analoog-in, kleurenzoeker, geheugenkaart voor foto's, etc). Het verschil tussen de Sony trv19 en de trv 14 bijv is de digitale ingang (nodig als je na het monteren op de compu de beelden weer terug wilt sturen naar de camera). Als je dat niet gebruikt, laat het je dan ook niet in de maag splitsen!

Mocht je nog vragen hebben, ga gerust je gang!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 15:33:
Alle Sony camcorders hebben een dergelijke "beperkte" zoom. Heb je weleens geprobeerd hoeveel keer 10 keer optische zoom is? Dat komt namelijk overeen met 350 a 380 mm. Das echt wel een eind!

Als ik voor de keuze zou staan om een camcorder te kopen, dan zou ik JVC, Samsung, Sharp en zelfs Canon laten liggen. Sony en Panasonic zijn de merken op het gebied van filmen. Onderlinge verschillen zijn erg klein. De Panasonic camera's bijv ds-60/65 of de gs 10 zijn kleiner dan de trv varianten van Sony. Beide merken bieden een betere kleurscheiding en minder beeldruis op dan de concurrentie. Voor beide merken geldt dat het instapmodel geen andere beeldkwaliteit heeft dan een hoger typenummer (tot het moment waarop de beeldchip meer pixels krijgt), maar slechts verschilt in opties (dv-in, analoog-in, kleurenzoeker, geheugenkaart voor foto's, etc). Het verschil tussen de Sony trv19 en de trv 14 bijv is de digitale ingang (nodig als je na het monteren op de compu de beelden weer terug wilt sturen naar de camera). Als je dat niet gebruikt, laat het je dan ook niet in de maag splitsen!

Mocht je nog vragen hebben, ga gerust je gang!
Hmmm... onderzoekje van de consumentenbond liet inderdaad blijken dat de goedkopere JVC camera's inderdaad kwa beeld niet optimaal zijn.

Digitale ingang heb ik niet nodig, ga op de pc monteren en daarna komt ie op cd of dvd.

Bedenk wel dat met kitesurfen ik op 't water zit, toch meestal wel een metertje of 50 van de cameraman vandaan. Als je dat beeldvullend wil opnemen heb je aan 10X niet genoeg lijkt mij...

Het belangrijkste is dat de beeldkwaliteit goed is, dus natuurgetrouwe kleuren, en de optische zoom.

Maargoed, Sony en Panasonic dus... :)

• peter_the_hobbit
Over sony en panasonic de beste merken zijn, heb ik toch mijn twijfels. Ikzelf ben jaren gelukkig geweest met mijn JVC cameratjes, en nu met mijn canon zeer gelukkig. Indertijd heb ik nog zitten twijfelen tussen een DCR-TRV950E en mijn XM2 van canon. En na ze alle 2 getest te hebben moet ik zeggen dat de canon stukken beter is. Canon bv, is ook een bedrijf dat zijn levenlang al bezig is met foto, ook digitaal.(300D, 1D enz.), en levert zeer goede kwaliteit op dit gebied. Met camcorders van tzelfde. Zeer goed materiaal.
Sony is eerder een, ik verkoop van alles wat, en zet er leuke snufjes op, (die je toch nooit gebruikt, bv. in mijn geval : aanraakscherm en netwerkfunctie :? ), en verkoop ze een stuk duurder dan de concurrenten. Want het is wel van Sony. Beetje teveel speeltjes op deze camera's.
Over panasonic in die klasse kan ik zeer positief zijn. Zeer goede camera'tjes.

Maar ik durf zelf pas te spreken over camera's als ik er zelf mee gewerkt heb, de revieuws kloppen meestal toch niet. Of te onvolledig, of toch wel een beetje subjectief. Maarja, das mijn mening.

[ Voor 6% gewijzigd door peter_the_hobbit op 17-01-2004 16:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
peter_the_hobbit schreef op 17 januari 2004 @ 16:27:
Over sony en panasonic de beste merken zijn, heb ik toch mijn twijfels. Ikzelf ben jaren gelukkig geweest met mijn JVC cameratjes, en nu met mijn canon zeer gelukkig. Indertijd heb ik nog zitten twijfelen tussen een DCR-TRV950E en mijn XM2 van canon. En na ze alle 2 getest te hebben moet ik zeggen dat de canon stukken beter is. Canon bv, is ook een bedrijf dat zijn levenlang al bezig is met foto, ook digitaal.(300D, 1D enz.), en levert zeer goede kwaliteit op dit gebied. Met camcorders van tzelfde. Zeer goed materiaal.
Sony is eerder een, ik verkoop van alles wat, en zet er leuke snufjes op, (die je toch nooit gebruikt, bv. in mijn geval : aanraakscherm en netwerkfunctie :? ), en verkoop ze een stuk duurder dan de concurrenten. Want het is wel van Sony. Beetje teveel speeltjes op deze camera's.
Over panasonic in die klasse kan ik zeer positief zijn. Zeer goede camera'tjes.

Maar ik durf zelf pas te spreken over camera's als ik er zelf mee gewerkt heb, de revieuws kloppen meestal toch niet. Of te onvolledig, of toch wel een beetje subjectief. Maarja, das mijn mening.
Hmmm tja... 't blijft een moeilijke keuze. De een zegt SONY en niks anders, de ander zegt dat JVC prima is, dan Panasonic en Canon nog... Canon heeft wel 18x optische zoom in m'n prijsklasse, zoals de MV600 zie ik.

Maar ik kijk nu voornamelijk op kieskeurig.nl voor reviews, moet me misschien niet helemaal daar door laten leiden...

En 't kan altijd duurder en duurder maar ben maar een 'arme student' die gewoon mooie voornamelijk buitenbeelden wil maken, met een flinke zoom! :7

Die MV600 is in Duitsland maar 360 euro zag ik :o

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 17:03 ]

• peter_the_hobbit
ik spreek wel over JVC van een paar jaar gelede. Kweet nu hoe het gesteld is met de meest recente camera's. Canon en panasonic blijven gewoon goed op hun gebied. Panasonic is dat vooral electronica, functies, goedkoper, waar voor je geld. Canon zal rapper iets meer vragen voor meer kwaliteit. Gewoon zelf eve gaan proberen in de winkels. Er zijn er veel waar je ze even kan testen. Hier in belgië bv. Vandenborre.

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-08 22:27

e1f

Bedenk wel dat als je zover gaat inzoomen dat je dan wel een statief of een zelfgemaakte steadycam o.i.d. nodig gaat hebben. Het gaat je dan niet meer goed lukken om het beeld stil te houden tijdens het filmen...

Verwijderd

Topicstarter
e1f schreef op 17 januari 2004 @ 17:41:
Bedenk wel dat als je zover gaat inzoomen dat je dan wel een statief of een zelfgemaakte steadycam o.i.d. nodig gaat hebben. Het gaat je dan niet meer goed lukken om het beeld stil te houden tijdens het filmen...
Dat begrijp ik :) en dat komt er ook zeker bij dan... Kga eens verder kijken dan alleen Sony en JVC.

Die MV600 spreekt me wel aan, 18x optisch, maar dan kijk je weer bij reviews bij kieskeurig.nl en kraakt iedereen 'm af :( (overigens wel bijna allemaal over de slechte kwaliteiten van filmen in schemer en binnenshuis, maar dat is gewoon een feit dat daar snel de zwakke plek zit bij camera's)

• peter_the_hobbit
bijna alle camera's met 1ccd hebben dit probleem. Sommigen hebben nigh-shot als oplossen, maar dat is alles behalve een oplossing. Met een 3ccd camera heb je al wat beter beeld, maar dan nog.
Bij mij is nog altijd de regel, hoe meer licht hoe beter. er bestaat genoeg goed gerief om op je camera te schroeven voor genoeg licht. En het moet niets eens duur zijn.

Maar daar wou je hem niet voor kopen, toch?

[ Voor 7% gewijzigd door peter_the_hobbit op 18-01-2004 11:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
peter_the_hobbit schreef op 18 januari 2004 @ 11:52:
bijna alle camera's met 1ccd hebben dit probleem. Sommigen hebben nigh-shot als oplossen, maar dat is alles behalve een oplossing. Met een 3ccd camera heb je al wat beter beeld, maar dan nog.
Bij mij is nog altijd de regel, hoe meer licht hoe beter. er bestaat genoeg goed gerief om op je camera te schroeven voor genoeg licht. En het moet niets eens duur zijn.

Maar daar wou je hem niet voor kopen, toch?
Nee zal 80%^buitenbeelden zijn... denk dat ik voor de Canon MV600(i) ga.

Wat is jullie mening daar over?

• peter_the_hobbit
Canon in het algemeen vindt ik wel goed.

Leuk bij die camera:
Hoofdtelefoon en microfoon aansluiting,....video in dacht ik.
Een standaard cameratje, ma genoeg voor jou denk ik. Even gaan teste in de winkel?

[ Voor 21% gewijzigd door peter_the_hobbit op 18-01-2004 16:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
peter_the_hobbit schreef op 18 januari 2004 @ 16:24:
Canon in het algemeen vindt ik wel goed.

Leuk bij die camera:
Hoofdtelefoon en microfoon aansluiting,....video in dacht ik.
Een standaard cameratje, ma genoeg voor jou denk ik. Even gaan teste in de winkel?
Ja dat sowieso... Tis inderdaad standaard camera maar ik heb niet meer nodig.

Nog ff wat dingen:

DV-IN, is dat echt nodig? Zal ik echt m'n beelden weer op tape opnemen om te bewaren of gebruik je dat in de praktijk weinig?

Hoe is jullie ervaring met zo'n ding bestellen in Duitsland via internet? Daar zijn ze namelijk stukken goedkoper, de MV600 voor 370 euro ofzo!

• peter_the_hobbit
DV-In vindt ik zeer handig. Als backup als je een project af hebt. Kan je hem daarna overzetten naar een videoband.

Over kopen in Duistland, nog niet gedaan. Krijg je dan geen problemen met je garantie? Dan moet je terug naar duistand als er iets mis is.
Gewoon bij je in de buurt kopen. Als je dan problemen mee hebt kan je hem gewoon omwisselen, ook tegen bv. een ander model.

Verwijderd

@ peter_the_hobbit: de camera's die je nu opnoemt (Canon XM2 en de Sony TRV950, NB 3 CCD camera's!) vallen volgens mij niet binnen de genoemde prijscategorie. Ik ben het helemaal met je eens dat Canon hier ook een hele nette prestatie neerzet. Echter, we praten hier niet over de topproducten, we praten over de "instapmodellen"! Hier blijf ik bij mijn mening dat Sony & Panasonic op het gebied van beeldkwaliteit, kleurscheiding en niveau van beelruis beter scoren dan de concurrentie (en ik heb veel camera's gezien!). Daaronder vallen Canon, JVC, Sharp en Samsung. Overigens volgens de laatste testen scoren de Panasonics het beste op de kleurscheiding en de Sony's het beste op beeldruis. Persoonlijk hecht ik onder normale omstandigheden het meeste waarde aan kleurscheiding!
Vanaf camera's ter waarde van 900 euro ben ik van mening dat Canon ook hele nette camera's heeft (vb Canon MVX2i en de MVX 3i) met optische (!) beelstabilisator!

Over de dv-in. Het biedt zeker een voordeel om een master tape achter de hand te houden op DV. De opname op band zijn namelijk ongecomprimeerd i.t.t. DVD. Wil je de werkelijke gemonteerde (maar toch ruwe) data goed bewaren, gebruik dan een DV tape. Je kunt dan op een later moment nog makkelijk en met goede kwaliteit frames gebruiken voor een andere montage (lees: best of album oid ;) ).

• peter_the_hobbit
klopt zware jongen. Ik wou gewoon de vergelijking trekken naar de zwaardere camera's. Sorry als ik een verkeerde uitleg gaf, was totaal de bedoeling niet. Het is gewoon vanuit persoonlijke ervaring dat ik hem wat uitleg wil geven. Hoe meer commentaar, hoe beter :) . Uiteindelijk gezien draait het toch allemaal om persoonlijke mening. Bv. kleurenweergave, de ene zal het schitterend vinden, de andere bagger.

[ Voor 4% gewijzigd door peter_the_hobbit op 19-01-2004 12:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
peter_the_hobbit schreef op 19 januari 2004 @ 12:00:
klopt zware jongen. Ik wou gewoon de vergelijking trekken naar de zwaardere camera's. Sorry als ik een verkeerde uitleg gaf, was totaal de bedoeling niet. Het is gewoon vanuit persoonlijke ervaring dat ik hem wat uitleg wil geven. Hoe meer commentaar, hoe beter :) . Uiteindelijk gezien draait het toch allemaal om persoonlijke mening. Bv. kleurenweergave, de ene zal het schitterend vinden, de andere bagger.
Hoe meer info hoe beter... :D

Ga waarschijnlijk toch voor de MV600, eventueel de i versie... zodra de eerste actionshots er zijn zal ik een linkje posten hiero :)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:34
Ik wil ook een videocamera kopen (MiniDV) en zat ook aan de canon MV600 te denken.

Ik vroeg me af wanneer de fabrikanten hun nieuwe series lanceren, als ik nu die cam ga kopen en volgende maand komt de nieuwe serie uit dan zakken de oude camera's altijd erg in prijs en dat zou zonde zijn. Of misschien over wegen om de nieuwe versie te kopen...

Kan iemand me hier antwoord op geven?

Verwijderd

Zowel sony als JVC hebben hun dealer show gehad (ben er bij beide bij geweest). Beide zijn ze begonnen met de uitlevering van de nieuwe modellen. De levering is goed op tijd en de eerste modellen zijn snel binnen. Daarna is het maar afwachten met wat ze op voorraad hebben.

Een lokale fotovakhandel kan je er meer over vertellen (de meeste hebben ook wel videocam's).

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

Ik heb al 2 jaar een digi-cam van Sony, een dcr-p9e (geloof ik). Een vriend van mij heeft een nieuwe canon-camera, mooi dingetje. Alleen het beeld van mijn 2 jaar oude sony is scherper dan die nieuwe canon, terwijl de omstandigheden gelijk waren! Wij denken zelf dat het door de lenzen van Sony komt, die hebben een hele goede reputatie!

• jongetje
Da's mooi, dus binnen een maand liggen de nieuwe modellen in de winkels :)

kan ik mooi nog een maandje wachten met kopen, hoef 'm pas halverwege Mei te hebben.

• Joppe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 15:35
Ik heb een keer gewerkt met die Canon MV600, en ik was er niet echt over te spreken, ik heb het hier dan wel voornamelijk over binnenopnames. Zij het met voldoende licht (repetities theatervoorstelling, Ongeveer 10000watt aan belichting), en ik vond de kleuren zeer flets. Ook over de scherpte was ik niet erg onder de indruk. Ik heb het gezien naast de resultaten van een Sony camera, ik meen de TRV33, en daar won de sony het makkelijk van. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben een groot van van de fototoestellen van canon, maar kwa videocamera's zou ik niet voor canon gaan. Ik heb zelf btw een sharp hi8 camera, ben ik ook erg tevreden over. Zeker het zoombereik met 22x optical zoom is heel prettig.

• jongetje
Mmmm nu begin ik beetje te twijfelen...

• TSS_Droopy
  • Laatst online: 12-06 16:44
Ik heb toevallig net een Canon 630i besteld. Zal hem het weekeind wel binnenkrijgen. Ik zal mijn ervaringen hier anders ook wel ff posten.
Ik heb idd ook gelezen dat ie wat minder is bij slechte belichting, maar ja wat kan je verwachten voor die prijs. Ik vind dat je alles tegen elkaar af moet wegen en Canon biedt verders heel veel.
Dan maar een videolamp als het nodig is.

"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"

Pagina: 1