[HTML Imagemap] Onmouseover werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
Ik heb een plaatje als startpagina van mijn website. Dit plaatje is als imagemap opgemaakt, zodat je naar de pagina's van mijn website gaat door op verschillende gebieden van het plaatje te klikken.

code:
1
2
3
[img]"bla.jpg"[/img] 
<map name="Bla">
<area shape="poly" coords="2,80,20,8" href="bla.htm" target="_self" alt="Bla">

Het probleem daarbij is dat als je met de muis over de link gaat dat je die te zien krijgt in de statusbalk, dat wil ik juist niet hebben. Ik heb namelijk al een alt ingevuld.

Nu heb ik dit proberen op te lossen d.m.v.
code:
1
onmouseover="window.status=' ';return true;"

in de body en/of de link zelf te zetten, maar dat werkt niet.

Hoe kan ik dit toch zo maken dat de statusbalk leeg blijft of mijn eigen tekst weergeeft als ik over de link ga of aanklik?

[ Voor 60% gewijzigd door Ruzor op 16-01-2004 16:11 ]

[This is what you get when you mess with us]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 00:33

André

Analytics dude

Ik denk dat dat niet kan, want als je een alert() in de onmouseover zet doet hij het wel, maar de status aanpassen kan niet. Dat zal een bug/feature zijn in de imagemap functie.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

by the way: alt is niet bedoelt voor tooltips, daar is het title attribuut voor bedoelt ;)

Intentionally left blank

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
@André:
Inderdaad, de onmouseover functie op zich werkt wel, want als ik die in de body zet dan werkt het gewoon, behalve dus bij de links van de imagemap.

@crisp:
Ok, dan maak ik er title van :) Effect is hetzelfde, maar het gaat om het idee natuurlijk :)

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 13:03

Not Pingu

Dumbass ex machina

Dit is een pakweg 100x betere manier om imagemaps aan te pakken. deze techniek heb ik onlangs zelf gebruikt op een site voor een klant en het werkt perfect. Doordat je gebruik maakt van gewone anchors kun je dus scripten wat je wil.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
@Gunp01nt :
Inderdaad een mooie manier, maar het lost eigenlijk mijn probleem niet op. Ook op deze manier kun je niet de links "verbergen" in de window status.

Ik zat zelf nog te denken om de eerste pagina een flash pagina te maken, maar ik hoop eigenlijk dat er nog een andere manier is.

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 13:03

Not Pingu

Dumbass ex machina

Tja, met wat javascript event-handlers in een script blok dan? window.onmouseover = window.status(''); ofzo?

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• André

André

Analytics dude

Ruzor schreef op 16 januari 2004 @ 16:55:
@Gunp01nt :
Inderdaad een mooie manier, maar het lost eigenlijk mijn probleem niet op. Ook op deze manier kun je niet de links "verbergen" in de window status.

Ik zat zelf nog te denken om de eerste pagina een flash pagina te maken, maar ik hoop eigenlijk dat er nog een andere manier is.
Dat lost wel je probleem op omdat je bij gewone anchors wel de windowstatus kunt verbergen.

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
@Gunp01nt:
Ik heb het net met een javascript geprobeerd, maar het werkt niet. Op een of andere manier 'overruled' de imagemap functies het javascript.

@André:
Ik heb inderdaad naar de site gekeken, maar zag op het eerste gezicht dat deze manier meer andere problemen zou geven. Bijvoorbeeld de links relatief maken, precieze coordinaten (want het zijn verschillende figuren, poly).

Ik heb wel, na flink gezocht te hebben het volgende ontdekt
code:
1
2
onclick="parent.frameName.location='bla.htm'" onmouseover="status='onmouseover';return true"
 onmouseout="status='onmouseout';return true"

Hiermee werken de onmouseover en out in ieder geval wel 100%, alleen werkt de link nu niet. Dus dat schiet ook niet echt op. Ik heb er wat mee geprobeerd, zoalss een "href" er bij zetten, maar dan krijg ik weer het eerste probleem.
Misschien dat iemand hier iets meer verstand van heeft en weet hoe je deze link werkend kunt maken met de bovenstaande code?

[ Voor 6% gewijzigd door Ruzor op 16-01-2004 20:03 ]

• André

André

Analytics dude

Even kort samengevat: In dat voorbeeld word geen imagemap gebruikt maar klikbare layers die over het plaatje geplaatst zijn en die dus als een <a> werken.

Verwijderd

De link wordt door de browser pas in de statusbar gezet na het onmouseover event.
Als je onmousemove gebruikt, dan lijkt het al wat beter.
Of gebruik anders een timer:
<a href="test" onmouseover="setTimeout('window.status=\'\'',0)">test</a>
Net getest en het werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2004 21:19 ]

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Topicstarter
Het is eindelijk gelukt met de code die ik eerder postte
code:
1
onclick="parent.frameName.location='bla.htm'"

Alleen deze gaf een foutmelding met de framename (not an object), dus die heb ik verwijderd en nu doet 'ie het. Dus inplaats van de
code:
1
href="bla.htm"

heb ik
code:
1
onclick="parent.location.href='bla.htm'"

gebruikt en nu werkt het! Alleen is de muiscursor nu geen handje meer als ik over de link ga, maar die kan ik nog wel op een andere manier terugkrijgen.

@André:
Bedankt voor de korte samenvatting, maar ik die methode heb ik dus niet hoeven te gebruiken. Het is iets te uitgebreid voor de simpele imagemap die ik gebruik.

@Martijn22
Ik heb nu ook onmousemove gebruikt, dat is inderdaad ook al een stuk beter, hoewel je als je gewoon href gebruikt toch nog heel even de link ziet (ook als je de timeout op 0 ms zet).

[ Voor 11% gewijzigd door Ruzor op 17-01-2004 15:37 ]

Pagina: 1