Zware cooler, transport nagenoeg onmogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-11-2025
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een Zalman 7000A-CU op mijn barton 2500+ te zetten; lekker stil, subliem koelgedrag. Nu staat er op de zalman website dat de PC dan niet (zonder risico) verplaatsbaar is als deze koeler geplaatst is. Niet echt makkelijk als je vaak LANned. Is dit een waarschuwing die ik met een korrel zout moet nemen of is het echt allemaal zo erg? De koeler weegt een kleine 800 gram en de AMD specs zeggen max. 450g, maar deze koeler wordt wel gemonteerd via de mounting holes in het moederboard. Wie o wie weet antwoord?

[edit] Ik snap zelf ook wel dat ik de PC zowieso liggend zal moeten vervoeren om de druk op het moederboard laag te houden

[ Voor 11% gewijzigd door slash24 op 16-01-2004 15:48 ]

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:08
Ik heb net nav een ander topic gezien dat die koelers wel op een hele vreemde manier worden bevestigd. Maar met een normale aansluiting lijkt me dat geen probleem. Zolang je de kanst maar niet laat vallen ed. :) Maar gewoon op de achterbank moet kunnen lijkt me.

Aan het bovenstaande kunnen geen rechten worden ontleend :)

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Volgens mij is het niet zo een probleem als je de koeler via de holes mount.
je moet er alleen niet mee gaan gooien>:)

En leg hem onder vervoer neer kan er ook niks fout gaan

En desnoods koop je toch een 7500A-Alcu
Wegen maar de helft

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik weet niet hoe de constructie is, maar op een hobbelige weg (drempels) heb je kans dat de core gecrushed wordt. (bij ´moederbord onder´ transport)

Mogelijkheid 2 (rechtop vervoeren): de cooler valt er van af, en neemt je kaarten mee in zijn val

Mogelijkheid 3 (moederbord boven): het hele socket breekt af (maar ik weet niet hoe het er uit ziet, bij extra gaten in het moederbord die ook gebruikt worden hoeft dat niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Resistor op 16-01-2004 15:54 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• slash24
fooker schreef op 16 januari 2004 @ 15:52:
Volgens mij is het niet zo een probleem als je de koeler via de holes mount.
je moet er alleen niet mee gaan gooien>:)

En leg hem onder vervoer neer kan er ook niks fout gaan

En desnoods koop je toch een 7500A-Alcu
Wegen maar de helft
Daar had ik ook al aan gedacht, maar die koelt dan ook een stuk slechter! (neem aan dat je de 7000A-Alcu bedoelt?)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Het gaat er vooral om dat Zalman zich hiermee vrijwaard van mogelijk afgebroken koelers door verkeerd vervoer. Denk dat als je gewoon hem voorzichtig vervoert met niet al te veel hobbels het wel meevalt.

Koeler zit via bouten aan het mobo?

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• slash24
Turkish schreef op 16 januari 2004 @ 16:00:
Het gaat er vooral om dat Zalman zich hiermee vrijwaard van mogelijk afgebroken koelers door verkeerd vervoer. Denk dat als je gewoon hem voorzichtig vervoert met niet al te veel hobbels het wel meevalt.

Koeler zit via bouten aan het mobo?
Ja, met schroeven/bouten door het moederboard met speciale metalen brackets ertussen. Vroeg me altijd al af waar die 4 gaten rondom de socket van mijn xpeetje waren, maar daarvoor dus! :)

• Timo
slash24 schreef op 16 januari 2004 @ 15:58:
[...]

Daar had ik ook al aan gedacht, maar die koelt dan ook een stuk slechter! (neem aan dat je de 7000A-Alcu bedoelt?)
Ja die bedoel de ik,
Maar ik heb laatst toch gelezen dat er helemaal niet zoveel verschil in zat
3 graden maar als dat ding eraf valt en je kaarten meeneemt eventueel proc en mobo is het denk ik beter dat je die 4graden voor lief neemt

Verwijderd

ik lees zovaak dit soort zooi, maar is het wel es bij iemand gebeurd dat tie eraf tiefte ?

• slash24
fooker schreef op 16 januari 2004 @ 16:07:
[...]

Ja die bedoel de ik,
Maar ik heb laatst toch gelezen dat er helemaal niet zoveel verschil in zat
3 graden maar als dat ding eraf valt en je kaarten meeneemt eventueel proc en mobo is het denk ik beter dat je die 4graden voor lief neemt
Ben ik deels met je eens maar als een systeem idle 34 graden wordt met de CU en 38 met de Alcu is dat toch even meer dan 10% :(
Het leven van een overclocker gaat niet over rozen!

• slash24
Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 16:08:
ik lees zovaak dit soort zooi, maar is het wel es bij iemand gebeurd dat tie eraf tiefte ?
Dat probeer ik dus ook uit te vinden! Of is er al iemand die hier gehoord heeft dat bij voorzichtig vervoer toch de core gecrushed werd?

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Niet zozeer deze koeler en niet als ie op het moederbord vast is geschroefd maar ik dacht dat het Chakotay was die ooit een keer een Sibak Triple Heatsink ontdekte onder in de kast. Erg naar als dat gebeurt, volgens mij brak een hoekje van de socket af bij hem. Hier is een topicje over volgens mij.

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• slash24
Smht schreef op 16 januari 2004 @ 16:12:
Niet zozeer deze koeler en niet als ie op het moederbord vast is geschroefd maar ik dacht dat het Chakotay was die ooit een keer een Sibak Triple Heatsink ontdekte onder in de kast. Erg naar als dat gebeurt, volgens mij brak een hoekje van de socket af bij hem. Hier is een topicje over volgens mij.
Hmm, sorry als dit een dubbelpost is en dus al besproken is, maar ik kon het zo snel niet vinden met de search en wil morgen de bewuste koeler al gaan halen zodat ik dit weekend een beetje te hobbyen heb..... Ik denk dat ik het risico dan toch maar gewoon moet wagen aangezien hij toch vastgeschroefd gaat worden aan het moederboard!

• Bec80
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Als je je kast horizontaal vervoert lijkt het mij geen probleem. Zo is de belasting het minst.

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Tbird 1400 overleeft afvallende koeler

Dit gaat over die Sibak cooler.
Ik denk trouwens wel dat die Zalman dingen beter te bevestigen zijn

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zorg ervoor dat de koeler vooral niet aan je socket hangt als je m vervoert. Evt een spacer ertussen, maar het zou wel goed moeten gaan zonder. Ik heb hier ook een 550gram blokje zonder extra bevestiging aan mn socket hangen. Niks aan de hand :)

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Een spacer is idd wel aan te raden, maar als je de kast gewoon op z'n kant legt (horizontaal ja), zodat de heatsink op de cpu rust en er niet aan hangt, dan kan het best. Het is wel slim om wat dempend materiaal (een opgevouwde deken bijvoorbeeld) onder de kast te leggen.

De core wordt echt niet zo snel gecrushed hoor, als de heatsink gewoon recht op de core zit.

• Timo
slash24 schreef op 16 januari 2004 @ 16:10:
[...]

Ben ik deels met je eens maar als een systeem idle 34 graden wordt met de CU en 38 met de Alcu is dat toch even meer dan 10% :(
Het leven van een overclocker gaat niet over rozen!
Ik lees in je topicstart dat je stilte wilt.
En nu zeg je'' ik wil ook Overclocken '' dan zul je die fan ervan al hard moeten laten draaien = lawaaaai
Dan kun je naar mijn mening beter op WC over gaan lijkt me slimmer

Of een thermalright koelblok te kopen

[ Voor 7% gewijzigd door Timo op 16-01-2004 17:12 ]

• slash24
fooker schreef op 16 januari 2004 @ 17:09:
[...]

Ik lees in je topicstart dat je stilte wilt.
En nu zeg je'' ik wil ook Overclocken '' dan zul je die fan ervan al hard moeten laten draaien = lawaaaai
Dan kun je naar mijn mening beter op WC over gaan lijkt me slimmer

Of een thermalright koelblok te kopen
Nou nee, deze fan maakt maar een 25dBa op hoogste snelheid, dus zeer stil. Ik heb hem intussen geinstalleerd en mijn xp2500+@3200+, lage rotatiesnelheid = 20dBa dus fluisterstil en mijn socket is nu 27 graden, CPU diode is 35 graden idle en 44 graden stressed! Zekers geen spijt van de aankoop en de constructie van die zalman is echt best wel goed, ben er niet echt bang voor dat ie eraf valt!

Kortom: een aanrader

• esox-oc
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

esox-oc

atec

nu dit topic toch is geopent hebbik ff een off-topic vraagje wat te klein is om weer een nieuwe topic voor te openen.
kun je die zalman 7000A-AlCu nu ook bevesttigen zonder die gaten rond je socket? dus is het nodig om die gaten te hebben? die heb ik naamlijk niet door m'n gare kt3 ultra2 :(

http://specs.tweak.to/10443

Verwijderd

slash24 schreef op 16 januari 2004 @ 15:58:
[...]

Dat is dus niet waar.
Koper neemt heel goed warmte op, maar warmte afgeven is hij niet zo goed in.

• slash24
esox-oc schreef op 20 januari 2004 @ 16:33:
nu dit topic toch is geopent hebbik ff een off-topic vraagje wat te klein is om weer een nieuwe topic voor te openen.
kun je die zalman 7000A-AlCu nu ook bevesttigen zonder die gaten rond je socket? dus is het nodig om die gaten te hebben? die heb ik naamlijk niet door m'n gare kt3 ultra2 :(
NEE dus! Zie site van zalman: http://www.zalman.co.kr/e...motherboard_list_eng.html.
Hierop is ook bovenaan de pagina te lezen dat je in je Mainboard 4 gaten MOET hebben wil die compatible zijn!

En als je je mainboard in de lijst opzoekt zul je tot dezelfde conclusie komen!

• slash24
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 16:49:
[...]

Dat is dus niet waar.
Sorry, ik wil hier niet gaan flamen, maar als je in de thermal resistance specs van beide coolers kijkt dan moet je toch echt tot de conclusie komen dat de full copper versie beter en koeler koelt dan de alu/koper versie! Dat is ook de reden dat de CU alle procs (P4/AMD XP/AMD64) op alle snelheden kan koelen in silent mode en de ALCU kan dat voor de P4 maar TOT 3.06 Ghz, daarna moet je in normal mode = meer geluid je fan laten draaien. Verder is de thermal resistance van de ALCU 0.02 graden per watt HOGER dus heeft ie meer warmteweerstand dan de CU. Proc is meer dan 100 watt warmtedissipatie is dus 2-3 graden warmer met een ALCU

Niet bedoeld om te zeuren, tis maar ter info!

• Da*Rule
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09-2025
Heb 2 jaar een Silverado gehad op verschillende mobo's. Meerdere malen vervoerd naar LAN's zonder enige problemen, zonder spacer. 8) Bij de Silverado kwam ook de waarschuwing de PC niet te vervoeren; het was nml. ook geen lichte koeler (weet niet meer exact het gewicht). Gewoon plat op de voorstoel of achterbank liggen en niet te hard over drempels, kan d'r niks gebeuren. :)

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
ik heb een zalman CNPS5100-Cu (454 gram) met fanadapter (60mm -> 80mm) en Delta fan 80mm x 80mm x 38 mm aan mijn mobo hangen. En nergens last van. Het is misschien minder gewicht. Maar door de hoogte wel een grotere arm, dus de kracht moet aardig overeenkomen. Dus die koeler zou je zonder veel problemen moeten kunnen installeren. En idd je moet niet gaan skippyballen met je pc-kast, maar normaal gebruik en vervoer moet geen probleem zijn.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb 1 keer een foto gezien van een afgescheurde socket. Verhaal erachter:
pc stond in een busje, vlakbij de lanparty reed het busje nogal hard over een drempel, kast kwam zelfs los van de laadvloer (:X). Toen de kast open werd gemaakt lag de heatsink incl. socket en cpu onderin de kast :P
Je moet dus nogal extreem doen ;)

Ik heb geen idee hoe het gaat als de heatsink met de gaten rond de socket vastzit. Misschien dat er printbanen beschadigd kunnen raken, als het moederbord doorbuigt onder het gewicht van de heatsink. Een corecrush zou ook mogelijk zijn.

🖥️ | 🚗

• Aham brahmasmi
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 16:49:
[...]

Dat is dus niet waar.
Even de binas raadplegen: koper heeft een soortelijke warmte die lager is dan die van aluminium én een hogere warmtegeleidingscoëfficiënt. Koper neemt warmte dus sneller op en warmte verspreidt zich makkelijker door koper dan door aluminium. Ik dacht eigenlijk dat aluminium sneller opwarmde, maar dat is dus niet zo. Over warmteafgifte is er in de binas niets te vinden, wat ook logisch is denk ik. Elk metaaloppervlak is anders namelijk (denk aan gelakte radiator die gemakkelijker warmte uitstraalt dan een blank metalen (die lak is niet alleen tegen roest), wetenschapsquiz van vorig jaar :) ).

• Aham brahmasmi
MadMarky schreef op 21 januari 2004 @ 00:38:Ik heb geen idee hoe het gaat als de heatsink met de gaten rond de socket vastzit. Misschien dat er printbanen beschadigd kunnen raken, als het moederbord doorbuigt onder het gewicht van de heatsink. Een corecrush zou ook mogelijk zijn.
Neh, als je een ram reepje in je mobo zet buigt het moederbord ook door. Een moederbord is enigszins flexibel en niet broos als een glasplaat ofzo. Als de heatsink goed vastzit met bouten door die gaten, dan kan er weinig gebeuren lijkt mij. Als de kracht (stoten door over drempels gaan e.d.) maar niet haaks op de heatsink komt te staan moet het goed gaan.

Wat ik al gezegd had: als je dempingsmateriaal (bv. een opgevouwen deken) gebruikt voorkom je dat er überhaupt wat met je heatsink kan gebeuren (tenzij je een botsing maakt, dan kan je kast beter rechtop staan ;) ).

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Misschien ben ik de enige die het opvalt,
maar waarom haal je de koeler er gewoon niet vanaf?

ja ik weet dat je dan je mobo los moet maken, maar dat kun je als tweaker zijnde toch wel even doen? dan heb je ook geen risico meer met dat je koeler ervan af lazerd. imho :Z

www.google.nl

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:45

DinX

Motormuis

MadMarky schreef op 21 januari 2004 @ 00:38:
Ik heb geen idee hoe het gaat als de heatsink met de gaten rond de socket vastzit. Misschien dat er printbanen beschadigd kunnen raken, als het moederbord doorbuigt onder het gewicht van de heatsink. Een corecrush zou ook mogelijk zijn.
Zo'n moederbord kan wel wat hebben hoor. En als het moederbord zelf op genoeg plaatsen vast zit kan het zelfs bijna nie meegeven. Je moet het natuurlijk niet alleen met schroefjes op de hoeken alleen vastmaken hè, dan gaat hij in het midden buigen.

Maar als je je koeler vastmaakt door boutjes door het moederbord heen kan er weinig verkeerd gaan. Maar voorzichtigheid mag altijd hè. Zolang je niet als een gek over kasseiwegen gaat razen is er niks aan de hand.

En als je bang hebt dat je core gaat gecrusht worden door het trillen kan je er toch zo een shimmetje tussen leggen. Dan kan er bijna niks mis gaan

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:45
CRaZy_MaRK schreef op 21 januari 2004 @ 12:47:
Misschien ben ik de enige die het opvalt,
maar waarom haal je de koeler er gewoon niet vanaf?

ja ik weet dat je dan je mobo los moet maken, maar dat kun je als tweaker zijnde toch wel even doen? dan heb je ook geen risico meer met dat je koeler ervan af lazerd. imho :Z
Koeler ervanaf halen kost steeds weer opnieuw koelpasta :(
Bij mijn SLK947U is't btw nieteens nodig om't mobo eruit te halen om hem eraf te pakken :) Als de backplate eenmaal vast zit kan je 't koelblok eropzetten en eraf halen zonder aan je mobo te prutsen :D

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 11:55
Je kunt ook een spacer om je core leggen, dan wordt de druk van de koeler bij een schok opgevangen door de spacer...

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

De 7000 he...tja..ik raadt aan de koeler altijd eruit te halen voordat je hem ver gaat vervoeren. Neem dan ook artic silver mee en handschoenen, plastic zakje en je kan op de LAN zelf het weer in elkaar zetten.

heerlijke koeler maar bij vervoer is hem eraf halen het beste... tja.

There is no place like ::1

• slash24
Jongens,

Dank jullie voor alle reply's maar ik heb heb er ondertussen al een weekje op zitten (bijna week) en hij werkt heel goed. Ben nu absoluut niet meer bang om m'n core te crushen of een gebroken MBord want deze koeler zit ROCKSTEADY vast op het board dat op zijn beurt ook heel stevig in de kast zit. Ik weet nu zeker dat er nix mee gebeurt tijdens (voorzichtig, dat wel) vervoer.

zoals ik al eerder zei: deze koeler is een aanrader

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Wormaap schreef op 21 januari 2004 @ 13:27:
[...]

Koeler ervanaf halen kost steeds weer opnieuw koelpasta :(
Bij mijn SLK947U is't btw nieteens nodig om't mobo eruit te halen om hem eraf te pakken :) Als de backplate eenmaal vast zit kan je 't koelblok eropzetten en eraf halen zonder aan je mobo te prutsen :D
/me weet het :)
/me heeft slk 900-u ;)

www.google.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 16:08:
Nou precies dus! Het zal ooit wel eens gebeurd zijn, maar core crushes enzo.. :? Beetje zinloos geblaat imo. Daarnaast zijn die koelers helemaal niet zwaar. De meeste grote gaan met 4 bouten dus dat kan prima. En als je ziet hoe sommige hun WC blokken vastzetten dan slaat het al helemaal nergens op..
swampy schreef op 21 januari 2004 @ 14:33:
De 7000 he...tja..ik raadt aan de koeler altijd eruit te halen voordat je hem ver gaat vervoeren. Neem dan ook artic silver mee en handschoenen, plastic zakje en je kan op de LAN zelf het weer in elkaar zetten.

heerlijke koeler maar bij vervoer is hem eraf halen het beste... tja.
Echt onzin..sorry.. Welke gek gaat nou steeds zn koeler eraf halen |:(

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 18:44 ]

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
Swiftech heeft ook van die coolers met mounting holes. Die methode hebben ze getest door een pc 3 keer achter elkaar vanaf 9 meter (30 feet) hoog uit het raam te gooien.

De resultaten zijn hier te bezichtigen: deze link

De pics zijn een beetje klein, maar ik heb ze hier op GoT wel eens groter gepost gezien (misschein met de search of anders google)

DUS:
Die mounting holoes werken echt wel. Heb ze zelf ook en ga ook af en toe naar LANS zonder problemen. Een ander voordeel vind ik dat je zelf bepaald hoe strak je koeling op je mobo zit.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:45
LOL da's ruig :D Nu voel ik me spontaan veilig als ik m'n case ga vervoeren :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
En zorg er voor dat je koeler op de processor drukt tijdens transport. Rechte belasting kan de processor het beste hebben.

Voor de meeste PC's betekent dit moederbord onder...

Dan kan zelfs 1000 gram niet veel schade aanrichten
(core's worden niet gecrashed van rechte belasting maar van scheef zittende of hangende koelers)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 18:43:

Echt onzin..sorry.. Welke gek gaat nou steeds zn koeler eraf halen |:(
Hangt eraf hou hij vervoert wordt he, op sommige moederborden kun je heb niet goed vast zetten en...tja..dan moet je wel.

:-)

There is no place like ::1

Verwijderd

Ik heb vandaag ook mijn Zalman 7000a-cu 773gram binnengekregen :D

Een probleem, ik krijg m'n huidige koeler er niet af lol :D
Ik doe die twee hendels naar de andere kant zodat ie losklikt, en dan..?

p4p800
2.8 800 fsb

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 21:34 ]

Verwijderd

* 450g is the specified maximum weight for an Intel Pentium 4 cooler.
The weight of CNPS7000-Cu is 773g, so special care should be taken when moving a computer equipped with CNPS7000-Cu.
Zalman Tech is not responsible for any damage that occurs when moving a
computer.

vergeet die koeler maar dus. neem de 7000 AlCu = 445 grammekes,

• slash24
Verwijderd schreef op 21 januari 2004 @ 23:30:
* 450g is the specified maximum weight for an Intel Pentium 4 cooler.
The weight of CNPS7000-Cu is 773g, so special care should be taken when moving a computer equipped with CNPS7000-Cu.
Zalman Tech is not responsible for any damage that occurs when moving a
computer.

vergeet die koeler maar dus. neem de 7000 AlCu = 445 grammekes,
Die koeler vergeet ik zeker NIET meer! De 7000A-CU rulez big time en koelt ook veel beter dan de AlCu. Niet voor nix dat die CU ook uitgebracht is: hij koelt gewoon beter! Dat ie dan wat zwaarder is mag de pret niet drukken, het vervoeren gaat bij die CU toch ook nog wel goed hoor. Ik startte deze topic toen ik nog twijfelde over aanschaf, maar ben nu volledig gerust over dat dit vervoer GEEN kwaad kan. En als je de koelcapaciteit niet zo belangrijk vindt en die extra graden temperatuurverschil niet belangrijk vindt: neem dan idd maar de AlCu versie, al is dat wel een beetje geldverspilling, er zijn genoeg koelers die de AlCu evenaren of aftroeven zelfs en die zijn dan ook niet zo zwaar!
Pagina: 1