Toon posts:

[XP] Partitie niet compatibel met XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pctje van iemand die kant en klaar uit de winkel kwam van HP.
Nu zit daar een 120gb hd in. Dat was 1 partitie. Ik heb hier tijden de installatie van XP 3 partities van gemaakt.

Nu wil ik op de eerste partitie XP installeren. Maar ik krijg de fout melding.... 8)7

"Om Windows XP op de geselecteerde partitie te installeren dienen er enkele opstartbestanden naar de volgende schijf te worden gescheven:

Onbekende schijf

Op deze schijf bevindt zich echter geen partitie die compatibel is met Windows XP.

Als u de installatie van Win XP wilt voorzetten, dient u terug te gaan naar het scherm waarin de partitie kan worden geselecteerd en dient u op de bovenstaande schijf een partitie te maken die compatibel is met Win XP.
Als er geen ruimte op de schijf beschikbaar is, dient u een bestaande partitie te verwijderen en vervolgens een nieuwe partitie te maken."

Ik heb de schijf eruit gehaald en ff geformateerd in mijn eigen pc. Misschien dat dit helpte dacht ik, maar nee....

Wie kan mij vetellen wat er aan de hand is en wat ik eraan kan doen?

Alvast bedankt!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-05 14:41
Gewoon een ntfs partitie aanmaken op de schijf lijkt me.
Desnoods eerst even met fdisk aanmaken en dan meteen doorgaan met de installatie.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

ik heb dit ook eens gehad, neem een win 98 opstart disk, ga daar eens mee fdisken en dan formateren in dos, als je dat hebt gedaan, stop je xp cd er weer in en dan van uit de xp boot system instaleren dan lukt het als het goed is wel

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:39
Is de partitie toch wel geactiveerd? Dit kun je ook via FDISK aangeven.
Formatteren lijkt me niet echt nodig, omdat Windows dit voor de installatie zelf ook kan doen..

Verwijderd

Ik heb precies dezelfde fout !

En het rare is dat je ook helemaal geen formatteer optie krijgt te zien, wat ik me wel herinner.
Je krijgt een menu met C Create Disk en D Delete Disk, en wat je ook doet hij geeft die vage onbekende schijf fout...

Ik heb het al geprobeerd door dmv die setup Create en Delete Disk te doen wat dus niet lukt. Ik heb het ook met Acronis PartitionExpert gedaan (boot-cd), en dan krijg ik nog die fout.

Ook al diverse groottes geprobeerd etc...

Het gaat om een normale Maxtor IDE ATA schijf van 10 gig.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2004 23:46 . Reden: typo ]

Verwijderd

Opgelost !

Je word toch ziek van die vage "fouten" van MS ? :r

Wat blijkt, je moet ff in de recovery console wat kunstgrepen uitvoeren op je HD.

Ik heb eerst dmv "diskpart" de partitities verwijderd en weer aangemaakt.
Toen met "format" geformatteerd.
En tot slot, en hier zit het hem in, dmv "fixmbr" het Master Boot Record overschreven.
Daar stond zo'n Maxtor boot ding in.

Wat een onzin dat Windows daar blijkbaar niet mee om kan gaan :(...

Ik vind het iig wel zo netjes om ook even de oplossing te vermelden, daar er over dit probleem op internet werkelijk geen flikker te vinden is.
Pagina: 1