Toon posts:

Welke windows op oude laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude laptop gevonden, een 486 met 16mb ram. :X Heb wel een paar betere computers staan maar geen enkele laptop, wou em gebruiken voor een beetje MSN'en enzo, of gewoon een client programma installeren en via het netwerk op de laptop op m'n eigen computer werken.. dan gaat het niet zo sloom. :D

Maar, mijn vraag is.. welke Windows kan ik het beste installeren? Ik heb ze allemaal wel.. 95, 98, 98SE, etc. Hoger als 98SE lijkt me te hoog gegrepen.. wat denken jullie? En misschien het belangrijkst... HOE ga ik het installeren? Ik heb in de laptop een floppydrive en een 10/100mbit netwerk kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

windows 95 lijkt mij het slimste.

oud beesje+nieuwe windows=traag.

oud beesje+oude windows=iets sneller.

sucses met installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoNoS
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04-2023
Ik zou 95 doen. En hopen dat alles ondersteund wordt en dat je eventueel drivers kan vinden.

98 lijkt mij al teveel voor dit dingetje. En mocht je het wel doen, dan uiteraard SE erop.

Ik zou hem trouwens in een netwerk prikken met een firewall ervoor, hiermee beveilig je hem nog iets voor als ie op internet komt.

Ik denk niet dat de nieuwste virusscanners echt goed zouden werken, maar ik zou eens rondzoeken naar een lichte scanner.. Anders elke week ofzo een online scanner gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 13:57:
windows 95 lijkt mij het slimste.

oud beesje+nieuwe windows=traag.

oud beesje+oude windows=iets sneller.

sucses met installeren
pc opstarten met win98 opstart disk.

daarna pc opstarten met cd-rom ondersteuning en dan setup starten met cd van win95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je zegt dan wel heel specifiek Windows, maar er zijn ook MSN clients onder Linux. Als je ook geen prijs stelt op een grafische interface dan zal dat toch het snelste zijn.

En installeren met een floppy en een netwerkkaart moet met Linux ook lukken: Debian network install (misschien hebben andere distro's dat ook, wil Debian hier niet per se voortrekken hoor O-) )

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
win 95 en dan 1 keer in de week naar een onlin scanner gaan.
Een vuurmuur houd geen virusen tegen hoguit een worm of hakker maar geen virusen.
en niet teveel meuk B) Worcraft 2 doet het nog wel maar 3 kan je wel veregeten 8)

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

JWO

windows for workgroups 3.11 met win32s en dan op je andere pc een terminalserver draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoNoS
Trouwens, werkt 98 wel op een 486 ? Die heeft toch minimaal een pentium (op iets gelijkswaardigs) nodig.
Onee wacht ffies, 98se valt al af, die heeft minimaal 24mb nodig.
http://www.computerhope.com/win98.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:34
Win98 draait op minimaal een DX-25 en 16MB ram (zo uit m'n hoofd). Win95 op een 386 met 4Mb ofzo al :z.

Ik zou ook idd voor win95 gaan, anders gaat ie constant lopen swappen (wat enorm traag gaat op die oude laptop hdd's ;(.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat er op Linux ook MSN clients bestaan weet ik, maar ik wil Windows op deze laptop.. er staat nu OpenBSD op, dan kan ik dat er net zo goed op laten. :)

Maar hoe ga ik het installeren? Ik heb geen CD-rom drive op deze computer. :X Kan het niet via het netwerk? Op die manier heb ik OpenBSD erop gezet.. Slackware heeft er ook nog op gestaan, ook gedownload tijdens install.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2004 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoNoS
Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 14:29:
Dat er op Linux ook MSN clients bestaan weet ik, maar ik wil Windows op deze laptop.. er staat nu OpenBSD op, dan kan ik dat er net zo goed op laten. :)

Maar hoe ga ik het installeren? Ik heb geen CD-rom drive op deze computer. :X Kan het niet via het netwerk? Op die manier heb ik OpenBSD erop gezet.. Slackware heeft er ook nog op gestaan, ook gedownload tijdens install.
Windows 95 kan gewoon via schijfjes hoor :)
Pfff wat een klus.. 11 schijfjes geloof ik... :D

edit
owja, en mocht je de schijfjes niet hebben, die zijn heus wel via bepaalde wegen te vinden. Sterker nog, ik zocht ffies via wat bekenden wegen en het werd zo aangeboden..
/edit

[ Voor 14% gewijzigd door SoNoS op 16-01-2004 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gulie
Via FX kan je ook een instalatie vanuit DOS doen met een CD-rom van een ander pc.
en als je HD groot genoeg is is het meschien wel makelijk om de CD op de HD te zetten op een aparte Par. :9

/edit

inderdaad schijfjes kan ook :+

[ Voor 11% gewijzigd door gulie op 16-01-2004 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoNoS
Gulie schreef op 16 januari 2004 @ 14:37:
Via FX kan je ook een instalatie vanuit DOS doen met een CD-rom van een ander pc.
en als je HD groot genoeg is is het meschien wel makelijk om de CD op de HD te zetten op een aparte Par. :9

/edit

inderdaad schijfjes kan ook :+
Owja, fx.. mega programma is dat.. werkt dat nog steeds ?? Ook bijv op xp ??
Ken alleen een oude dos versie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gulie
ik weet dat het mogelijk is om het met een aanpasing (die weet ik niet meer |:( ) onder 2000 te laten werken aleen geloof ik niet dat hij NTFS herkend :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waar is dat FX te krijgen? Ik vind alleen maar Japanse pagina's bij Google.. of voor vechtspelletjes enzo. Neem aan dat het share/freeware is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 21:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou gaan voor w95 OSR2. STabielste w95 en draait best wel op zo'n ding...verwacht er allee niet teveel van. Kale install zal dat worden. Overigens, op W95 draait MSN alleen met 5.0 :( Lager wordt door MS niet meer ondersteunt en hoger draait niet op w95 :( Maar als je toch via een terminal progje gaat werken moet dat niet zo'n probleem zijn.

Qua install van w95 (Als je genoeg HDD space hebt): Format van je C-schijf met w95 of 98 bootflop, dan sys c: , vervolgens booten vanaf DOS of w98 netwerk floppy met je NIC-drivers, koppeling maken met een geshare'de cd-rom drive op 1 van je andere PC's, setup map overtrekken naar een map op je flaptop bijv w95setup, en vervolgens setup.exe vanuit die w95setup map.

Suc6

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

ShotGun schreef op 16 januari 2004 @ 14:16:
Win98 draait op minimaal een DX-25 en 16MB ram (zo uit m'n hoofd). Win95 op een 386 met 4Mb ofzo al :z.

Ik zou ook idd voor win95 gaan, anders gaat ie constant lopen swappen (wat enorm traag gaat op die oude laptop hdd's ;(.
* RSpliet trekt Z'n Windows 95->98 upgradedoos.
Systeemvereisten
Om Microsoft Windows 98 te kunnen gebruiken, dient u te beschikken over een pc met:
- 486DX/66MHz-processor of beter
- 16MB Ram-geheugen. Meer geheugen verbeterd de prestaties
- Een typische installatie vereist ongeveer 195MB vrije schijfruimte, maar kan varieren van 120 tot 295 MB, afhankelijk van uw systeemconfiguratie en de opties die u wilt installeren.
CD-Rom of DVD-rom station (3,5-inch hd-diskettes zijn beschikbaar tegen meerprijs. Zie hiervoor de ingesloten bon; de cd-rom bevat onderdelen die niet beschikbaar zijn op de 3,5-inch diskettes)
- Een beeldscherm met VGA-resolutie of beter
- Microsoft Mouse of compatible aanwijsapparaat
Overigens leuk om te weten: Toepassingen starten gemiddeld 36% sneller dan met Windows 95! :p

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:34
Tss mierenneuker :P,

Wat ik wel zeker weer: ME draait minimaal op een "Pentium processor van 150Mhz en hoger" terwijl XP het met elke Pentium doet. Dus ook een P60 8)7.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gulie
FX is een oud progje (weet niet of het wel Share/free is) dat gebruikt werd in het DOS _/-\o_ tijdperk om snelle overdracht te doen via paralele kabel.
en ja ik ben al zo oud dat ik daarmee hel veel dingen heb gedaan :9
maar waar je het kan vinden weet niet meer hat vroeger een floppy maar denk niet dat ik die zo 1 2 of zelfs 3 kan vinden :+ hoe oud je ook ben een kamer der tweakers is een kamer der tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoNoS
S3v3n_0f_n1n3 schreef op 16 januari 2004 @ 15:10:
Overigens leuk om te weten: Toepassingen starten gemiddeld 36% sneller dan met Windows 95! :p
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
windows nt/98? 95 vind ik niet zo fijn werken, en is niet veel lichter dan 98. Misschien is 98lite wat?

Windows 98 kan als enigste msn 6.

Als je er toch alleen maar mee msn't kan het volgens mij best.

[ Voor 34% gewijzigd door mhr-zip op 16-01-2004 15:26 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik zou NT 4.0 doen.

Heb ik jaaaaren geleden ook naar alle tevredenheid gedraaid op m'n 486DX4-100 met 16MB (later 24MB) RAM. Lekker knutselen met Delphi2! B)

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

Oh, als je toch voor Windows 95 gaat, misschien is MSNnen met Gaim iets? Kweenie of GTK+2 compatible is met Win95, maar t is zeker een stuk lichter dan MSN Messenger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 12:51
S3v3n_0f_n1n3 schreef op 16 januari 2004 @ 15:10:
[...]

* pinockio trekt Z'n Windows 95->98 upgradedoos.

[...]

Pure indoctrinatie van MS. In de praktijk is Windows 95 gewoon het beste bij een langzaam systeempje (onder ca. 200 Mhz) en weinig RAM (32 of minder). O.a. door een lagere memory footprint is Windows 95 op dit soort systemen ook nog eens stabieler (ervaring! bewezen!). Enige voordeel van 98 is USB-ondersteuning. En nee, nu niet beweren dat OSR2.x dat ook heeft... werkt niet in de praktijk. Kortom: get real.
... Of geloof je MS ook als ze tijdens de setup zeggen dat "Niet alleen werkt uw computer sneller dan ooit tevoren, Windows XP start ook nog eens sneller op dan alle voorgaande versies van Windows"? Pure onzin. De hardware is sneller geworden, niet de software.

[ Voor 18% gewijzigd door pinockio op 16-01-2004 16:18 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gulie
klopt niet helemaal wat je zech maar MS heeft ook niet gelijk hangt van hardeware en de Software alebij af
maar inderdaar die % blijfen reclamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 11:48

Twarp

just grin...

Tja W95 of W98 scheelt niet veel met elkaar, zolang je maar niet teveel meuk opstart, lopen die beide redelijk. En geduld is zeker een optie die je moet hebben wil je W9x draaien.

Met die floppy en het netwerkkaartje kan je het beste een opstart diskette maken waarbij je TCP/IP gebruikt om je netwerkshare te benaderen. Dan is het een kwestie van HD leeg maken installatie pakket erheen kopieren en de setup draaien van je HD af. Uiteraard wel kijken of je genoeg HD ruimte heb.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
X is niet oud hoor... FastLynx (jaah, dat was de naam :-p) 3.5 geloof ik word voor een zak duiten verkocht, en ik geloof niet dat de eerdere versies free/abandonware zijn.

Overigens, Falstlynx kan volgensmij wel met NTFS overweg (anders zou ie toch ook niet met FAT32 overmeg kunnen gaan? :)) - maar houd er rekening mee dat lange bestandsnamen niet gaan :)

Oplossing: Zip/rar/ace alle bestanden en pomp dat over met FX.

Het schijnt (gehoord, weet niet uit eigen ervaring :)) dat als je de CAB-bestanden van de CD kopieert en dan de 1e floppy wel hebt (no idea, mss staat die ook wel op de CD?), dat je dan iig met die floppy kunt opstarten, en win95 kunt wijzen naar de CAB-bestanden die op de HD staan... correct me if i'm wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laat even weten hoe alles draait als je klaar bent, en of msn 6.1 niet te zwaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeekoe
  • Laatst online: 13-10 06:55

zeekoe

zeekoe

Als je win95 gaat draaien moet je winsock2 downloaden enzo, ben ik ook nog een tijdje mee aan het klooien geweest op een 486. Als win98 draait zou ik dat doen. Misschien ff wat geheugen bijprikken als dat kan. En win98 schijn je op floppy's te hebben, een stuk of 100 geloof ik :P

Weheat Blackbird 8 kW + Itho Daalderop I-WPV 150 l | 2x Jaga Tempo 240x40T20 + kleintjes boven | Rocketstove Tiny III | 7x Solitek + Kostal PIKO 3.6-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

pinockio schreef op 16 januari 2004 @ 16:16:
[...]

Pure indoctrinatie van MS. In de praktijk is Windows 95 gewoon het beste bij een langzaam systeempje (onder ca. 200 Mhz) en weinig RAM (32 of minder). O.a. door een lagere memory footprint is Windows 95 op dit soort systemen ook nog eens stabieler (ervaring! bewezen!). Enige voordeel van 98 is USB-ondersteuning. En nee, nu niet beweren dat OSR2.x dat ook heeft... werkt niet in de praktijk. Kortom: get real.
... Of geloof je MS ook als ze tijdens de setup zeggen dat "Niet alleen werkt uw computer sneller dan ooit tevoren, Windows XP start ook nog eens sneller op dan alle voorgaande versies van Windows"? Pure onzin. De hardware is sneller geworden, niet de software.
Jaja, dat weet ik ook wel. Toch heeft de upgrade een prestatiewinst opgelevert voor deze P2 300MHz. Windows 95 gaat zeer slordig met geheugen om, Windows 98 wat minder. T is zeker geen 36%, maar t loopt net wat lekkerder.

Dat die USB-ondersteuning van Win95 shit is, is juist de reden dat wij over zijn gegaan op Win98. M'n webcam werkte wel altijd(quickcam), maar het USB-netwerkadaptertje wilde niet. M'n pa wilde geen PCINIC, dus dan maar een upgrade naar Win98. T opstarten van deze pc duurt trouwens wel langer :O
Niet alleen werkt uw computer sneller dan ooit tevoren, Windows XP start ook nog eens sneller op dan alle voorgaande versies van Windows
Ik heb me helemaal rotgeamuseert tijdens die setup :D. Partij onbeargumenteerd geblaat van jewelste :D. Ik meen me te herinneren dat de Windows 98 setup meld dat Win98 sneller werkt door de intergratie van IE 8)7...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ooit eens voor de lol op een 100Mhz pentium met 16MB Windows XP geinstalleerd.

heb dit gedaan door eerst in een snelle pentium de Windows XP setup te beginnen.
vervolgens bij de eerste reboot de schijf eruit gehaald en in de pentium 100 gezet.

toen ging hij verder met installeren. duurde een halve dag ofzo.

hij liep als een zonnetje!
Pagina: 1