[Samba] printer uit = puinzooi

Pagina: 1
Acties:

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-02 21:06
Ik heb een gedeelde printer via Samba. Nu heb ik dat kreng aangesloten via de normale printerkabel, zodat ie dus niet uit zichzelf aan gaat. Als ik iets afdruk, en het ding staat uit (wat af en toe dus wel eens wil gebeuren) loopt cups op een of andere manier vast. Er blijft iets hangen lijkt het wel, en de enige oplossing is het leeggooien van de spool dir en opnieuw opstarten van de hele server machine, daarna werkt het weer goed. Alle restart / stop /start opties van WindowsXP halen niets uit, evenals het normale restart commando voor cups. Iemand een idee waar dit aan ligt, en hoe het op te lossen is. Ik zou graag willen dat alle documenten gecued worden totdat de printer aan wordt gezet, zodat ze dan vanaf doc 1 tot doc n allemaal netjes eruit gegooid worden.

Verwijderd

Komt er nog wat in je logfiles te staan?

Verwijderd

Afgezien van de logfiles is het ook interesant om te vermelden welke linux distro je gebruikt, welke versie van cups, of en zo ja welke foutmelding je krijgt van cups, je configfiles van cups en wat er precies gebeurt op je linux box (blijft er een process hangen, krijg je een segmentation fault, etc)

Verwijderd

Gebruikje op je xp doosje wel postscript drivers (zie adobe website) want daar is CUPS gek op!!
Je hebt kans dat CUPS in de stress schiet als hij een print opdracht in een hele vreemde opmaak krijgt.

Verwijderd

Welke instellingen heb je gemaakt in CUPS admin voor de betreffende printer ?
Komt de driver die je hebt geselecteerd overeen met het model printer ?
Verder is het wel handig om te weten welke versie Samba, Linux distro etc.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-02 09:40

Valium

- rustig maar -

Hmmm, het zou geen probleem moeten zijn. Die opzet heb ikzelf namelijk ook en alles werkt perfect. In CUPS de printer geïnstalleerd onder de naam laserjet en in smb.conf heb ik deze instellingen staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[global]
        printing = cups
[laserjet]
        comment = HP Laserjet II P
        path = /tmp
        guest ok = Yes
        hosts allow = 192.168.0.1/255.255.255.0
        printable = Yes
Dit werkt perfect (bij mij). Misschien even zaak om je instellingen te checken?

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:58
in de admin van cups zit in de menu optie "Manage printers" bij de door jouw ingestelde printer de optie "Start printer" ... als je cups niet laat weten dat je je printer weer hebt aangezet gebeurd er idd niets. Heb er zelf ook over gepuzzeld ... kreeg niet echt een duidelijke foutmelding die op deze optie wees toen

[ Voor 30% gewijzigd door gekkie op 17-01-2004 00:25 ]

• jsiegmund
Het gaat om Linux RH9, en om de standaard bijgeleverde samba versie, als ook cups. Ik zou die eens kunnen upgraden maar daar ligt volgens mij het probleem helemaal niet. Postscript drivers? Nee ik gebruik gewoon de normale drivers maar heb op mn linux machine die scripts geinstalleerd waardoor dat gewoon netjes werkt. Hij print wel goed zolang dat ding maar aanstaat, no problem.
En dan nog die cups admin dinges... leuk en aardig maar daar schijn ik niet in te komen, ook niet met bijbehorende poorten open!? Dat zal dan ook wel ergens een config. foutje zijn helaas maar ik zou niet weten waar. Ben niet zo'n held in dit gebied, dus geef even aan wat je precies wilt zien & horen??

Ik heb overigens in Samba niet specifiek een printer gedeeld op bovenstaande manier; maar dit gebruikt:

[printers]
browseable = yes
path = /var/spool/print
read only = yes
printable = yes
guest ok = no
use client driver = yes
create mode = 0700
valid users = ice

Wat dus allemaal wel werkt zolang het ding maar aan staat.

/var/log/cups/error_log bevat geen fouten, alleen netjes afgeronde opstart & afsluit procedures. Ook staat erin "Listening to 7f000001:631" dat zou dan toch moeten betekenen dat een http://192.168.0.50:631 me op dat admin gedeelte moet brengen? Niet dus :S

Kan niet al te vaak hier kijken wegens wat tijd gebrek, dus een antwoord kan wat op zich laten wachten.

Verwijderd

Hmm, wat die web admin van CUPS betreft, ik heb problemen gehad dat ik in geen enkele web admin kon komen als er geen / achter de URL stond.
Dus probeer http://192.168.0.50:631/ eens.. ?

edit:
Misschien, heel misschien, https:// etc. ipv http?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2004 17:23 ]

Verwijderd

Alleen wat betreft het niet kunnen bereiken van de cups config pagina's: gebruik je soms een proxy (waarbij je expliciet moet aangeven dat dit ip adres niet via het internet geresolved moet worden)?

• jsiegmund
Overige adressen werken ook niet, ik gebruik geen proxy. Heb mn internet gedeelt via die bak; maar de lokale apache kan ik wel aanspreken, gewoon op poort 80 dus dat zou lokaal toch moeten werken lijkt me. Heb al eens geprobeerd om die 631 even handmatig open te gooien met ipchains maar dat mocht niet baten (weet niet of ik nou iets fout deed of dat het gewoon niet goed werkt!?).
Als iemand ff een commando weet om dat handig te doen dan weten we meteen waar de fout zit. Misschien dat het inderdaad via die admin functie goed op te lossen is, maar die heb ik dus nog nooit gebruikt, allemaal handmatig geconfigged.

• jsiegmund
Nog steeds geen oplossing... wie heeft er enig idee?

• Bas!
  • Laatst online: 30-11-2025
Als je toch client drivers gebruikt heb je dan wel even gezorgd dat cups zelf niet filtert?
Zie je /etc/cups/mime.* files
mooier is natuurlijk een standaard ps printer aan te maken onder windhoos (bijvoorbeeld een apple ding of een laserjet 2 met ps driver en dan het ding ook met de juiste filters aan te maken in cups. Nu schat ik zo in dat je zoiets smerigs als pcl gebruikt oftewel inferieure hp troep. Ik las het al, je gebruikt pcl troep, dus filters uit)
En je webadmin zut werkt door de juiste acl's aan te passen in cups config. die admin zut gaat via de ingebouwde webserver in cups (heeft cups toch nodig omdat cups ook kan http printen, ondanks dat het hp is een mooiere manier dan windows networking printen, zijn gewoon drivers voor voor windhoos heb je voor printen geen samba en dus geen extra stap/daemon/queue meer nodig)

[ Voor 90% gewijzigd door Bas! op 16-02-2004 12:24 ]

• gekkie
  • Laatst online: 19:58
Heb volgens mij hetzelfde gehad, (en ook al eens gepost)
het restarten van cups helpt idd niet. Maar als je in cups gaat, zie je ergens bij "manage printers" bij die printer de optie "Start printer".

Kortom printer in cups ook weer even starten .. et voila. :)

Oja en de webadmin van cups staat standaard alleen open voor local host geloof ik, kun je instellen in config files van cups. Of gewoon op je server ff
lynx http://localhost:631

[ Voor 30% gewijzigd door gekkie op 16-02-2004 12:22 ]

• jsiegmund
Heb die webadmin inderdaad aan de gang gekregen, stonden wat directives niet goed in de conf file (sorry, het zijn er ook zoveel die allemaal lekker op elkaar lijken!).
Zal van de week nog eens gaan testen of het daarmee op te lossen is, maar ook steeds herstarten van de printer vind ik eigenlijk geen optie. Is het niet zo in te stellen dat 'ie doorheeft dat de printer uitstaat, en daarom even wacht met de queue totdat de printer weer aangezet wordt? Dat zou wel zo fijn wezen.
Pagina: 1