ReemF schreef op 16 januari 2004 @ 11:12:
- Hoe gaat het worden als zulke communicatie 2-weg wordt? Kinderen hoeven niet meer jaren naar school, opleidingen/colleges/universiteiten kunnen de deuren sluiten. Waarom? Omdat alle info dan misschien via de glasvezelkabel binnen korte tijd in je hersenen te 'downloaden' is. Met een leeftijd van 10 jaar ben je misschien al volleerd bouwkundige, muzikant, 3D-artiest, zeebioloog etcetera.
Ik betwijfel ten zeerste dat dit de komende duizend jaar, indien ooit, mogelijk zal zijn. Dit proces, het 'afluisteren' van het motorische centrum, is
veel eenvoudiger dan het daadwerkelijk
beinvloeden van de hersenen. Deze technologie impliceert helemaal niets over de haalbaarheid van het omgekeerde: het doelgericht stimuleren van de hersenen.
De eenvoudigste aanpak van het omgekeerde zou zijn om de zintuigen 'valse' informatie te geven door de betreffende neuronen te 'wiren'. Maar dan moeten de hersenen nog steeds het complete verwerkingsproces doen, dat tijd kost, waardoor je dus geen efficientie behaald. Als je ziet hoe ontzettend complex een verwerkingsproces is, als je ziet welke hersencentra in welke volgorde daar allemaal bij actief worden, dan lijkt het mij niet dat we daar binnen afzienbare tijd halverwege in in kunnen grijpen. Bovendien moet je dan ontzettend veel neuronen kunnen stimuleren; misschien moet je zelf elk neuron wel in een bepaalde toestand kunnen brengen om zeker te zijn dat je doel gehaald wordt.
In dit geval laat men mensen die ooit hebben kunnen bewegen proberen om iets te bewegen dat ze niet meer kunnen bewegen. Maar de mogelijkheid daartoe ligt wel gewired in hun hersenen en ze weten die te gebruiken. Ik maak me sterk dat iemand die vanaf zijn geboorte bijvoorbeeld een verlamde linkerarm heeft, bij deze techniek problemen zal ondervinden, omdat de neuronen die men afluistert bij hem niet op dezelfde manier geprikkeld worden (als men bijvoorbeeld het bewegen van de linkerwijsvinger als muisklik opvat).
- De hersenbandbreedte die ik in het ariktel noem, zal dan op een of andere manier meer worden, maar op dit moment wordt voor zover ik weet door veel mensen hun hersencapaciteit niet eens voor de volle 100% benut. Zal men dan efficiënter worden, multitasking oid?
Het verhaal dat mensen slechts 10% van hun hersenen zouden gebruiken, is hopeloos uit zijn verband gerukt. De feiten zijn dat heel grof gezegd ongeveer 10% van de hersenen tegelijk activiteit vertonen. Maar gedurende een dag gebruik je elk deel van je hersenen wel een keer; er zijn geen delen waar nooit activiteit gemeten wordt. Qua efficientie en multitasking denk ik dat er weinig verbetering te behalen valt: onze hersenen zijn al een enorme parallelle computer, met enorm goede scheduling en taakverdelende algoritmes, geoptimaliseerd door de evolutie. Daar kunnen wij niet aan tippen. Gedachten worden voorzover we weten niet in een bepaald centrum in de hersenen definitief gevormd (een dergelijk beeld brengt hopeloos veel problemen met zich mee); het is een waar gedistribueerd proces, waarbij de doorslaggevende factor voor bijvoorbeeld je spraakcentrum om iets te beweren op verschillende plekken plaats kan vinden.
- In een van de reacties wordt al gemeld dat men misschien bij de geboorte al zo'n 'plug' zal krijgen, zodat mensen gecontroleerd kunnen worden op wat ze denken. Big Brother / 1984 anyone?
Dan zou werkelijk iedere neuron afgeluisterd moeten worden. De hersenen vormen een zogenaamd chaotisch systeem: kleine veranderingen in de input geven groter veranderingen in de ouput. Zo'n systeem is heel moeilijk te simuleren en bovendien dus heel afhankelijk van ieder component. Mis je de informatie van 1 neuron, dan is de gedachte misschien wel fundamenteel anders. Ik zie het niet gebeuren, tenzij je hersenactiviteit met hoge nauwkeurigheid van buiten gaat meten en terugrekent welke neuronen actief moeten zijn.
Als ik in het eerste duizend jaar stel, reken dan voor het tweede gerust 10.000 en voor dit laatste 100.000 jaar, als het uberhaupt al mogelijk is. En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijkheid dat ons bewustzijn niet zuiver door de fysieke hersenen wordt gevormd.
[
Voor 12% gewijzigd door
Confusion op 16-01-2004 11:49
]