TromboneFreakus schreef op 18 januari 2004 @ 00:58:
[...]
Ik heb inderdaad geen andere hardware beschikbaar. Bovendien zou ik iemand erbij moeten halen om alles los te halen (beetje handig ben ik wel, maar bijv. processor los halen lijkt me 'tricky' als leek...) en dit loont zich dan niet bepaald.
Zekerheid loont. Bovendien blijf je leek als je niets probeert.
Maar met deductie kun je toch vrij ver komen lijkt me. Wanneer je Windows herinstalleert omdat je er niks meer mee kunt (weergave is typisch, resolutie was niet aan te passen, programma startten niet op, enz.) en wanneer Windows vervolgens regelmatig vastloopt en blauwe schermen geeft (na kale installatie), dan kom je toch al snel bij hardware lijkt me?
Hardware, ja. Maar om met zekerheid exact te achterhalen waar ontkom je niet aan wat geruil van componenten.
Als dan vervolgens hard disks beide nieuw zijn, geheugen de memtest passeert, voeding en koeling slechts paar maanden oud zijn, dan kom je toch slechts bij
of videokaart
of moederbord
of processor uit?
Als vervolgens de foutmeldingen van Windows niks met videokaart te maken hebben, dan moet het toch wel haast mobo of processor zijn??
Of maak ik een denkfout?
Tja, denkfout 1 is dat je met alleen deductie zekerheid kunt krijgen.
Een voeding die maar een paar maanden oud is kan nog brak als wat zijn, om maar eens wat te noemen. De voltages kunnen een indicatie geven, maar as je mobo brak is kan dat ook in verkeerde (of verkeerd gemeten) voltages resulteren.
Sowieso moet je bij dit soort vage fouten structureel en empirisch te werk gaan. Begin met de PC zo kaal te strippen als mogelijk is om OS te installeren tot op het punt waar het fout gaat- meestal voeding-moederbord-CPU-
een DIMM-
een HDD-
een CDRom-VGA en extern alleen keyboard, muis en monitor. Haal dus alle netwerk-, TV-, secundaire VGA-, 2e HDDs, 2e DIMMs, modems, etc etc etc uit de kast (of koppel ze iig los van moederbord) en trek alle printers, scanners etc er aan de buitenkant uit.
Kijk of het dan werkt.
Zo ja: het probleem zit in een van de delen die los is gekoppeld. Sluit ze een voor een aan en je hebt de schuldige (of het is een voedingsprobleem dat pas bij een bepaalde belasting gaat spelen- in dat geval zal het niet onderdeelspecifiek zijn)
Zo nee: een van de core componenten is brak. Foutloze memtest is een redelijke indicatie voor goed RAM, maar geen garantie. Wissel de componenten een voor een om.
Wil je het bovenstaande niet doen? Dan kun je dmv software redelijke gokken doen op wat mis is, maar het is niet meer dan dat. Mijn persoonlijke belangstelling voor PMG komt ook van een dergelijke, foute aanname toen ik een dode CPU dacht te constateren waar eigenlijk m'n mobo om zeep was. Pas nadat ik DFL 214 aan een nieuwe Celeron 433 (anno 1999

) uitgegeven had kwam ik erachter dat m'n bak daarmee evenmin iets deed als met de oude Celly 366. Tja, nieuw moederbord erin en alles was weer prima (behalve dat ik door mijn blunder ipv een goede mobo (de dooie was een BX) een brakke PC-Chips integrated VGA geval moest kopen, meer kon ik niet betalen

)
In dat geval was het het moederbord, maar het had evengoed CPU kunnen zijn. Bottom line: als je de moeite niet neemt degelijk te testen zul je altijd voor dergelijke problemen openstaan.