hoe weet je wanneer je mobo kapot is?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.673 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Gezien het topic [rml]TromboneFreakus in "[ xp] computer hangt en blauwe schermen"[/rml] vraag ik me af: hoe kan ik nu vaststellen of mijn mobo al dan niet kapot is?? Het systeem gedraagt zich heel random, heeft recente voeding en koeling en doorstaat de geheugentest (memtest86).

Is dan de logische conclusie: mobo kapot, of is dat te kort door de bocht??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:46

Shunt

Boe

door alle losse hardware op een andere pc te testen. en nieuwe / andere hardware weer op je huidige mobo te testen ;).

dit staat btw ook gewoon in de pmg faq hoor

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 16% gewijzigd door Shunt op 16-01-2004 11:01 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loogie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 19:37
Test of jou hardware in een andere pc of bv een ander mobo gebruiken in jou pc.... (zelfde resultaat)

Testen is de enige manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57264

onderdelen één voor één testen... is idd genoeg over te finden in de faq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 13:22
Denk dat TS juist wil weten hoe je erachter wil komen als je dus geen 2e computer en/of hardware beschikbaar hebt om te testen.

Misschien zijn er testprogramma's beschikbaar (zoals memtest voor het geheugen o.id?)

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mcb1 schreef op 16 januari 2004 @ 19:11:
Denk dat TS juist wil weten hoe je erachter wil komen als je dus geen 2e computer en/of hardware beschikbaar hebt om te testen.

Misschien zijn er testprogramma's beschikbaar (zoals memtest voor het geheugen o.id?)
Kort antwoord: niet.

Enkel door alle andere onderdelen uit te sluiten kun je met zekerheid zeggen dat je mobo dood is. Dat betekent dat je iig voeding, VGA, RAM en CPU in een andere PC moet testen, of met andere voeding, VGA, RAM en CPU in deze testen.

Foutmeldingen mbt geheugencontroller kunnen aan het geheugen liggen (of omgekeerd), CPU fouten kunnen ook aan de FSB controller liggen, VGA fouten kunnen aan ISA/PCI/AGP liggen, voltageproblemen kunnen ook aan voeding liggen (of omgekeerd, dit alles)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74057

Nou ik heb het wel eens gehad, dat je duidelijk kon zien dat het mobo aan vervanging toe was, zonder dat ik ook maar iets anders hoefde te testen.
Want toen was een chip zo zwart geworden, dat je zelfs een brandlucht rook.
Dus TS, ik hoop eigenlijk nooit meer te willen weten of mijn mobo kapot is en hoop dat ook voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
"Hoe test ik of mijn auto nog degelijk is?"

Snapie ?

Dat weet je gewoon niet zoals hierboven aangegeven. Anders:
"Hoe weet ik welke delen vahet moederbord beschadigt zijn?"

STel dat je PCI-slot eruit hangt, helemaal FUBAR, dan nog wil dat niet zeggen dat het mobo niet meer dienst zal doen voor jou behoeften.

Met voorgaande posts erbij, topic toch finito?

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Ik heb hier een MSI AMD moederbord. Dat bord start perfect op en in de bios kan je alles instellen en gaat allemaal goed maar in Windows blauwe schermen als die warm is en crashes en alles wat erbij komt. Netals een MSI Intel moederbord die ik gewoon verkocht heb maar ik hoorde van de koper later dat het bord naar heaven was. Het is gewoon een gok.

Als er een TNT videokaart in zit kan het probleem vaak aan de videokaart liggen(uit ervaring) en met de bijkomende drivers maar in de meeste gevallen kijk altijd even naar het moederbord.

ik zit er zelf te overwegen om een kaart te kopen van 1500 euro voor het testen van hardware en/of een machine 100% is en daar kan je ook alle checksum mee nalopen van het moederbord. Maar het is gewoon eigenlijk altijd een gok en je moet gewoon testen en dan zie je het vanzelf wel.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TromboneFreakus
Mizitras schreef op 17 januari 2004 @ 18:57:
"Hoe test ik of mijn auto nog degelijk is?"

Snapie ?

Dat weet je gewoon niet zoals hierboven aangegeven. Anders:
"Hoe weet ik welke delen vahet moederbord beschadigt zijn?"

STel dat je PCI-slot eruit hangt, helemaal FUBAR, dan nog wil dat niet zeggen dat het mobo niet meer dienst zal doen voor jou behoeften.

Met voorgaande posts erbij, topic toch finito?
Ik heb inderdaad geen andere hardware beschikbaar. Bovendien zou ik iemand erbij moeten halen om alles los te halen (beetje handig ben ik wel, maar bijv. processor los halen lijkt me 'tricky' als leek...) en dit loont zich dan niet bepaald.

Maar met deductie kun je toch vrij ver komen lijkt me. Wanneer je Windows herinstalleert omdat je er niks meer mee kunt (weergave is typisch, resolutie was niet aan te passen, programma startten niet op, enz.) en wanneer Windows vervolgens regelmatig vastloopt en blauwe schermen geeft (na kale installatie), dan kom je toch al snel bij hardware lijkt me?

Als dan vervolgens hard disks beide nieuw zijn, geheugen de memtest passeert, voeding en koeling slechts paar maanden oud zijn, dan kom je toch slechts bij

of videokaart
of moederbord
of processor uit?

Als vervolgens de foutmeldingen van Windows niks met videokaart te maken hebben, dan moet het toch wel haast mobo of processor zijn??

Of maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

IK heb ooit eens in de loop vd tijd problemen gehad met een MSI KThuppeldepup-3 met mijn AMD Athlon Thunderbird 1333 MHz. Niks met de proc of geheugen. Maar na verloop van tijd begaf mijn IDE2 het gewoon. Wat ik ook probeerde, niks deed het op IDE2 kanaal. RAID werkte perfect. Maar daar wilde ik niet meer echt aan, aangezien ik 2 IBM Deskstar (Deathstar in de volksmond) heb/had.
Mijn ervaring is dus dat ineens sommige features van je mobo niet meer werken, wat je ook doet. Het is natuurlijk niet echt leuk. maar het is helaas niet anders. Er is altijd een percentage van een produkt dat defecten vertoond. Bewaar altijd je bonnejte, dan kun je altijd garantie claimen. Bij mij liet mijn mobo me op zo'n dusdanige tijd in de steek dat het toch tijd werd om te upgraden naar een snellere proc en geheugen. Maar het is natuurlijk zonde als je mobo het na 3 maanden al gegeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TromboneFreakus
Anoniem: 31491 schreef op 18 januari 2004 @ 01:04:

Mijn ervaring is dus dat ineens sommige features van je mobo niet meer werken, wat je ook doet. Het is natuurlijk niet echt leuk. maar het is helaas niet anders.
....
Maar het is natuurlijk zonde als je mobo het na 3 maanden al gegeeft.
Pc is twee jaar oud, maar dat zou nog snel zijn als je het mij vraagt. In ieder geval heb je zeker een punt dat een bepaald deel gewoon kapot gaat na verloop van tijd.

Is er overigens niets met spanningsmeters of zo te doen, om te kijken of alle aansluitingen nog iets doen? Dan lijkt me handiger te verkrijgen dan allemaal alternatieve hardware om erin te steken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14526

Mijn ervaring is dat een defecte CPU of Mobo meestal als resultaat hebben dat je PC nix meer doet of zeer weinig. Als het jou nog lukt om je OS (zeker een wat kritische als W2K of XP) opnieuw te installeren dan betwijfel ik of het een van beide is.
Geheugen ligt wat meer voor de hand bij een instabiel systeem maar ook voeding kan daaraan bijdragen en zelfs oververhitting van je CPU of GPU.
Is het systeem zelfs na een koude start al instabiel of komt dat later pas?

Misschien een idee om je foutmeldingen te vermelden en aan te geven wanneer het fout gaat?

Als test kun je je systeem ook eens strippen van diverse hardware zoals:
- 2e geheugenmodule
- extra harde schijf
- floppy drive
- CD/DVD speler/brander
- netwerkkaart
- geluidskaart
- modem

Begin zo kaal mogelijk (Mobo, CPU, video, HD) en als je systeem dan wel stabiel blijft draaien kun je er steeds weer wat bij hangen om te kijken wanneer het fout gaat.

Oorzaken voor een instabiel systeem zijn helaas niet altijd direct aanwijsbaar. Zo heb ik ooit problemen gehad met netwerkverkeer en bleek dat uiteindelijk aan mijn geluidskaart te liggen ondanks het feit dat er geen enkel conflict was.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TromboneFreakus
[quote]Anoniem: 14526 schreef op 18 januari 2004 @ 01:10:
Misschien een idee om je foutmeldingen te vermelden en aan te geven wanneer het fout gaat?
Zoals in gelinkt topic vermeld gaat het op de gekste momenten mis. De foutmeldingen van Windows doen denken dat het iets ernstigs als het moederbord is dat kapot is. Dit aangezien dit zo'n beetje (met geheugen idd) de enige overlap is in de mogelijkheden die in de MS KB genoemd worden als je alle foutmeldingen langsloopt.
Oorzaken voor een instabiel systeem zijn helaas niet altijd direct aanwijsbaar. Zo heb ik ooit problemen gehad met netwerkverkeer en bleek dat uiteindelijk aan mijn geluidskaart te liggen ondanks het feit dat er geen enkel conflict was.....
Oh jee... dat belooft nog wat als ik ga testen. :)
Als het jou nog lukt om je OS (zeker een wat kritische als W2K of XP) opnieuw te installeren dan betwijfel ik of het een van beide is.
Daar heb je idd een punt. Vandaar dat ik het ook niet snap dat ik dergelijk ernstige meldingen krijg (blauwe schermen er uitleg daarvan ik KB), terwijl bijv. ook hardwaredetectie tijdens installatie geen problemen gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even een tip voor het testen.
Stel je bios in op zijn default waardes en installeer XP (of W2K) opnieuw op je PC met daarin alleen de echt nodige componenten. Gebruik ook alleen de standaard drivers van XP (of W2K) als dat even mogelijk is.
Experimenteer ook wat met je geheugen. Gebruik 1 module en probeer die in de diverse sloten. Blijft het probleem pak dan een andere.

Heb net je andere topic ook even door zitten lezen. Je krijgt dus nogal veel verschillende fouten en dat maakt het best lastig. Ik ga ook steeds meer twijfelen ofdat het je mobo/cpu uberhaubt wel zijn. Geheugen, HD en zelfs virus lijken mij meer voor de hand liggen.

Als je PC goed gewerkt heeft na welke wijziging (hardware/software) is de ellende dan begonnen?

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 14526 op 18-01-2004 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TromboneFreakus schreef op 18 januari 2004 @ 00:58:
[...]

Ik heb inderdaad geen andere hardware beschikbaar. Bovendien zou ik iemand erbij moeten halen om alles los te halen (beetje handig ben ik wel, maar bijv. processor los halen lijkt me 'tricky' als leek...) en dit loont zich dan niet bepaald.
Zekerheid loont. Bovendien blijf je leek als je niets probeert.
Maar met deductie kun je toch vrij ver komen lijkt me. Wanneer je Windows herinstalleert omdat je er niks meer mee kunt (weergave is typisch, resolutie was niet aan te passen, programma startten niet op, enz.) en wanneer Windows vervolgens regelmatig vastloopt en blauwe schermen geeft (na kale installatie), dan kom je toch al snel bij hardware lijkt me?
Hardware, ja. Maar om met zekerheid exact te achterhalen waar ontkom je niet aan wat geruil van componenten.
Als dan vervolgens hard disks beide nieuw zijn, geheugen de memtest passeert, voeding en koeling slechts paar maanden oud zijn, dan kom je toch slechts bij

of videokaart
of moederbord
of processor uit?

Als vervolgens de foutmeldingen van Windows niks met videokaart te maken hebben, dan moet het toch wel haast mobo of processor zijn??

Of maak ik een denkfout?
Tja, denkfout 1 is dat je met alleen deductie zekerheid kunt krijgen.

Een voeding die maar een paar maanden oud is kan nog brak als wat zijn, om maar eens wat te noemen. De voltages kunnen een indicatie geven, maar as je mobo brak is kan dat ook in verkeerde (of verkeerd gemeten) voltages resulteren.

Sowieso moet je bij dit soort vage fouten structureel en empirisch te werk gaan. Begin met de PC zo kaal te strippen als mogelijk is om OS te installeren tot op het punt waar het fout gaat- meestal voeding-moederbord-CPU-een DIMM-een HDD-een CDRom-VGA en extern alleen keyboard, muis en monitor. Haal dus alle netwerk-, TV-, secundaire VGA-, 2e HDDs, 2e DIMMs, modems, etc etc etc uit de kast (of koppel ze iig los van moederbord) en trek alle printers, scanners etc er aan de buitenkant uit.

Kijk of het dan werkt.

Zo ja: het probleem zit in een van de delen die los is gekoppeld. Sluit ze een voor een aan en je hebt de schuldige (of het is een voedingsprobleem dat pas bij een bepaalde belasting gaat spelen- in dat geval zal het niet onderdeelspecifiek zijn)
Zo nee: een van de core componenten is brak. Foutloze memtest is een redelijke indicatie voor goed RAM, maar geen garantie. Wissel de componenten een voor een om.

Wil je het bovenstaande niet doen? Dan kun je dmv software redelijke gokken doen op wat mis is, maar het is niet meer dan dat. Mijn persoonlijke belangstelling voor PMG komt ook van een dergelijke, foute aanname toen ik een dode CPU dacht te constateren waar eigenlijk m'n mobo om zeep was. Pas nadat ik DFL 214 aan een nieuwe Celeron 433 (anno 1999 ;) ) uitgegeven had kwam ik erachter dat m'n bak daarmee evenmin iets deed als met de oude Celly 366. Tja, nieuw moederbord erin en alles was weer prima (behalve dat ik door mijn blunder ipv een goede mobo (de dooie was een BX) een brakke PC-Chips integrated VGA geval moest kopen, meer kon ik niet betalen :X )

In dat geval was het het moederbord, maar het had evengoed CPU kunnen zijn. Bottom line: als je de moeite niet neemt degelijk te testen zul je altijd voor dergelijke problemen openstaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TromboneFreakus
Anoniem: 14526 schreef op 18 januari 2004 @ 20:04:

Als je PC goed gewerkt heeft na welke wijziging (hardware/software) is de ellende dan begonnen?
Daar is niet echt een oorzaak voor te geven. Nadat ik iets te veel had geprutst met het uitschakelen van services in Windows was mijn installatie een beetje brak geworden, dus die wilde ik erop nieuw opzetten. Na de herinstallatie begonnen de problemen.

Wel is het zo dat ik sinds kort twee harde schijven in de pc heb hangen (een week of zo voor herinstallatie), iets dat deze pc in de twee jaar dat ik hem heb nog nooit heeft gehad.

Beide zijn echter helemaal nieuw (zegt niet alles, dat heb ik wel geleerd van dit topic...). :)

Maar ik zal vanavond jullie tips eens opvolgen en zo kaal mogelijk beginnen te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TromboneFreakus
Trouwens: ik bedenk met net het volgende: zou het zo kunnen zijn dat de pc vage foutmeldingen geeft vanwege schommelingen op het stroomnetwerk?

Of die schommelingen er zijn weet ik niet, maar ik weet wel dat een Linux-bak die als router fungeert en nooit heeft gecrahsed, nu al twee keer gecrashed heeft in dezelfde periode als dat deze pc problemen vertoont. Ze zitten op hetzelfde ongeaarde stekkerdoosje...

Logisch, of totale onzin?

En als het waar is: kun je er jezelf dan uberhaupt tegen wapenen, wanneer in je huis geen enkel stopcontact geaard is?

[ Voor 14% gewijzigd door TromboneFreakus op 19-01-2004 09:40 . Reden: extra vraagje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TromboneFreakus
Anoniem: 14526 schreef op 18 januari 2004 @ 20:04:
Nog even een tip voor het testen.
Stel je bios in op zijn default waardes en installeer XP (of W2K) opnieuw op je PC met daarin alleen de echt nodige componenten. Gebruik ook alleen de standaard drivers van XP (of W2K) als dat even mogelijk is.
Schakelt Windows de drivers van niet gevonden hardware niet gewoon uit? Of maakt het echt veel verschil? Het is niet zo'n grote moeite, dat herinstalleren (ben toch bezig), maar scheelt wel weer een klein uurtje schat ik zo in (naast alle instellingen daarna...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TromboneFreakus
Even een klein schopje, gezien mijn vraag over geaarde voeding en instabiele pc's, aangezien mijn computer nu weer uit het niets vlekkeloos draait. Dit terwijl hij reeds beschreven problemen voor meerdere dagen vertoonde.

Zoals gezegd is opvallend dat tevens een nooit crashende router toen crashte en bij nader inzien was ook het beeld op de tv af en toe gestoord. Klopt mijn idee, of moet ik het nog ergens anders zoeken (straling wellicht?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat je wel eens in de goede richting aan het denken zou kunnen zijn.
Instabiele netspanning kan rare dingen veroorzaken. Randaarde is wel te adviseren maar helaas niet voor iedereen beschikbaar (ik heb het speciaal aan laten leggen toen ik toch extra groepen liet plaatsen).
Je kunt dit overigens opvangen door een fatsoenlijke UPS te plaatsen die in ieder geval geschikt is om een constante netvoeding af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Laatst online: 01-05 13:22
Neem een multimeter en zet deze naast je beeldscherm, als je ook maar iets aan het licht merkt dan kun je direct zien wat er met de spanning gebeurt.

Als je een blauw scherm krijgt, kun je natuurlijk ook naar de spanning kijken!

Je moet wel snel kijken, maar daar moet je maar effe in oefenen.

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:48
Om niet direct een heel nieuw topic te openen doe ik het maar even hier:

Dit weekend een nieuwe case gekocht en dus maar begonnen met hte overzetten van de hardware.

Dit ging allemaal prima, alles ingebouwd en dit leek allemaal prima te werken. Tot ik mijn monitor eraan hing, ik kreeg ineens geen beeld en kwam nog niet eens in mijn BIOS. (wel error-piepjes)

Alles uit elkaar gehaald, het bleek dat het moederbord contact had gemaakt met de moederbord tray. Waarschijnlijk is er iets kapot, het lijkt erop dat het mijn moederbord is. Rare hiervan is dat het moederbord gewoon weergeeft dat hij spanning heeft, de power en hd led doen het.

Volgens de bios beep (eerst een lange dan twee korte) schijnt er iets te zijn met de videoadapter. Na de beep krijg ik continu beep (geheugen probleem of geen geheugen geinstalleerd).

Specs:

Asus A7V8X Deluxe
maxtor 120 GB S-ata
2 x 256 MB PC 2700
GF 4 4200
AMD XP 2400+
300 W voeding
WIFI kaartje

Ik heb het geheugen verwijderd en krijg dan geen error (?) maar verder ook niks in beeld of andere errors.

Ik denk nu dat er het ligt aan mijn moederbord, weet het alleen niet zeker. Ik heb het hele systeem kaal gemaakt, nu hangt er alleen een hd aan, geheugen (1x256 mb) en videokaart.
De voeding is het niet, hij is doorgemeten en werkt nog prima.

Weet iemand odhv bovenstaand of ik nu de klos ben en een nieuw onderdeel kan halen (mobo, video, geheugen?)?

[ Voor 5% gewijzigd door Redshark op 26-01-2004 09:38 . Reden: specs toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij is het redelijk normaal dat je mainboard contact maakt met de tray, je zet hem tenslotte vast met metalen schroeven daarop en dat geleid natuurlijk (aarding).
Hoe bedoelde jij eigenlijk dat je mainboard contact heeft gemaakt?

Even ter zake. Als je je videokaart verwijderd krijg je dan dezelfde piepjes?
Je zal namelijk niet de eerste zijn waarbij blijkt dat de videokaart niet helemaal goed in het AGP slot zit/zat en met een beetje pech heb je daarbij je videokaart beschadigd.

Probeer je PC eerst eens aan de praat te krijgen met alleen je mainboard (logisch) CPU (+cooler), geheugen en videokaart en verder niets dus ook geen HD of floppy.

Zelfde piepjes? Verwijder dan je videokaart en kijk wat hij dan doet. Als je dan weer dezelfde piepjes krijgt is je videokaart waarschijnlijk beschadigd. Als je allerlei verschillende piepjes blijft krijgen kun je gokken op je moederbord.

Controleer in ieder geval ofdat videokaart en geheugen goed in de sloten zitten (soms is daar wat meer kracht voor nodig dan je zou verwachten, zeker met geheugenmodules).

Voor info over de piepjes: http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:48
Dat het mobo contact maakt via de schroeven lijkt me logisch, de tray drukte nu ook tegen het mobo zelf aan, tegen de soldeerpuntjes op de achterkant, hier is dus waarschijnlijk kortsluiting ontstaan.

De videokaart is inmiddels overleden heb ik getest en ik krijg nu de melding dat mijn bios rom checksum corrupt is (zie ook dit topic )

Flashen via een flop lijkt niet te werken dus ik moet wat anders verzinnen. Met een beetje pech (en daar lijkt het op deze week bij mij) gok ik dat het ding kapot is en eventueel vervangen kan worden/hotflashen.

Die site van je kende ik al, die is idd erg handig!
Pagina: 1