Toon posts:

Samba server vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik ben op het moment bezig om een samba server te installeren, maar ik heb een paar vraagjes waar jullie misschien een oplossing voor weten.

1. Na het installen heb ik 2 partities, 1 van 5,3 GB waarvan 283MB van gebruikt wordt, de andere partitie (image partitie) heeft 108 GB vrij
Kan ik de grootte van de 1e partitie nog aanpassen tot bijv: 500MB en de rest nog toevoegen aan de 2e partitie?

2. Wij werken met een geautomatiseerd image systeem gebaseerd op ghost. Is er een mogelijkheid om linux schijven te imagen met ghost??

3. Ik wil met ftp verbinding maken met de Samba Server, hoe kan ik dit voor elkaar krijgen??

Alvast heel erg bedankt,
Admin

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 16:20

Super_ik

haklust!

1: probeer partition magic
2: yup, een image is een image he :)
3: een ftp server installeren en dan zo configureren dat t er een beetje t zelf uit ziet als de samba server. (rechter, dirs enz....) :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Over punt 2: Ghost ondersteunt volgens mij inderdaad linux partities, zowel ext2 als ext3. ReiserFS wordt niet ondersteund. "Niet ondersteund" betekent dat Ghost dan gewoon de hele partitie bit voor bit kopieert, onafhankelijk van het daadwerkelijke gebruik ervan (1 GB partitie, 10 bytes gebruikt levert dan gewoon een 1GB image op).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 10:46:
Over punt 2: Ghost ondersteunt volgens mij inderdaad linux partities, zowel ext2 als ext3. ReiserFS wordt niet ondersteund. "Niet ondersteund" betekent dat Ghost dan gewoon de hele partitie bit voor bit kopieert, onafhankelijk van het daadwerkelijke gebruik ervan (1 GB partitie, 10 bytes gebruikt levert dan gewoon een 1GB image op).
Niet helemaal; compressie is nog altijd wel mogelijk. Dus als je geluk hebt staan er in het lege deel een hoop nullen, en dan is de compressie nog altijd goed. Als er echter nog allerlei resten van oude (verwijderde) bestanden rondslingeren, dan worden die ook opgeslagen (omdat Ghost niet snapt wat zooi is en wat niet), de image wordt dan waarschijnlijk de helft tot tweederde van de grootte van die partitie.

Echter, dit zijn nogal 'googlebare' vraagjes allemaal. De eerste is absoluut al eerder gesteld en ook met google is het antwoord wel te vinden. De tweede is een kwestie van gewoon proberen en je weet het (en ook wel te vinden), en de derde is helemaal triviaal: gewoon ook een FTP server installeren en je bent in principe klaar.

Daarom de volgende keer graag eerst zelf wat beter zoeken (bv. ook hier in de search, staat best veel in) voor je een topic opent.

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan allemaal wel, maar het voordeel van een forum is dat je direct de juiste personen berijkt. Als je die vragen allemaal met Google moet opzoeken ben je lang bezig, en moet je nog maar afwachten of je een antwoord vindt wat bij jouw situatie past... vandaar dat ik het hier maar neer heb gezet.

De baas zou het ook niet goed vinden als ik de halve dag op google rondzwerf ;)

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid, samba software doet dus _geen_ FTP. (zijn twee compleet verschillende protocollen)
Daarvoor moet je op dezelfde machine een stuk ftp-server software draaien.

Afhankelijk van wat je will kan die ftp server een ander stuk schijf aanbieden of overlappen met de directories waar samba ook in speelt.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 11:40:
Dat kan allemaal wel, maar het voordeel van een forum is dat je direct de juiste personen berijkt. Als je die vragen allemaal met Google moet opzoeken ben je lang bezig, en moet je nog maar afwachten of je een antwoord vindt wat bij jouw situatie past...
Toch is dat wat we hier verwachten min of meer, dat je zelf flink zoekt voor je je vraag hier neerzet :)
Als het je functie is op je werk, kun je niet verwachten dat de bezoekers van een forum je zoekvragen gratis voor je gaan oplossen. Je hebt nu al genoeg tips om verder te kunnen lijkt mij. Als je voor taken op je werk een halve dag moet googlen en dat mag niet van je baas, moet je baas misschien iemand inhuren die de kennis al heeft, hoewel het me sterk lijkt dat het zoeken op google naar de antwoorden op deze vragen veel langer dan een half uur zou duren.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.