Zalman 7000 op AMD Athlon?

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

• Vossie1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-07-2024
Ik heb laatst nieuwe onderdelen gekocht om m'n eigen pc-tje te bouwen. Ik had natuurlijk een bepaald budget en dit is wat er van gekomen is:
AMD Athlon 2700+ XP
Asus A7N8X-X
Asus GeForce FX 5600 256mb DDR
Dane-Elec 512mb DDR2700
80gb Maxtor
Simpele ATX kast met 300 Watt voeding.
CD-Rom speler en SoundBlaster Live! met speakers had ik nog.

Eerst had ik er een naar mijn mening redelijk goede koeler opzitten, Artic Coolermaster oid, maar toen werd mijn CPU 58/59 graden in BIOS.
Dat vond ik teveel dus ik naar de winkel om die nieuwe Zalman 7000A-serie te kopen (30 euris bij Goris).
Ik dus moederbord weer losgeschroefd om die steuntjes eronder te schroeven zoals op de website van Zalman stond, de rest ook volgens die handleiding...
Maar toen ik in de BIOS ging kijken liep de CPU temperatuur gewoon op tot 88 graden!
Mijn videokaart zit in AGP slot en de geluidskaart in het onderste PCI slot.
Verder heb ik alle paneeltjes enzo die je eruit moet drukken verwijderd en de kast was ook nog open eigenlijk...
Ook heb ik nog een koeler die precies op het rooster past aan de achterkant van de PC (boven het AGP slot) en er zit een koeler aan de voorkant van de PC onder me HD.

Wat kan het nou zijn!? Is het misschien zo dat ik het verkeerd heb geinstalleerd? Kan het zijn dat de ventilator boven het AGP slot de luchtstroom voor die Zalman verhinderd oid? Kan het zijn omdat mijn voeding geen ventilator heeft aan de onderkant, dat de luchtstroom bij de CPU klote is?
Wie weet meer?

Alvast bedankt!

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 13:58

MF

Take a Seat

Is het misschien zo dat ik het verkeerd heb geinstalleerd?
Ja, en dan zal ook het geval zijn denk ik.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 21:10

Exigence

dnkroz

Standaardchecklist:
• Te veel/te weinig koelpasta?
• Koeler verkeerd om?
• Goede druk op de core?
• Airflow?
• Welk programma gebruikt? Of is het via het BIOS?
• BIOS update?

Dus je moet echt enorm weinig koelpasta gebruiken (niet de hele tube :+ ) en de koeler echt enorm strak aandraaen :)

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:07
Het lijkt me verstandig om (als dat op dat mobo zit) ook even een shutdown temperatuur in te stellen! Kan je een gefrituurde processor schelen.

Zalman heeft denk ik standaard geen koelpad (oid) op het koelblok zitten dus misschien ben je de koelpasta vergeten? Of het koelblok verkeerdom.. kan natuurlijk ook nog gebeuren |:(

Handig is om een dun laagje koelpasta op de proc te smeren, de koeling monteren en er weer afhalen en dan kijken of je de core terugziet op het blok.

Succes iig en welkom op tweakers :)

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Vossie1
Ik check:

Koeler krijg ik niet strakker aangedraaid...
Juiste hoeveelheid koelpasta, en ja als ik hem eraf haal zie je precies de core terug op het koelblok...
Verkeerd om lijkt me onmogelijk, als jullie weten welke koeler het is...
Ik zou het niet weten hoor.... :'(

Verwijderd

hou het aluminum van de koeler in je hand als hij draait, als het zo warm word dat het zeer doet is het ongeveer 65 - 70 grade

Verwijderd

Ik heb zelf sinds kort dezelfde koeler. En ondanks de vele positieve verhalen ben ik er nog niet zo erg over te spreken. Als ik de ventilator ook maar een fracitie zachter laat draaien krijg ik steenvast vastlopers in 3Dmark2003.

Waarschijnlijk ligt het er bij mij aandat de koeler niet strak genoeg tegen de core zit, dit was tenminste wel iets wat me tijdens het installeren opviel. En aangezien je op een AMD van die kussentjes hebt zitten die de koeler ook nog enigsinds omhoogdrukken kan die funist zijn voor een goede werking voor de koeler.

Ik wou dit zelf gaan verhelpen door een aantal plaatjes tussen het klemmetje en de koeler zelf te stoppen. Maar simpelweg het beugeltje wat strakker zetten zou de truc ook moeten doen lijkt me.

Ben benieuwd naar je ervaringen.

• Vossie1
Wat voor plaatjes bedoel je dan?
Van die rondjes die je erbij kreeg?

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:07
We een ingewikkeld montage systeem wat ze er bij hebben gemaakt zeg :P
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnews.ru/documents/5828/7000_sockets.gif

Ben ik toch even blij dat ik een simpele waterkoeling heb met 4 schroefjes en 4 veertjes :)
Als ik dit zo zie dan zitten bij deze koeler standaard geen veren om de spanning te regelen? Dan wordt het monteren wel meteen een stuk spannender!

Je moet iig even voelen aan het koper of dat ook heet wordt (in de buurt van de socket!), als de proc werkelijk 88 graden is dan moet het daar goed heet zijn. (ik gok een graadje of 70! Voelt het daar niet heet dan is er toch iets niet goed met de montage.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Vossie1
Ow, die montage is eigenlijk niet het probleem...
Onder het moederbord maak je die 2 steuntjes vast en daar schroef je dan de koeler op, het is makkelijker dan die standaard koelblokken met die klemmetjes...
Ik zal iid eens gaan voelen aan het koper...
breng zo wel verslag uit!

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-02 17:40
Ik weet niet of voelen gaat helpen, ik heb er 2, 1 op mijn P4 3Ghz, en 1 op mijn AMD XP1700+, en beidde blijven gewoon echt koel, ik kan geen hitte voelen (temps zijn res. 37 / 43)...

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120 - Victron MP 5000 GX 15kWh Eel

• Vossie1
Gisteren had ik hem trouwens los geschroef en opnieuw met nieuwe koelpasta strak aangedraaid en daarna niet meer opnieuw geprobeerd.
Ik doe hem net dus aan en hij bleeft nu steken rond de 37/38 graden, maar ik juich liever niet te vroeg! :)

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vossie1 schreef op 16 januari 2004 @ 10:17:
Ik check:

Verkeerd om lijkt me onmogelijk, als jullie weten welke koeler het is...
Ik zou het niet weten hoor.... :'(
Je moet opletten dat je het blauwe zij-bevestigings-ding aan de kant van het hendeltje doet en de zilvere aan de andere kant. Anders komt hij er iets anders op. Staat hij misschien op die verhoging van de CPU-socket?

• Vossie1
Ja, daar heb ik dus al goed naar gekeken voordat ik hem er de 1e keer opschroefde, dus dat is allemaal juist.
Maar ik ging net weer even in Call of Duty en dit keer ging de PC niet uit en bleef was de temperatuur in de BIOS even daarna nog steeds 39 graden, dus hij doet het nu denk ik! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Ik heb deze koeler ook en na een paar dagen draaien merkte ik dat de schroefjes
nog een 1 slag strakker kon mischien dat dit ook een paar graden helpt.

Verwijderd

Wat voor nut heeft een zalman dan, mijn 2600+ blijf mooi op 32 graden hangen met een standaard koeler

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Stilte bijvoorbeeld, of als je met oc'en aan de gang gaat maar niet gelijk de duurste koeler (PAL 8045 bv) wil kopen, of over wil gaan op waterkoeling of phase/change koeling. Verder is die kick van jou niet echt nuttig voor dit topic --Mercenary--, dus deze gaat dicht.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.