Toon posts:

Van crosscable naar router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik can van iemand een sitecom broadband router 4S overnemen. Op het moment heb ik twee pc's die dmv een crosscable met elkaar verbonden zijn. Helaas werkt dit niet altijd even vlekkeloos, zeker niet in combinatie met internet delen en zonealarm. Om het makkelijker te maken kan ik nu dus deze router gaan gebruiken.
Echter vraag ik me af, aangezien ik het alcatel speedtouch modem voor ADSL heb of het handiger is deze router te nemen of het modem te tweaken en vervolgens een simpele hub te nemen? Of zijn de mogelijkheden met betreffende router meer en zit er geen firewall in het modem??? Ik wil namelijk graag ook af van zonealarm.
Nu heb ik tussen beide PC's een crosscable van 20 meter liggen die goed werkt als de verbinding tussen de pc's is gelukt. Is het mogelijk deze crosscable te gebruiken / om te zetten naar een gewone utp dmv van een verloop stukje of iets??? of is een crosscable niet tiwsted????

alvast bedankt.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-08 18:16

Maasluip

Kabbelend watertje

De Speedtouch 510 heeft een firewall ingebouwd. Je moet geloof ik wel dat modem in advanced mode zetten om goed portforwarding te kunnen doen, maar dat staat in GoT uitgebreid beschreven.
Sommige hub's hebben een aansluiting voor een crosscable, dat wordt dan aangegeven met een X onder de aansluiting. Of routers dzo'n aansluiting ook hebben weet ik zo niet.
Een crosscable is net als een gewone kabel TP. Dit kun je ombouwen of misschien is er wel die verloopstekker voor. Voor de pinout, zie de FAQ.

Daar staat trouwens ook een overzichtje van wanneer je een crosscable en wanneer je een gewone moet gebruiken.

Signatures zijn voor boomers.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 08:13:
Hoi,

Ik can van iemand een sitecom broadband router 4S overnemen. Op het moment heb ik twee pc's die dmv een crosscable met elkaar verbonden zijn. Helaas werkt dit niet altijd even vlekkeloos, zeker niet in combinatie met internet delen en zonealarm. Om het makkelijker te maken kan ik nu dus deze router gaan gebruiken.
Echter vraag ik me af, aangezien ik het alcatel speedtouch modem voor ADSL heb of het handiger is deze router te nemen of het modem te tweaken en vervolgens een simpele hub te nemen? Of zijn de mogelijkheden met betreffende router meer en zit er geen firewall in het modem??? Ik wil namelijk graag ook af van zonealarm.
Nu heb ik tussen beide PC's een crosscable van 20 meter liggen die goed werkt als de verbinding tussen de pc's is gelukt. Is het mogelijk deze crosscable te gebruiken / om te zetten naar een gewone utp dmv van een verloop stukje of iets??? of is een crosscable niet tiwsted????

alvast bedankt.
De kabel is gewoon hetzelfde in cross en straight. Alleen de manier van aansluiten aan 1 stekker is anders.

Of er veroopstekkers voor zijn, weet ik niet. Wel weet ik dat je ook een stekker eraf kan knippen (die 'crossed' is aangesloten) en vervolgens een nieuwe eraan knijpen.... Kost je 2 centimeter kabel en een paar eurocent voor een stekker.

Verder kan je (als ik me niet vergis) ook met een dood-ordinair koppelstukje een tweede crosskabel eraan prikken.... volgens mij geldt: cross+cross=normaal

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 22:29
Het verhaal van die firewalll moet ik je schuldig blijven.
Weet ook niet wat voor modem je hebt.

Wat betreft je crosscable je zou er een nieuwe stekker op kunnen knippen,
/niet netjes modus
of je zou er een isdn koppelstukje tussen zetten en er een crosscable bij prikken.
/niet netjes modus

code:
1
 Utp cross -> koppelstukje -> Utp cross

Ik type niet snel genoeg :D |:(

[ Voor 9% gewijzigd door TRAXION op 16-01-2004 08:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties.
Ik ga denk ik toch maar voorde router want dan kan ik me modem mooi intact laten.
Verder denk ik dat de firelwall en andere opties wat uitgebreider zijn en zeker de msn e.d. beter zullen werken.
Het is in iedergeval wel mooi van de kabel, scheelt weer een lange kabel te kopen. Een nieuwe stekker erop knippen wordt wel weer duurder want dan is er weer zoŽn speciale tang nodig geloof ik.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 08:46:
Een nieuwe stekker erop knippen wordt wel weer duurder want dan is er weer zoŽn speciale tang nodig geloof ik.
Er zijn stekkers waar je geen tang voor nodig hebt. Die hebben een klepje waar 8 van zo'n dubbele connectorpinnetjes onder zitten (zoals ook waar de kabel in een flatcable connector wordt gedrukt). Hoeveel ze kosten en waar ze te krijgen zijn (of hoe ze officieel heten) weet ik niet. Deze kwam bij een installatiepakket van @Home.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 08:46:
bedankt voor de reacties.
Ik ga denk ik toch maar voorde router want dan kan ik me modem mooi intact laten.
Verder denk ik dat de firelwall en andere opties wat uitgebreider zijn en zeker de msn e.d. beter zullen werken.
Het is in iedergeval wel mooi van de kabel, scheelt weer een lange kabel te kopen. Een nieuwe stekker erop knippen wordt wel weer duurder want dan is er weer zoŽn speciale tang nodig geloof ik.
Zo'n tang kun je van mij wel lenen

Verwijderd

Topicstarter
die stekkertjes waarbij je geen tang nodig hebt zijn inderdaad te krijgen.
Zal morgen eens bij de plaatselijke computerboer informeren wat ze allemaal hebben. Hoorde op mijn werk dat als je een koppelstukje gebruikt er kan op storing is omdat dat koppelstukje dan niet twisted zou zijn..........maar als dat erg storingsgevoelig zou zijn waarom verkopen ze ze dan nog steeds???

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 22:29
Omdat het officieel een isdn koppel blokje is..

Maar heb hier tijdelijk wel eens een koppelblokje ertussen gehad en nog geen problemen ondervonden daardoor...

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

TRAXION schreef op 16 januari 2004 @ 09:30:
Omdat het officieel een isdn koppel blokje is..

Maar heb hier tijdelijk wel eens een koppelblokje ertussen gehad en nog geen problemen ondervonden daardoor...
Sterker nog, wij hebben een serie PCMCIA netwerkkaarten gehad op het werk die als aansluiting op de netwerkaart een kabeltje hadden die aan de niet-kaart-kant een UTP stekker hadden. Die zijn uiteraard altijd te kort, dus er was zo'n blokje bij geleverd om met een andere kabel te verlengen. Nooit problemen mee gehad (maar was wel maar 10MBit).

Pagina: 1