Toon posts:

OpenGL Problemen met Elsa Erasor III op een K6-2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag allemaal, ik heb een 'raar' probleem!

Ik heb laatst een Elsa Erasor III Pro kaart aangeschaft op een computerbeurs; een leuke uitgebreide kaart met een TNT2 pro chipset, 32MB geheugen, 2 video outs en 3 video ins, maar ik heb een paar rare problemen ermee!..

Ik heb de kaart gekocht als vervanging voor mijn voodoo3 3000 AGP. Ik heb een ASUS P5A, een K6-2 500Mhz en 320 meg geheugen. Ik heb bios revisie 1011 Beta 2 erop lopen (bios 1007a wat ik eerst had liep al helemaal niet fatsoenlijk met de nieuwe kaart). ik heb ook de laatste AGP miniport driver van ALi zelf geinstalleerd, en ik heb met een utility (ook van ali.com.tw) de AGP op 1x gezet. Ik draai Windows ME. Ik heb de kaart niet overgeklokt.

Na veel geklooi en gegodver heb ik de kaart redelijk aan de gang gekregen. De beeldkwaliteit is goed en De 2D performerance vindt ik ook mooi. De 3D performerance vergeleken met mijn oude voodoo is minimaal tot redelijk verbeterd bij direct3D spellen en de openGL spellen lopen over het algemeen ook wel aardig, maar de openGL spellen doen het niet fatsoenlijk! :(

De meeste openGL spellen die ik geprobeerd heb stoppen er gewoon mee; ik wordt namelijk "teruggesmeten" op een gedeelte van de desktop om het zo uit te drukken. Mijn desktopresolutie is 1600x1200. Als ik bv. een van de bovenstaande spellen draai op 1024x768 dan kom ik dus plotseling (in 9 van de 10 gevallen zonder foutmelding) op het linkerbovenste gedeelte van de desktop terecht. Met de display properties kan ik mijn normale resolutie uiteraard terugzetten.

In een geval (Quake III arena) is zelfs de brightness extreem omhoog geschroefd als 'ie terugkeert naar de desktop B-) .. Rebooten verhelpt het.

Bij de andere gevallen (Quake II, Heretic II) krijg ik een normale felheid van beeld.

Het rotte van dit probleem is dat dit "random" gebeurt. Ik kan niet voorspellen wanneer het spel ermee kapt, het is onvoorspelbaar. Wel is het zo dat Quake III al bij het begin (soms al in het titel/player-configuariescherm) ermee kapt. Heretic II en Q2 hadden langer nodig om ermee te stoppen.

Ik heb Halflife ook op openGL laten draaien. Het rare probleem heb ik daar nog niet gehad. Mischien 'geluk'? :?

Ik schreef hierboven dat ik in 9 van de 10 gevallen geen foutmelding kreeg. Als ik een foutmelding krijg, dan krijg ik een het bekende blauwe scherm. :r

Een ander probleem is dat ik met de drivers op de ELSA CD niet in staat ben om 1280x960 op full screen te draaien! Ik krijg dan een 1280x960 window op mijn 1600x1200 desktop waarin het spel draait (halflife en heretic II hebben hier last van) Ik heb de nieuwste detonator driver geprobeerd, en de nieuwste driver van Elsa zelf. (gebaseerd op Detonator 3 volgens de info) Het 1280x960 fullscreenprobleem kan ik daarmee oplossen, maar het probleem van plotseling stoppen van openGL spellen is er niet mee opgelost.

Bovendien heeft mijn kaart 2 video outs en 3 video ins via een speciale kabel. Deze I/O's kan ik alleen gebruiken als ik de driver van een bijgekregen CD installeer :( . De officiele ELSA update driver of een nvidia driver geven mij beide een andere control panel bij display properties; de I/O's werken niet.

Ik heb nog niet Elsa proberen te bereiken hierover. Ik wil eerst hier eens proberen omdat hier mogelijk mensen zijn die dit probleem herkennen en eventueel raad hiermee weten! Helpdesks en zg. support van bedrijven vallen meestal tegen.

Ik ben me bewust van de problemen die kunnen voorkomen met een TNT2 en een ALi/K6-2 platform; ik heb vage hangers en andere rariteiten gehad, maar die heb ik kunnen oplossen door mijn BIOS te flashen en de AGP snelheid van 2x naar 1x te verzetten. (niet dat de stabiliteit 100% OK is, mijn systeem hong zich een half uurtje geleden op een simpele screensaver!) Het lijkt me/ik hoop dat mijn huidige problemen een andere oorzaak hebben.

Alvast bedankt voor de hulp en voor de moeite!

Verwijderd

ASUS P5A (-B) met 320Mb ???.:)
P5A draait maximale performance bij 128Mb :)
Misschien eens wat geheugen eruit mikken?

Draai zelf met bios 1005 al tijden heel stabiel met een creative 3DBlaster GeForce2 MX 32Mb DDR. 128Mb PC100 met een AMD K6-2 450@518. :o
Mik er eerst eens wat geheugen uit als er echt 320MB inhangt ;), als het er 32 zijn prik er dan wat bij >:) (128 + 128 + 64 = 320 ?? :?)

Zie net dat je Winhoos ME draait, draai zelf met 98 (ME niet eens geprobeerd :))

Sterkte
YAZZz

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat je het over de cacheable area size hebt van de ali chipset? (omdat je over het geheugen praat?) Je kan namelijk meer dan 128MB cachen als je een bepaalde Ali-chipset revisie hebt. Kijk eens op

http://www.asuscom.de/de/support/techmain/FAQ/mobo_cpu/faq045_cacheable_area.htm

Hier is een klein tabelletje van de bovenstaande URL:

ALI V - Revision Cache - Größe Cacheable Area
M1541 A1 / Rev. E 512kB 128MB
M1541 A1 / Rev. E 1MB 128MB
M1541 A1 / Rev. G 512kB 512MB
M1541 A1 / Rev. G 1MB 4GB

Effe gluren op je moederbord als ik jou was :) Mischien kan je meer geheugen kwijt dan je had durven dromen :+ Ik heb het geluk dat ik Rev. G heb op mijn moederbord :) Ik heb 512Kb cache, dus ik kan (volgens bovenstaande tabel) in principe 512MB cachen. Ja, ik heb 320 meg geheugen (128+128+64)! De machine liep trouwens heerlijk met zoveel geheugen (en met mijn oude voodoo3 :( )

In ieder geval bedankt voor je feedback. Ik ga binnenkort windows98 weer teruginstalleren. Ik ga in het weekend ook linux proberen. Mischien dat 'ie het dan beter doet! Ik vindt de stabiliteit waardeloos van mijn machine. Sinds dat ik die videokaart erin heb zitten krijg ik om het uur een flinke hanger of een windows protection error... dat schiet niet op! :( Ik denk dat ik binnenkort ook contact ga opnemen met ELSA zelf.

Mischien dat ik toch nog wat geheugen eruit haal voor de grap. Je weet maar nooit, natuurlijk... Ik zou bios 1005 kunnen terugflashen maar dat zal weinig zin hebben (denk ik) :?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Ik vrees toch voor een Ali syndroom. Ik heb op geen enkele manier een TNT/TNT2 werkend gekregen in mijn P5a. Toen toch maar een andere videokaart gekocht. Als verschillende driverversies niets opleveren wordt het toch een moeilijke zaak.