Toon posts:

[knoppix] gebruiken als router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb evem tijdelijk een router nodig. Alles wat ie hoeft te doen, is alles wat op het eni interface binnenkomt doorpompen naar het andere interface. Deze router komt dus tussen mijn pc en het internet om wat verkeer te analyseren.

Ik zit inmiddels al een tijdje te knutsellen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb ook google / en forums gezocht maar, ik kon weinig over dit onderwerp vinden. iig niets waarmee ik verder kom. Is er iemand die hier hoe ik de routerfunctie van knoppix configureer?

De situatie is als volgt
- eth1 = een Linksys USB Ethernet Adapter
- eth0 = een onboard NIC

op eth1 komt de kabel naar mijn hub
op eth0 de kabel naar mijn pc

Het is de bedoeling dat ik gewoon met mijn pc alles kan blijven doen op netwerk gebied als wat ik nu ook doe. Hij moet puur alles doorgeven.

ik heb de NIC's geconfigureerd met ifconfig

echter daar heb ik een probleem (bij sommige computer): dan krijg ik de volgende melding:

SIOCSIFFLAGS: apparaat of systeembron bezig
Over dit probleem is ook weinig te vinden op google ed. Het probleem is echter opgetreden naar een harde reset van knoppix (wat opzich niet uit mag maken omdat ik van CD boot)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Alvast bedankt!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Daar is Knoppix niet voor bedoeld. Als je zo'n soort oplossing zoekt kun je beter naar iets als Clarkconnect kijken denk ik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 18:03

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Kijk anders eens naar Freesco.
Eenvoudig te configureren, werkt prima en vanaf een flop te gebruiken. (Maar misschien bevat het niet de onderdelen die jij wil)

[ Voor 32% gewijzigd door L_Jinx op 16-01-2004 00:54 ]

Verwijderd

of kijk eens naar m0n0wall (www.m0n0.ch) start op van cd, configuratie wordt op flop bewaard.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik weet dat knoppix daarvoor niet bedoeld is, maar het moet met knoppix. Is er geen mogelijkheid om me routing table aan te passen???

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tuurlijk kan dit wel. dit werkt hetzelfde als op andere distributies.

Hoe dit moet staat gewoon in de FAQ:
FAQ Non-Windows Operating Systems - Overige vragen

De IP-Masquerading HOW-TO lezen dus.

Verwijderd

Als beide interfaces werken, probeer dan eens het volgende: Vanaf de linux box, probeer te pingen naar het internet, en naar een host op je interne netwerk. Werken beide, dan kan het zijn dat je ip forwarding aan moet zetten (echo 1 > /proc/net/ipv4/ip_forwarding uit m'n hoofd), Het is mij niet duidelijk op welke machine de SIOCSIFFLAGS foutmelding komt. Is dit op de knoppix router, of is dit op een linux box in je interne netwerk?

edit:

Voor iedereen die hier speciale router distro's aanraad: routing is iets wat in de linux kernel zit, en dus onafhankelijk is van de gebruikte distributie. Je kunt bij wijze van spreke van een gemiddelde install bootfloppy nog een router bouwen. Het enige waarin dit soort distro's zich onderscheiden van andere distro's is dat de userland software gericht is op het functioneren als router (in de zin van mgmt frontends, proxy servers en packetfilter frontends etc)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2004 12:58 ]

Pagina: 1