Toon posts:

Nieuw mobo en CPU, maar nu stopt een spel er gewoon mee.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Moguh.

Ik heb sinds een week ofzo, een nieuw moederbord en CPU, een A7V8X-X en een 2500+.

Alles geinstaleerd, werkt lekker e.d. Maar nu, als ik een spel speel, en das het enige spel wat ik speel, dan kan ik maar iets van een half uur spelen en dan kapt 'ie er mee.

Alleen het spel sluit af, voor de rest loopt niks vast ofzo. Spel is trouwens: Final Fantasy 11.

Hoe dan ook, ik heb nagekeken of VPU Recover aanstaat, maar dat was niet zo, misschien lag het daaraan? Later dacht ik, misschien is het mijn chipset wel. Mijn CPU is het niet, die blijft gewoon 'koel' voor zover je het koel kan noemen onder stress. Dus is het misschien een chipset cooling probleem? Ik heb namelijk gewoon zo'n alluminium standaard zwart blok erop zitten.

Als ik het aanraak met m'n vinger, dan is het ook behoorlijk heet. Ook m'n geheugen is behoorlijk heet trouwens.

Maar als het m'n chipset is, waarom crashed alleen het spel? En niet gelijk heel het systeem? Dat klinkt een beetje onlogisch. Ik heb m'n videokaart trouwens wel geoverclocked, maar ik heb er zo'n Zalman zwart blok op zitten met een ventilator aan de zijkant. Die koelt toch behoorlijk goed zou ik zo zeggen.

Wie o wie kan mij helpen? :)

Ik heb dit probleems trouwens alleen sinds de aanschaf van de neiuwe hardware.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2004 00:13 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zijn de specs in je sig actueel? Welke voeding heb je? Hoe zijn de voltages? Heb je het probleem ook bij andere Games? Is het systeem stabiel onder andere stressomstandigheden dan games? (Sandra, 3DMark, BurnCPU, Prime, etc) Check verder ook eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

[ Voor 36% gewijzigd door BalusC op 16-01-2004 06:36 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-08 21:12

Deathchant

Don't intend. Do!

je geeft aan dat alles behoorlijk heet wordt. ten eerste, je koelblok van de processor mag echt niet zo heet worden. Als ie echt heel warm is, moet je een andere koeling op zetten.

Kijk misschien eens naar je timings van het geheugen. Indien deze goed tot agressief zijn (timings van 2) kunnen modules erg heet worden. een oplossing is het plaatsten van koperen RAM sinkjes die de warmte snel afvoeren. Misschien zo'n grote heatsink zoals je dat bij sommige kingston reepjes ziet.

Dus alleen als je het spel speelt kapt ie er na een half uur mee? Dat kan idd duiden op hitte problemen.
Je videokaart kan het probleem toch niet zijn als je zo'n zalman ding goed hebt geinstalleerd. Misschien moet je je temperaturen eens checken in het BIOS of softwarematig. Dit kan o.a. met Asusprobe. Deze leest ook je temperatuur af uit de BIOS. Verder zie je ook de voltages. Misschien is iets niet goed met je voeding.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

zet eerst even je videokaart op de standaard waarden en kijk of het daar aan ligt, ga vervolgens pas naar andere dingen kijken

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 16 januari 2004 @ 06:35:
Zijn de specs in je sig actueel? Welke voeding heb je? Hoe zijn de voltages? Heb je het probleem ook bij andere Games? Is het systeem stabiel onder andere stressomstandigheden dan games? (Sandra, 3DMark, BurnCPU, Prime, etc) Check verder ook eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)
Ja die zijn actueel. Ik heb een no-name 300 watt voeding, die doet 't nou toch al een tijdje wel lekker..
De voltages zijn:
- Vcore1: 1.70V
- Vcore2: 0.00V
+3.3V: 3.22V
+5V: 4.92V
+12V: 12.67V

-12V: -16.97V
-5V: -8.78V
+5V: 5.05V
Vbat: 4.08V

geen idee, speel geen andere spellen meer. ja, het is stabiel onder andere omstandigheden.
Deathchant schreef op 16 januari 2004 @ 14:06:
je geeft aan dat alles behoorlijk heet wordt. ten eerste, je koelblok van de processor mag echt niet zo heet worden. Als ie echt heel warm is, moet je een andere koeling op zetten.

Kijk misschien eens naar je timings van het geheugen. Indien deze goed tot agressief zijn (timings van 2) kunnen modules erg heet worden. een oplossing is het plaatsten van koperen RAM sinkjes die de warmte snel afvoeren. Misschien zo'n grote heatsink zoals je dat bij sommige kingston reepjes ziet.

Dus alleen als je het spel speelt kapt ie er na een half uur mee? Dat kan idd duiden op hitte problemen.
Je videokaart kan het probleem toch niet zijn als je zo'n zalman ding goed hebt geinstalleerd. Misschien moet je je temperaturen eens checken in het BIOS of softwarematig. Dit kan o.a. met Asusprobe. Deze leest ook je temperatuur af uit de BIOS. Verder zie je ook de voltages. Misschien is iets niet goed met je voeding.
Ik heb Dane Elec geheugen (DDR-333) met 2.5 ns timings. In de BIOS staat alles gewoon op de standaard waardes. Ik heb weinig geoverclocked.

Maar mijn CPU koelblok wordt helemaal niet warm. Onder stress is mijn CPU 41 graden. (Jaja, die el cheapo dingen van Coolermaster roeleren).

Verder zou het m'n videokaart niet mogen zijn, want ik heb m'n videokaart al iets van een half jaar overclocked, en dat ging prima, met stock cooling en met een andere koeling. Ik heb pas sinds 2 dagen die Zalman, en ik heb dit probleem sinds ik m'n nieuwe mobo en CPU heb. Dat is dus ongeveer een week geleden.

Het zou best de voeding kunnen zijn, dat die misschien niet helemaal lekker werkt met dit mobotje. :/ Mag hopen van niet want ik kan op 't moment dat soort dingen ff niet betalen.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2004 16:12 ]

Verwijderd

sorry hoor maar je neemt maar aan dat het niet aan je videokaart kan liggen maar als je het nou eens zou testen!

Verwijderd

De voltages zijn:
- Vcore1: 1.70V
- Vcore2: 0.00V
+3.3V: 3.22V
+5V: 4.92V
+12V: 12.67V

-12V: -16.97V
-5V: -8.78V

+5V: 5.05V
Vbat: 4.08V

[...]
Nou kan ik niet deze voltages controleren op mijn moederbord, omdat alleen de postieve voltages worden weergegeven. Maar mijn gezond (natuurkundig) verstand zegt dat een voltage van ÷-17V wel errug afwijkend van de -12V en ook de -8.78V wijkt veel af van de -5V.
Kan daar nog iets over gezegd worden door iemand die veel verstand heeft van voltages?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb er zelf ook weinig verstand van :)

Maar goed.

Updatetje: Ik heb mijn Zalman cooler eraf gehaald, en opnieuw bevestigd, toen deed ik mijn PC aan en toen zag ik artifacts in het Windows bootscreen.

In Windows zelf had ik er geen last meer van. En in spellen heb ik er wel weer last van.

Afbeeldingslocatie: http://www.wiegje.demon.nl/IMG_0028.JPG

Ik heb gezocht erop, en zag een stuk of 5 gevallen met PRECIES hetzelfde probleem, jaja ik heb de search gebruikt (Aren't I wonderful?) Hoe dan ook.. de oplossing bij al die gevallen was "Je core maakt niet goed contact met de heatsink/heatpipe."

Dus ik dat ding er weer uit, en m'n GPU schoongemaakt met wat spul. Want ja, het kan best zijn dat er nog wat Arctic Silver is achtergebleven op een weerstandje ofzo, maar die waren allemaal netjes schoon. Bla bla, toen was m'n Silver op :( Toen maar koelerpasta gebruikt die erbij zat. Dat geleid zowieso niet.

Dus ik m'n PC weer aan, en ja hoor, mozes kriebels, er waren NOG STEEDS artifacts.

Ik dacht "goh, misschien maakt 'ie geen goed contact" ... maar dat was wel zo want dat ding is behoorlijk heet, en die heatpipe doet zelfs pijn als ik er langer dan 10 seconde aanzit.

Zo.... nu heb ik dus 2 probleempjes :( 3 eigenlijk, want ik weet niet of, als ik de fabriekscooling er weer op zet, nog garantie heb, want mijn kaart wordt niet meer gemaakt. :(

Dus nu... weet iemand wat DAT probleem kan zijn? Klinkt als een brakke vidkaart volgens mij :/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 17:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen, hou maar op :/

We zullen nu zien of het de videokaart was of niet. Hij is namelijk zonet overleden. De kaart bevindt zich nu in de ATi hemel :'(

*zucht* Wat haat ik mijn Geforce 2 opeens
Pagina: 1