Divx -> MPEG2 datarate conversie calculator

Pagina: 1
Acties:

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik converteer regelmatig Divx bestanden naar MPEG2 om deze op DVD te zetten.

Mijn vraag is nu, wat zijn de beste MPEG2 encoder instellingen gezien de datarate van de Divx ?

Ik kan me voorstellen, dat als een divx met een lage datarate (hoge compressie, dus mindere kwaliteit) naar MPEG2 geconverteerd wordt, het onzinnig is de datarate voor de MPEG2 stream erg hoog te zetten (bv op 8000).

Maw, vanaf welke MPEG2 datarate (gemiddelde datarate uiteraard) is er geen verschil meer tussen het origineel (Divx video) en het MPEG2 encoded video ?

Bestaat er een soort calculator die als source een Divx bestand heeft, bepaalt welke datarate dat bestand heeft en dan de maximale datarate voor MPEG2 kan adviseren ?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

Lijkt me handig als je even een kijkje gaat nemen op www.doom9.net hier kun je diverse tools en info vinden over deze onderwerpen :)

btw dit staat volgens mij ook in de faq vermeld B)

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Dat is het 'm nu dus. Er staan alleen guides over het maken van Divx of MPEG's, maar niets over de verhouding tussen Divx en MPEG2 datarates !!!!

Daarnaast is daar slechts 1 datarate calculator te downloaden die slechts voor Divx is bedoeld.

Misschien moet ik mijn vraag even iets anders stellen :

Is de minimale, maximale en gemiddelde datarate van Divx video's gelijk aan die van MPEG2 video's ? Ik denk dus van niet, omdat de compressie factor van Divx vele malen groter is dan van MPEG2.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Xymox schreef op 16 januari 2004 @ 14:23:
Dat is het 'm nu dus. Er staan alleen guides over het maken van Divx of MPEG's, maar niets over de verhouding tussen Divx en MPEG2 datarates !!!!

Daarnaast is daar slechts 1 datarate calculator te downloaden die slechts voor Divx is bedoeld.

Misschien moet ik mijn vraag even iets anders stellen :

Is de minimale, maximale en gemiddelde datarate van Divx video's gelijk aan die van MPEG2 video's ? Ik denk dus van niet, omdat de compressie factor van Divx vele malen groter is dan van MPEG2.
Misschien kijken heoveel data per frame wordt opgeslagen ?
En dan weetje hoeveel 'compressie/kwaliteit' het werkelijk is op factor X DivX/mpeg2 codering. Of je probeer tzelf wat mijn kleine bestanden totdat je beeld)kwaliteit-verhouding zowat overeenkomt.

Als je het vind, laat het weten aub.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 23:05

dbzfan

Nee.

Als ik een divx naar mpeg2 omzet, en de divx van zeer hoge kwaliteit is zet ik de bitrate voor mpeg 2 meestal op 2000.

• RwinG
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-01 11:15
Als ik DV filmpjes van camcoder converteer naar mpeg2, gebruik ik variable bitrate (VBR) met 8000 kbit/s max, 4000 average, 0 min. Geeft je zeg 1,8 GB voor een uur film. Prima voor homevideo's. En niet te onderscheiden van het origineel.

Als het een "redelijke" DivX is, dus 2 uur film op 700 MB ofzo (1500kbit/s), dan zou je iets dergelijks (8000/4000/0 VBR) kunnen gebruiken voor je mpeg2 settings. DivX (mpeg4) comprimeert veel beter dan mpeg2 bij dezelfde bitrates, minimaal 2 keer beter dus lijkt het.

Als je het precies op 1 DVDR wilt hebben kun je ook nog een andere aanpak gebruiken. Re-Encode alles op 8000 kbit/s (maximaal mpeg2) op je harde schijf, maak er een DVD image van en gebruik dan DVDshrink (wel met "deep analysis", dus 2-pass) om het precies op 1 DVD van 4,3 GB te zetten. Hoef je het niet van te voren uit te rekenen. Kost wel paar uur rekentijd >:) Mm, dat klinkt eigenlijk wel een beetje stom, je kunt het toch gewoon uitrekenen... even nadenken..

Open je DivX film. Bereken het aantal seconden dat de film lang is. Zeg S seconden. Je wilt het op DVDR zetten, zeg maximaal 4GB bestand. Dan mag je gemiddeld op een datarate uitkomen van (4 * 1000 * 1000 * 8 ) / S kbit/s. Dus voor een film van 120 minuten is het (4 * 1000 * 1000 * 8 ) / ( 120 * 60) = 4444 kbit/s. Dan is je DVDR (bijna) vol. Mocht je tevreden zijn met 2000 (ben ik niet) dan kun je 4 uur kwijt op je DVDR.

@dbzfan: 2000 kbit/s constant bitrate is mij veel te lelijk, dat zie je meteen in de aktiescenes (blokjes)! Gebruik in elke geval variable bitrate! Misschien zou 8000 max/2000 ave/0 min nog kunnen. Maar zoals boven al gezegd, gewoon eens uitproberen, iedereen legt de lat van kwaliteit op een andere hoogte. En elke film is weer anders. Meer aktie in de film = meer bits gebruiken, bijvoorbeeld...

(voor dvdshrink zie hier: http://www.tweakers.net/meuktracker/?Query=dvdshrink)

* RwinG was trouwens net aan het zoeken naar een betaalbare DVD speler die ook DivX/Xvid/wmv etc direct kan afspelen, die heb je voor 100 euro tegenwoordig en dat scheelt een hoop geconverteer :)

EDIT: kijk ook eens hier: http://www.sectie.be/ en klik op DivX->DVD omzetten

[ Voor 4% gewijzigd door RwinG op 17-01-2004 23:01 ]

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Op die belgische site kon ik dit vinden :

Kijk nu even naar de "Average video bitrate": zorg dat deze niet hoger is dan 5.000 kbits/sec
(en deze is best niet lager dan 3.000 kbits/sec)

Hieruit begrijp ik dat een Divx in maximale kwaliteit geconverteerd kan worden naar MPEG2 tot een bitrate van 5000. Hoger dan 5000 zal dan niet meer kwaliteit geven, maar wel meer opslagruimte (dus is dat overkill).

Mag ik nu veilig concluderen dat er dus 2 x 60 minuten Divx film in de hoogste kwaliteit op een DVD (MPEG2) te proppen valt zonder kwaliteitsverlies tov de Divx source ?

• RwinG
Tsja, wat is "de hoogste kwaliteit" met DivX? Wat waren de instellingen bij het comprimeren? En hoever kun je gaan met de compressie ten opzichte van mpeg2? Ik ga er nog even over nadenken.... ok... gedaan :)

In mijn post hierboven was ik wel een beetje conservatief. DivX zelf claimt tot 90% reductie tov mpeg2 met behoud van kwaliteit. In de praktijk kom je zo rond de 80-85% uit. Ik vond een paar links, deze.pdf is interessant:
http://mms.ecs.soton.ac.uk/mms2002/papers/2.pdf

Verder bij ome Tom:
http://www.tomshardware.com/video/20000913/dvd-05.html
Ome tom zegt hier: "At a selected data rate of 110 KB per second the copy hardly differs from the original".

Dit komt dan rond de 900 kbit/s voor DivX uit. Twee uur DivX film bij 900 kbit/s is dan 792MB (zonder audio). Zou je terug willen naar mpeg2, ga je uit van 85% compressie van DivX tov mpeg2, en je wilt geen kwaliteitsverlies, dan kom je op 0.85/0.15 * 900 = 5100 kbit/s. Misschien dat daar dat nummer van jou vandaan komt. Ik kom er zo dus ook ongeveer op uit.

Maar voor een wat slechtere DivX kun je makkelijk lager gaan zitten. Hoger dan 5000 lijkt inderdaad geen zin te hebben. Dus ga voor die 4400 kbit/s ofzo en dan kun je inderdaad die 2 uur DivX op 1 DVDR kwijt zonder kwaliteitsverlies! :7

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
RwinG schreef op 19 januari 2004 @ 21:48:

Dit komt dan rond de 900 kbit/s voor DivX uit. Twee uur DivX film bij 900 kbit/s is dan 792MB (zonder audio). Zou je terug willen naar mpeg2, ga je uit van 85% compressie van DivX tov mpeg2, en je wilt geen kwaliteitsverlies, dan kom je op 0.85/0.15 * 900 = 5100 kbit/s. Misschien dat daar dat nummer van jou vandaan komt. Ik kom er zo dus ook ongeveer op uit.
Interessante links en berekening.... ;)

Zoals je dat zo stelt lijkt het te kloppen ja.
Om 'veilig' te zijn is het zetten van een gemiddelde datarate tussen 4300 - 4500 voor MPEG2 een goede keuze. Dan passen inderdaad 2 uur video op een DVDR.

Wat is het beste tooltje trouwens om van een Divx zijn min, avg en max datarate te achterhalen ? Een snelle berekening die je hierboven geeft levert dan een aardig advies op voor de MPEG2 instellingen...

• RwinG
Ik denk dat de gemiddelde datarate het belangrijkste is. Er zijn heel veel tooltjes om dat voor je uit te rekenen (als je het niet zelf wilt berekenen). Ik denk aan GSpot of VirtualDub. Maar daarover staat meer in de FAQ.

Wat ik zelf ook even niet heb kunnen vinden is een tooltje wat (zeg grafisch) de variabele datarate van een DivX (of ander .avi of .mpg bestand) kan tonen. Ik heb wel eens zoiets gezien, maar weet niet meer waar...
Pagina: 1