Hallo, ik ben nu bezig met mijn videobanden op dvd te zetten en ik heb de hardware net klaar. Als programma gebruik ik dscaler, omdat dit de beste schijnt te zijn. Mijn vraag is, met welke codecs moet ik opnemen? Ik heb gelezen dat xvid codec het beste is, maar moet je daar voor betalen? Ik kan hem niet op internet vinden, ik heb hem al geinstalleerd want ik kan wel xvid films bekijken, maar blijkbaar moet ik dus nog iets anders installeren. Het lijkt mij dat voor geluid MP3 het mooist is. Ik heb 200 gb raid 0 vrij voor de video's en met een 2600+@3200+ en 512 2ns ram kom ik ook een heel end. Ik gebruik overigens ook de Leadtek Winfast 2000 xp deluxe. Een goed kaartje mijns inziens. BvD voor de reacties!!
Indien je nog wilt gaan editen is AVI handig anders kun je beter direct naar MPEG encoden. Een dvd heeft nmlk mpeg (vob) nodig dus dan zou je 2 maal moeten encoden. Verders is divx/xvid prima als je een avi wilt maken.
XviD is gratis en hier kun je een binary downloaden:
http://nic.dnsalias.com/xvid.html
suc6
XviD is gratis en hier kun je een binary downloaden:
http://nic.dnsalias.com/xvid.html
suc6
Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.
Als je nog wilt editen is coderen naar AVI DV het beste. MPEG moet je vermijden, vanwege de complexe frame opbouw (eerst een volledig beeld, en daarna afgeleiden). Niet handig om te editen en mindere kwaliteit. DV is het beste, alleen wel groot. DV is ook de gangbare codec voor videobewerking. Alle grote pakketten zoals Pinnacle Studio, Adobe Premiere e.d. gebruiken altijd DV. DV is ook het signaal dat je van je camcorder krijgt (als je tenminste DV out hebt).
Zeker als je naar DVD gaat zetten, moet je nooit bezuinigen op kwaliteit. Als je via DivX opneemt raak je al een hoop kwaliteit kwijt. Altijd zo min mogelijk compressie toepassen. Je hebg 200GB schijfruimte, das meer dan zat om uren aan DV op te nemen. Het is toch maar eenmalig, na het branden naar DVD gooi je de AVI toch weer weg. Zo doe ik het tenminste. En het levert zeer hoge kwaliteit op.
Zeker als je naar DVD gaat zetten, moet je nooit bezuinigen op kwaliteit. Als je via DivX opneemt raak je al een hoop kwaliteit kwijt. Altijd zo min mogelijk compressie toepassen. Je hebg 200GB schijfruimte, das meer dan zat om uren aan DV op te nemen. Het is toch maar eenmalig, na het branden naar DVD gooi je de AVI toch weer weg. Zo doe ik het tenminste. En het levert zeer hoge kwaliteit op.
[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 15-01-2004 21:43 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Het nadeel wat ik hierbij krijg is dat de DV codec die ik heb bij VirtualDub iig niet kan coderen. Hij laat hierbij weten dat deze alleen geschikt is voor het decoderen. Het rare is dat ik in Premiere wel gewoon kan uitvoeren als DV.
Er gaat bij mij toch wel HEEL veel kwaliteit verloren als ik de DV video's naar DivX omzet. 3 uur videoband moet toch op 5 gb schijfje kunnen? Ik heb net XviD codex geinstalleerd, ik hoop dat dit beter gaat. BvD!!!
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 20:07 ]
Bij mij vind ik het verlies van DV naar DivX 5.1 heel erg meevallen. Ik gebruik Virtual Dub voor het omzetten. Eerst deinterlacen (gewoon blend, lekker makkelijk), dan croppen (sommige randjes zijn lelijk), en dan resizen (pricise bicubic) naar een 4x3 formaat. En dan lekker two pass op 4000 kbits. Prachtig resultaat vind ik zelf.
Je kan ook Huffyuv gebruiken voor opnemen. Dat doet zijn 33GB per uur, maar is lossless. DV is 13GB per uur maar gooit wel info weg. (net als jpeg)
Van huffyuv kan je dan naar divx / xvid / mpeg2
Van huffyuv kan je dan naar divx / xvid / mpeg2
Pagina: 1