Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Trust Power Protector en een verlengkabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kayce
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01 20:16
Ik zit met het volgende probleem. Op sommige zeldzame momenten wil mijn pc niet opstarten. De koelers gaan draaien maar doorstarten ho maar.

Nu denk ik eindelijk te weten waar dit probleem aan ligt, namelijk een oudere bios versie van mijn asus p4c-e 800 deluxe moederbord.

Tot dusver opgelost zou je denken. Echter tijdens de zoektocht naar de eventuele oorzaak van de opstartproblemen, bleek dat mijn wandcontactdoos niet geaard is.

Op deze contactdoos heb ik een Trust Power Protector gehangen. En hieraan zitten verschillende apparaten zoals mijn PC, scanner, Gamecube en Hifi-installatie.

Omdat ik aan de andere kant van mijn kamer wel een geaard stopcontact heb zou ik graag de Power Protector aansluiten op dit stopcontact. Probleem is dus dat de kabel te kort is.

Kan ik nu d.m.v. een verlengsnoer
veilig mijn apparatuur aansluiten op die Power Protector?

Hoe slecht is het om je pc op een ongeaard stopcontact aan te sluiten?

M.v.g.

Kayce

Verwijderd

als je een geaard verlengsnoer gebruikt kan je makkelijk een kamer overbruggen zonder nadelige gevolgen geloof ik... of aarden echt zo belangrijk is weet ik niet maar ik weet zeker dat iemand anders dat wel kan beantwoorden. ;)

weet je zeker dat her opstartprobleem niet aan een half-los hangende ATX connector ligt? dat heb ik namelijk eens gehad, alles startte behalve het mobo (en dus de pc), probleem was opgelost door de ATX connector aan te duwen =)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Kan ik nu d.m.v. een verlengsnoer
veilig mijn apparatuur aansluiten op die Power Protector?
Waarom niet? Koop gewoon een geaard verlengsnoer van een paar euro.
Hoe slecht is het om je pc op een ongeaard stopcontact aan te sluiten?
Sommige mensen hebben er problemen mee, maar ik doe niet anders. Ik heb nooit last gehad van kasten die onder stroom staan oid, en m'n pc's doen het prima.
Overigens komt jouw 'probleem' denk ik niet door de aarding, maar door de voeding of het moederbord.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Houdt er rekening mee dat dergelijke netfilters/overspanningsbeveiligingen alleen goed functioneren in een geaarde wandcontactdoos ;)

Verlengsnoer is eenvoudig zelf te maken (stekker+contrastekker+snoer) of kant-en-klaar te koop in de electro-/bouw-/huishoud-handel.

Een ongeaarde PC kan ervoor zorgen dat je diverse problemen krijgt: datacorruptie, crashes, storing op beeld/geluid, verlaagde performance, netwerk problemen etc. om maar even te zwijgen over het continue hebben van 115V op je kast.
search: aarding > Aarde voor je PC

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 19:35 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:08
Wat een vraag... :?
Natuurlijk kun je een verlengsnoer er aan hangen en het spul er op aansluiten!

En het is niet heel slecht om je pc op een ongeaard stopcontact aan te sluiten, maar ongeaard heeft zo'n power protector niet heel erg veel nut.
edit:
was euss me net voor... grmbl

[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 15-01-2004 19:29 ]

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

MadMarky schreef op 15 januari 2004 @ 19:25:
[...]

[...]

Sommige mensen hebben er problemen mee, maar ik doe niet anders. Ik heb nooit last gehad van kasten die onder stroom staan oid, en m'n pc's doen het prima.
Overigens komt jouw 'probleem' denk ik niet door de aarding, maar door de voeding of het moederbord.
als jij je pc niet aard staat er zoiezo een spanning op van ongeveer 115 volt (helft van de netspanning) alleen is het zo dat jij bijna altijd geïsoleerd bent van de aarde daarom voel jij die spanning niet. raak maar een cv aan of iets anders wat aardpotentiaal heeft en de kast zelf dan voel je het wel })

iig kan de topicstarter die trust power protector gewoon verlengen. en aarden is altijd beter dan niet aarden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 19:32 ]

• Kayce
[...]

[...]

De Pc is nu ongeveer 3 maanden oud, en hij is na 3 weken al terug gegaan naar Informatique. Die hebben hem 1,5 week iedere dag getest maar konden niets vinden.

Het is daarna een hele tijd goed gegaan tot de laatste twee weken, waarin hij nu 2 keer niet wilde opstarten. Voor de rest functioneert de pc gewoon uitstekend.

Vandaag weer gebeld, en toen kwam het advies van het updaten van het moederbord.

Verwijderd

Kayce schreef op 15 januari 2004 @ 19:42:
[...]

De Pc is nu ongeveer 3 maanden oud, en hij is na 3 weken al terug gegaan naar Informatique. Die hebben hem 1,5 week iedere dag getest maar konden niets vinden.

Het is daarna een hele tijd goed gegaan tot de laatste twee weken, waarin hij nu 2 keer niet wilde opstarten. Voor de rest functioneert de pc gewoon uitstekend.

Vandaag weer gebeld, en toen kwam het advies van het updaten van het moederbord.
bijna 100% zeker aardingsprobleem.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
ik ken het probleem: op mijn computer (ook niet meer geaard) gaat alles draaien en verder niks, een harde reset en alles is opgelost. Nu voor mijn vader een pc gebouwd (geen mogelijk om te aarden waar hij staat) en had van de week ook al dit probleem :?

Het gekke is: als ik mijn pc boven aard, heb ik erg veel last van bsod's en 9 van de 10 keer klapt de aardlek eruit als ik hem wil aarden (kabel op verwarming, verder kan ik hem niet aarden)

• Kayce
Bedankt voor jullie reacties zover.

Ik denk dat ik voor de zekerheid maar een verlengkabeltje ga kopen. Alleen wil ik wel zeker weten of mijn andere stopcontact goed geaard is. Kan iemand me vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Verwijderd

Kayce schreef op 16 januari 2004 @ 12:44:
Bedankt voor jullie reacties zover.

Ik denk dat ik voor de zekerheid maar een verlengkabeltje ga kopen. Alleen wil ik wel zeker weten of mijn andere stopcontact goed geaard is. Kan iemand me vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken?
als ie goed is aangesloten voel je geen spanning meer op de kast. als je met je vingers heel zacht over de kast gaat bibbert het een beetje als de aarding niet goed is.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Je MOET niet aarden, maar voor de brandverzekering, garantie enzo is het misschien wel aangeraden.
Het probleem is als je ergens lekstromen hebt (vb. goedkope CRT's) dat je stroom op de kast gaat staan en dat dat vervolgens elektronische problemen geeft of zelfs schokken (0,01V extra kan al genoeg zijn om een 1 in een 0 te veranderen)

Om te testen zet je misschien een multimeter tussen je "aarding" en je radiator of zo.
Als die doorgeeft is het goed. Als er echter een spanningsval zit tussen de twee heb je een probleem.

[ Voor 27% gewijzigd door Guru Evi op 16-01-2004 12:56 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 04:30

MadMan

What the....

Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 12:48:
[...]

als ie goed is aangesloten voel je geen spanning meer op de kast. als je met je vingers heel zacht over de kast gaat bibbert het een beetje als de aarding niet goed is.
Nou, hier is anders alles zeker weten NIET geaard, en ik heb zoals zovelen nergens last van. Geen stroom op PC-kasten (5 stuks door het hele huis), en al helemaal geen last van opstartproblemen o.i.d. Ik heb net nog ff met een multimeter gemeten: 0.23 volt op de case. Dus in dit geval maakt de aarde blijkbaar niets uit.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:51
[...]

[...]

Het vastpakken van de pc-kast en de verwarming zoals Kwatser
voorsteld is een beetje drastisch. ( maw NIET DOEN DUS als je echt een aardfout hebt kun je daarmee dood blijven ! )

Een spannings zoeker (zo'n schroevendraaier met een neon lampje er in) tegen het metaal van je kast houden zal een paar dingen duidelijk maken.

Niet aarden is buiten het feit dat het slecht is voor je systeem ook nog eens levensgevaarlijk.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op 16 januari 2004 @ 19:03:
[...]

Het vastpakken van de pc-kast en de verwarming zoals Kwatser
voorsteld is een beetje drastisch. ( maw NIET DOEN DUS als je echt een aardfout hebt kun je daarmee dood blijven ! )

Een spannings zoeker (zo'n schroevendraaier met een neon lampje er in) tegen het metaal van je kast houden zal een paar dingen duidelijk maken.

Niet aarden is buiten het feit dat het slecht is voor je systeem ook nog eens levensgevaarlijk.
Is dat echt levensgevaarlijk jah?, wist ik niet:S mijn pc is ook niet geaard en staat 10 cm van een cv radiator vandaan heb al meerdere male bijde tegelijk aangeraakt en zit hier nog steeds, gelukkig:)

In ieder geval mijn excuses voor het op het idee brenge van gevaarlijke handelingen :X
Pagina: 1