[pop3] Server thuis

Pagina: 1
Acties:

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik heb nu twee domeinnamen, voor het gemak maar even www.adres.com en www.adres.nl

Hier staat gewoon inhoud op voor het bedrijf van m'n vader.
Nou kan ik dus met outlook gewoon de mail daarvandaan ophalen (user@adres.com en user@adres.nl)

Nu wil ik eigenlijk die 2 domeinnamen opzeggen, vervolgens ervoor zorgen dat mijn IP adres in de DNS tabel komt als je www.adres.nl / www.adres.com intikt. Dit kan ik op zich regelen via een kennis.

Nou is dus mijn vraag:

Kan ik een mailserver thuis opzetten die alle mail ontvangt die naar user@adres.nl en user@adres.com is gestuurd?

Vervolgens is het de bedoeling dat de client pc's hier gewoon de mail ophalen, maar dan vanaf de server thuis ipv. een server bij een hosting provider.

That's all :)

Ik hoop dat mn bericht duidelijk genoeg is, TIA!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Ik denk niet dat dit in PNS thuis hoort.
Op welk OS moet het draaien, wat voor budget heb je en hoeveel users moeten er gebruik van maken ?

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Yup, je wilt gewoon een Mailserver die via POP3 mail ophaalt. Dit kan bijvoorbeeld Exchange met de zgn. POP-connector :)

Niet echt PNS, though. Move naar Network Troubleshooting dus :Y)

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:54

Robinski

A.K.A. RHarmsen

ProCal schreef op 15 januari 2004 @ 17:23:
Ik heb nu twee domeinnamen, voor het gemak maar even www.adres.com en www.adres.nl

Hier staat gewoon inhoud op voor het bedrijf van m'n vader.
Nou kan ik dus met outlook gewoon de mail daarvandaan ophalen (user@adres.com en user@adres.nl)

Nu wil ik eigenlijk die 2 domeinnamen opzeggen, vervolgens ervoor zorgen dat mijn IP adres in de DNS tabel komt als je www.adres.nl / www.adres.com intikt. Dit kan ik op zich regelen via een kennis.

Nou is dus mijn vraag:

Kan ik een mailserver thuis opzetten die alle mail ontvangt die naar user@adres.nl en user@adres.com is gestuurd?

Vervolgens is het de bedoeling dat de client pc's hier gewoon de mail ophalen, maar dan vanaf de server thuis ipv. een server bij een hosting provider.

That's all :)

Ik hoop dat mn bericht duidelijk genoeg is, TIA!
ja dat kan.

je zal dan een MailServer moeten opzetten, en de MX records voor de domeinen (in DNS) naar je IP moeten zetten.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• ProCal
Cobra_Lup schreef op 15 januari 2004 @ 17:26:
Ik denk niet dat dit in PNS thuis hoort.
Op welk OS moet het draaien, wat voor budget heb je en hoeveel users moeten er gebruik van maken ?
OS: Windows 2000 (misschien 2003) budget: oneindig, users: in de eerste instantie 1 :) later misschien meer (maximaal 5) :)

• ProCal
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 17:27:
Yup, je wilt gewoon een Mailserver die via POP3 mail ophaalt. Dit kan bijvoorbeeld Exchange met de zgn. POP-connector :)

Niet echt PNS, though. Move naar Network Troubleshooting dus :Y)
Maareh.. POP3 mail ophalen? Volgens mij klopt dat niet. Waar zou ie het vandaan moeten halen?

Het is eigenlijk hetzelfde als dat jij (stel) een account hebt bij chello, jij haalt dan je mail bij mail.chello.nl vandaan, ik wil dus mijn mail bij ehhh.. smtp.adres.com (die bij mij thuis staat) weghalen...

• ProCal
Robinski schreef op 15 januari 2004 @ 17:28:
[...]

ja dat kan.

je zal dan een MailServer moeten opzetten, en de MX records voor de domeinen (in DNS) naar je IP moeten zetten.
Hmm.. Oke, net zoals dat je dat kan doen bij bijvoorbeeld dyndns.org... neem ik aan?

(sorry voor 3x post achter elkaar, moet nu werken, was ff haastig bezig..)

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:00
- Installeer op je eigen machine een POP3/IMAP server, zodat de machine(s) thuis hun mail op kunnen halen.
- Installeer tevens een SMTP server, zodat de mail voor de domeinen van buitenaf ontvangen kan worden.
- Zorg dat je het zaakje goed beveiligd (bij de SMTP o.a. zorgen dat je geen open relay bent)
- Stel je eventuele firewall in zodat poort 25 voor buiten open staan (SMTP)
- Als je vanaf buiten POP3 en/of IMAP wilt gebruiken moeten 110 en 143 ook open.
- Zorg dat de twee domeinen die je hebt ergens gehost staan waar je zelf de zone kunt aanpassen. Je kunt bijvoorbeeld eens kijken Bij Transip.nl of Nxs.nl, maar er zijn er zoveel. Rond de 10 euro per domein (per jaar) ben je klaar.
- Stel de MX records van de domeinen in zodat ze naar je eigen (vaste) IP wijzen.
- Stel de SMTP server in zodat hij mail voor adres.nl en adres.com afhandeld.

Nu alleen nog even zorgen dat de benodigde accounts bestaan, en je bent klaar.

• ProCal
Oke, tof! Hoop informatie, bedankt.

Wat ik me nog wel afvraag, ik heb geen vast IP adres :( maar wel een dyndnsadres... is het mogelijk om www.adres.com dan als het ware te forwarden naar ikke.dyndns.org ?? En zo ja, kan dat dan ook gewoon met het mail-gebeuren?

Als het niet kan: Als mijn IP verandert, gebeurt op zich niet zo vaak, 1x per half jaar ofzo, dan is het zeker niet mogelijk om ff snel wat dingen aan te passen zodat het weer werkt? :*)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Mag je van je provider wel een mail server draaien?
Sommige providers hebben poort 25 dicht staan, zodat je geen SMTP kan draaien.

Demon bijvoorbeeld staat het wel toe, echter zonder support.
Maar mijn eigen provider (Multikabel) die heeft mooi die poort dicht staan.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:54

Robinski

A.K.A. RHarmsen

ProCal schreef op 16 januari 2004 @ 01:32:
[...]

Oke, tof! Hoop informatie, bedankt.

Wat ik me nog wel afvraag, ik heb geen vast IP adres :( maar wel een dyndnsadres... is het mogelijk om www.adres.com dan als het ware te forwarden naar ikke.dyndns.org ?? En zo ja, kan dat dan ook gewoon met het mail-gebeuren?

Als het niet kan: Als mijn IP verandert, gebeurt op zich niet zo vaak, 1x per half jaar ofzo, dan is het zeker niet mogelijk om ff snel wat dingen aan te passen zodat het weer werkt? :*)
Ik heb zelf wel een vast IP, maar ik heb bijv voor me vriendin een CNAME aangemaakt die verwijst naar een No-IP address (Dynamic)
en als je de tijd van een A / MX reccord instelt op 5 Minuten dan kan je het binnen 5 minuten veranderd hebben

Ook wel beide is eigenlijk mogenlijk

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• ProCal
Gunner schreef op 16 januari 2004 @ 08:25

Mag je van je provider wel een mail server draaien?
Sommige providers hebben poort 25 dicht staan, zodat je geen SMTP kan draaien.

Demon bijvoorbeeld staat het wel toe, echter zonder support.
Maar mijn eigen provider (Multikabel) die heeft mooi die poort dicht staan.
Hmja... geen id. Poort 25 staat d8 ik wel open... :)
Robinski schreef op 16 januari 2004 @ 14:18:
[...]

Ik heb zelf wel een vast IP, maar ik heb bijv voor me vriendin een CNAME aangemaakt die verwijst naar een No-IP address (Dynamic)
en als je de tijd van een A / MX reccord instelt op 5 Minuten dan kan je het binnen 5 minuten veranderd hebben

Ook wel beide is eigenlijk mogenlijk
Oke, ik ga het binnenkort ff proberen. Bedankt voor je info!
Pagina: 1