Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ir zendertje

Pagina: 1
Acties:

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:57
ik wil een ir zendertje maken met 2 knopjes, en dus maar 2 verschillende signalen.
ik heb al een ir ontvangertje op mn laptop gemaakt, die is geschikt voor 38khz ab's.

ik heb zelf al een schema getekend hoe het ongeveer zou moeten kunnen volgens mijn denken ( dikke kans dat het nergens op slaat)
maar er moet nog iets in die het omzet naar 38khz en ik heb geen idee wat en hoe je het zou kunnen aansluiten......
eerst mn schema maar is:
Afbeeldingslocatie: http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=zender%20opperhoofd.JPG

wie kan mij verder helpen?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 03:29 ]

• Opperhoof
ik zat nog is op internet te kijken en daar stond dit:

"Theoretical frequency can be calculated by:

f=1/(1.4 RC)

where f is frequency in kilohertz, R is resistance in kilohms, and C is capacitance in microfarads.

38 kilohertz = 1/(1.4 * 18.7969 kilohms * 0.001 microfarads)"

als ik dat dus toepas, heb ik een zender op 38khz. maar dan komt het probleem hoe maakt ik 2 verschillende soorten pulsjes, zodat mn ontvanger de 2 verschillende knopjes kan onderscheiden????

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, op de manier als in je topicstart werkt het niet. Je hebt voor zoiets meerdere dingen nodig:
- Een draaggolfgenerator
- Een 'data-die-je-over-de-draaggolf-wilt-versturen-generator'

De draaggoilfgenerator kan je prima met bijvoorbeeld een NE555 implementeren. (schema's: Zie Google) Blijft er alleen nog over welke data je hierover gaat versturen. In normale afstandbedieningen is het een binaire combinatrie van pulsjes, die je zonder een microcontroller oid. niet makkelijk na kan maken. De vraag is of iets simpelers wel door de software in de laptop begrepen wordt. Je zou kunnen proberen een tweede NE555 de eerste aan- en uit te laten schakelen, en dat je dan van die 2e NE555 de frequentie verandert n.a.v. welk knopje je indrukt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Ik ben ook bezig met een IR zender, ik wil uit eindelijk continu op 36khz gaan zenden en me ontvanger wordt zelf gemaakt, een TSOP1(7/8)36 die aan een uC hangt en als het signaal onderbroken wordt wordt er een interupt gegeneert.

Ik vraag me af, of het wel zou werken een continu zender op 36khz omdat ik aanneem dat iedere ontvanger zoals je zegt, in een draaggolf moet zitten.

mijn schema is
Afbeeldingslocatie: http://www.parcye.com/quantim/schemairzender.jpg

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 03:29 ]

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, volgens mij hangt dat van de ontvanger af. Het kan zijn dat zo'n ontvanger nog een laagdoorlaatfilter in z'n uitgang heeft zitten, dan komen er namelijk alleen gemoduleerde signalen doorheen. Check dus even de specs van je ontvanger hiervoor.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Parcye

Parcye

Mr C

Waar zou ik dan op moeten letten, heb niet zo veel kaas van gegeten...

• Parcye

Parcye

Mr C

Hoe staat het met je zender?

• Opperhoof
dat zendertje zal niet helemaal gaan lukken zoals ik wilde.
ik weet nog te weinig van elktronica, zkr op dat gebied.

maar ik zat te denken aan een ir muis. die dingen zijn nu uit de tijd. maar ze staan vast wel goedkoop op marktplaats.
dus dan ff een ir muis strippen en het stukje print dat ik nodig heb, in een doosje en klaar.

• Parcye

Parcye

Mr C

Met een microcontroller heb ik gisteren een timer gebouwd die werkt op 38khz, zo kan je heel eenvoudig op 38khz uitzenden.

• Opperhoof
ho, vertel daar is meer over, ben alweer geintereseerd... :9 B)
je kan evt ook mailen, weet niet of er nog meer geinteresseerden zijn op got,
eestarre@hotmail.com

[ Voor 44% gewijzigd door Opperhoof op 21-01-2004 15:46 ]

• TomT
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kijk ook eens naar:

http://home.wanadoo.nl/novh/

Tenzij je liever alles helemaal van de grond af aan wil opbouwen.

Voor de zender nog even dit: je kunt ook denken aan een goedkope PDA of mobieltje met IR. Software voor PDAs verkrijgbaar. Nadeel is wel dat de bundel en reikwijdte meestal kleiner is dan van bijvoorbeeld een TV-afstandsbediening. Is geloof ik een andere standaard.

Het is me nog niet duidelijk waarvoor je de IR wil gaan gebruiken.

Groeten,

Thom

• Parcye

Parcye

Mr C

Kan iemand me even helpen:

Als ik op 38khz wil uitzenden middels een timer, moet ik dan een timer hebben van 38khz waarin ik aan-uit zet of moet ik een 76khz timer hebben waar ik steeds wissel tussen aan en uit?

Pagina: 1