Hey,
Ik heb op een nieuw geinstalleerde linux-bak wat problemen. Wanneer je er namelijk op aan het werk bent, geeft eens in de zoveel seconden en korte time-out van 1 a 2 seconden. Nu vermoed ik dat dat komt doordat dma niet aanstaat (en niet aan wil). Dus daar wil ik natuurlijk graag wat aan doen
De melding die hdparm geeft bij het inschakelen van dma ben ik al wel vaker tegengekomen hier, maar ik heb er geen, voor mij werkende, oplossing voor kunnen vinden.
Dit is de 'drive identification' :
En dit is de foutmelding die die geeft bij het inschakelen van dma:
Ik draai het commando (dus) als root, en ook in de kernel staat de betreffende regel: CONFIG_BLK_DEV_IDEPCI=y.
Ik kwam nog e.e.a. tegen, waarin stond vermeldt dat er misschien iets niet goed gegaan zou zijn bij het instellen van de chipsets. Het enige wat ik weet is dat het een Siemens S26361-D mobo is. Hier zit een intel chipset op (ik dacht i850). En dit heb ik dus ook zo goed mogelijk ingesteld in de kernel. Hier staat de configfile ervan.
Heeft iemand een idee waar het nu toch fout gaat?
Ik heb op een nieuw geinstalleerde linux-bak wat problemen. Wanneer je er namelijk op aan het werk bent, geeft eens in de zoveel seconden en korte time-out van 1 a 2 seconden. Nu vermoed ik dat dat komt doordat dma niet aanstaat (en niet aan wil). Dus daar wil ik natuurlijk graag wat aan doen
De melding die hdparm geeft bij het inschakelen van dma ben ik al wel vaker tegengekomen hier, maar ik heb er geen, voor mij werkende, oplossing voor kunnen vinden.
Dit is de 'drive identification' :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| ~# hdparm -i /dev/hda
/dev/hda:
Model=FUJITSU MPD3043AT, FwRev=DD-03-47, SerialNo=05034522
Config={ HardSect NotMFM HdSw>15uSec Fixed DTR>10Mbs }
RawCHS=8940/15/63, TrkSize=0, SectSize=0, ECCbytes=4
BuffType=unknown, BuffSize=512kB, MaxMultSect=16, MultSect=16
CurCHS=8940/15/63, CurSects=8448300, LBA=yes, LBAsects=8448300
IORDY=yes, tPIO={min:120,w/IORDY:120}, tDMA={min:120,rec:120}
PIO modes: pio0 pio1 pio2 pio3 pio4
DMA modes: mdma0 mdma1 mdma2
UDMA modes: udma0 udma1 *udma2 udma3 udma4
AdvancedPM=yes: disabled (255) WriteCache=enabled
Drive conforms to: device does not report version: 1 2 3 4
* signifies the current active mode |
En dit is de foutmelding die die geeft bij het inschakelen van dma:
code:
1
2
3
4
5
6
| :~# hdparm -d1 /dev/hda /dev/hda: setting using_dma to 1 (on) HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted using_dma = 0 (off) |
Ik draai het commando (dus) als root, en ook in de kernel staat de betreffende regel: CONFIG_BLK_DEV_IDEPCI=y.
Ik kwam nog e.e.a. tegen, waarin stond vermeldt dat er misschien iets niet goed gegaan zou zijn bij het instellen van de chipsets. Het enige wat ik weet is dat het een Siemens S26361-D mobo is. Hier zit een intel chipset op (ik dacht i850). En dit heb ik dus ook zo goed mogelijk ingesteld in de kernel. Hier staat de configfile ervan.
Heeft iemand een idee waar het nu toch fout gaat?