Toon posts:

11mbit wifi met 8pc in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
neem een standaard studentenhuis, met veelal gipswandjes in elkaar geklust.

- is het dan mogenlijk om met een 11mbit wifi-netwerk goed een kabelverbinding te delen ?

- heeft iemand dit als eens in de praktijk werkend gezien ?

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 13:16

dCY

Als het simpele gipse muurtjes zijn..??
Waarom boor je geen gat erin..?

UTP kabel erdoor en je het een netwerk van 100MBit.

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 22:50
Het ligt er aan hoe groot het studenten huis is en of het op 1 verdieping blijft misschien heb je dan 2AP's nodig.
Maar je kan id je kabelverbinding er wel over delen maar houd ook rekening dat je die 11mbit met zijn 8en moet delen.
Maar ik zou als ik jou was gewoon een 100mbit netwerkje neer leggen want kabel kost niet veel en een switchje ook al helemaal niet.

Verwijderd

Topicstarter
Het is voor mijn zus, en een gast daar beweerd dat het met een 11mbit wifi goed te doen is, waar ik het om eerlijk te zijn niet mee eens ben (maar ik kan er natuurlijk ook nog altijd naast zitten).

Verwijderd

Idd een koper netwerk heeft veel voordelen over WiFi
Koper:
-snel
-goedkoop
-veilig
Wifi:
-retetraag (wat filesharing betreft)
-duur
-onveilig

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

We hebben hier ooit nog eens op een 2Mbit LAN gezeten met 420man, dat was erg traag (Inmiddels gelukkig een 100Mbit LAN geworden), maar 11Mbit met 8 personen moet te doen zijn.
Ligt er ook aan waarvoor ze het willen gebruiken, als ze alleen maar downloaden zou ik zou ik voor een 100Mbit LAN gaan, als ze voornamelijk surfen is er geen probleem met de snelheid.

[ Voor 7% gewijzigd door SiGNe op 15-01-2004 15:38 ]

Niet?
[Specs]

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:52

slaay

Natuurbeleven.com

Waarom 11 mbit, tegenwoordig geeft het ook al 54 mbit en zelfs 104 mbit (is koppeling van 2 netwerken eigenlijk).

Dich bis echt unne foëzen haas

Verwijderd

Topicstarter
slaay schreef op 15 januari 2004 @ 15:42:
Waarom 11 mbit, tegenwoordig geeft het ook al 54 mbit en zelfs 104 mbit (is koppeling van 2 netwerken eigenlijk).
Aangezien er alleen normale pc's staan en geen laptops zal iedereen van die veel te dure kaartjes moeten kopen, 11mbits heb je ook in usb uitvoering.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 15:36:
Idd een koper netwerk heeft veel voordelen over WiFi
Koper:
-snel
-goedkoop
-veilig
Wifi:
-retetraag (wat filesharing betreft)
-duur
-onveilig
Traag??? ik heb 11MBPS hier, en met 700/800kb download upload. is toch snel zat!
ook voor files, dan maar iets langer wachten lijkt mij :P
Duur? tja... het is wel veel gebruiks vriendelijker, geen kabels enz.
Onveilig?? goede routers hebben een goede beveileging ik 128BIT

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 23:29
11 mbit is meer dan genoeg, zo snel is je internet verbinding niet eens.
Als je een linksys 11mbit hebt is het bereik erg goed, maar als je echt een goede verbinding wilt hebben kun je natuurlijk ook een iets grotere antene er bij kopen.

Maar de standaard antene moet genoeg zij, alleen haal je geen 11 mbit, mijn ervaring is op een afstand van 35m 2 tot 4 mbit.

Verwijderd

Ligt eraan waarvoor je het netwerk wilt gebruiken.
Als je een ADSL verbinding hebt van 8Mbit (is het snelst verkrijgbare) of trager
moet je dit ook met z'n allen delen.
Dus moet 11Mbit Wireless genoeg zijn

Wil je echter ook nog tegenelkaar gamen / files sharen (intern) dan wordt 11 Mbit krap

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 13:12
Ik zou gewoon utp nemen. Als er na verloop van tijd divx'sen enzo over het netwerk gaan (wat niet erg ondenkbaar is in een studentenhuis :Y))ga je je na verloop van tijd echt wel ergeren aan de enorme traagheid ervan.
Die maximale bandbreedte van 11mbit is trouwens ultra theoretisch en ga je alleen halen als je de pc bij wijze van spreken naast je ap parkeerd :)

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:38
Wil je echter ook nog tegenelkaar gamen / files sharen (intern) dan wordt 11 Mbit krap
en krap is zachtjes uitgedrukt :X

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 18:35
Ik zou een 54mbit AP/router neerzetten ipv een 11mbit. Iedereen kan dan voor zichzelf kiezen of ze een 11mbit, danwel 54mbit kaart kopen.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• mazzzterrr
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-08-2025
Kheb het hier in een studentenhuis met 7 tot 9 pc's werkend en dat is verdeelt over 2 verdiepingen, dus ik zie geen problemen. En wij hebben een dikke betonnen vloer tussen de 2 verdiepingen.

Edit: Ik raad ook aan om 54/11 te nemen...scheelt bijna niks in prijs.

[ Voor 18% gewijzigd door mazzzterrr op 15-01-2004 16:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
mazzzterrr schreef op 15 januari 2004 @ 16:02:
Kheb het hier in een studentenhuis met 7 tot 9 pc's werkend en dat is verdeelt over 2 verdiepingen, dus ik zie geen problemen. En wij hebben een dikke betonnen vloer tussen de 2 verdiepingen.
op 11 mbit ?

Verwijderd

11mb is snel genoeg voor een normaal netwerk.
maar ik zou niet meer dan 3 comp's op 1 access point aanmelden.
want 11mb moet dan over de 3 comp's gedeeld worden.

ik zelf heb voor 7 laptops 3 access points (54mb linksys)
mijn advies is linksys te gebruiken.
mijn praktijk ervaring werkt linksys het best en is erg makkelijk te configureren.
ik heb getest uit
d-link
dynalink (werkt 1 jaar en dan defect)
buffalo + antenne (doet een heleboel rare dingen maar als ie eenmaal werkt blijft ie werken en heeft ie bijna net zo'n goed bereik als linksys) (heeft wel veel configuratie mogelijkheden)
3com
en de 3com 8000 met een antenne die een kilometer bereik moet hebben
maar linksys heeft het meeste bereik

• mazzzterrr
Ja, maar dat is geen router, want die waren toendertijd nog niet te betalen.

• mazzzterrr
Je moet inderdaad wel kijken voor wat je het gebruikt. Als er een ADSL-abonnementje aan hangt van 512 of 1024 en er is onderling weinig tot geen verkeer dan is het overdreven om meerdere AP te plaatsen.

Verwijderd

mazzzterrr schreef op 15 januari 2004 @ 16:09:
Je moet inderdaad wel kijken voor wat je het gebruikt. Als er een ADSL-abonnementje aan hangt van 512 of 1024 en er is onderling weinig tot geen verkeer dan is het overdreven om meerdere AP te plaatsen.
ook al doe je niks op het netwerk is er nog netwerk verkeer.
het is voor 8 computersystemen zeker wel nodig om meerdere access points neer te zetten.
tenzij je de tijd hebt (maar dat kost ook )

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 08:24
11Mbit moet je al delen door 8 ivm aantal pc's waarbij de langzaamste verbnding de snelheid van de andere ook bepaald!

een doos utp kabel 100meter = 30 euro en daar koop nog geen draadloos kaartje voor!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 15:58:
Als je een ADSL verbinding hebt van 8Mbit (is het snelst verkrijgbare) of trager
Uhm, heb hier anders wel een glasvezellijntje liggen van KPN op 10Mbit hoor, en dat voor €60 per maand 8)

• luie-steffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-12-2023
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 15:58:
Dan is het dus te weinig!
met een 11Mbit wireless haal je netto download maar maximaal 5,5 Mbit.
die 11 is de maximale doorvoer van wireless, en dat is up en download bij elkaar.

Als je een 8Mbit adsl hebt, dan is die download dus sneller dan wat over je wireless kan.
En als er dan ook nog iemand van zn huisgenoot zn PC af iets zit te kopieren, dan valt er al niet eens meer fatsoenlijk te internetten.

alleen al kwa kosten zou ik geen internet verbinding met meer dan 3 mensen delen via wireless.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:20
bij een 11mbit wifi router heb je te maken met een switch/ap en deel je de snelheid dus niet door 8. verder heb je wel te maken met overhead over het netwerk, waardoor je ongeveer 8mbit overhoudt. verder is een wifi verbinding niet FULL-duplex, maar HALF-duplex, dus dan raak je nog eens de helft van je snelheid kwijt door up-download verschil, en heeft iedere pc dus een nog langzamere verbinding. verder werkt krijg je een hyperbolische functie B) betreffende snelheid en afstand tot ap... je zal dus nooit je theoretische maximum snelheid halen van 8mbit van je adsl lijn (zou wel voor die verbinding gaan met 8 personen, maar toch)
verder... investeer in een 54/108mbit router en pci-cards... dit werkt toch aangenamer. (heb zelf nog ergens een laptop met 802.11b en adsl 2048/320 en haal hier wel zelfde snelheid als met mijn desktop op 100mbit, maar naar elkaar toe is vrij traag; mp3 lukt echter wel, divx niet)

edit:
kijk eens op http://forum.wirelessnederland.nl

[ Voor 4% gewijzigd door jpvk007 op 16-01-2004 09:38 ]

Pagina: 1