Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Draagbaar stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een draagbaar stopcontact te maken door middel van omvormers en loodaccu's De schakeling moet er ongeveer zo uit komen te zien

|---------- -||+---------------- 12v/230 omvormer-----|
| Pb accu []Apparaat
|______________________________________|

Mijn vraag is of er ook amperemeters zijn die langdurig een Amperage kunnen meten tot 25 Ampere, omdat de omvormer 300 Watt gaat leveren(300/12=25)
Analoog zou leuk zijn, maar digitaal is ook geen probleem
een tweede optie zou zijn een joulemeter, maar ik weet niet of deze bestaan in zulke lage stroomverbuiken(wij hebbben er in de kas eentje op de GigaJoule schaal)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

zet je 1337 ASCII tekening eerst eens in een "[ code]" "[/ code]" veld :)
nu vervallen heel veel spaties.

en wordt zo'n draagbaar stopcontact nou niet vreselijk zwaar?
het wordt dan toch een soort van UPS die niet klaagt als de 220 voedingspaning wegvalt? (everyone knows dat die dingen een ton wegen)

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 15-01-2004 15:13 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Nee mijn planning was om het zo te schakelen

BROn- Accu 12v12Ah-Accu 12v12Ah-Accu 12v12Ah-Accu 12v12Ah- Apparaat Bron
Het wordt zwaar, maar het is wel heel compact.

Verwijderd

Compact? Enig idee hoe groot en lomp loodaccu's van boven de 100 aH zijn?
Een 120aH accu weegt al zo'n 35 kilo en is zo'n 25x20x25 cm.
op www.vetus.nl staan amperemeters die tot 60 ampere meten.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Stomme opmerking misschien, maar voor hoe lang heb je die energie nodig? Anders kan je ook een UPS misbruiken.

{signature}

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Voutloos schreef op 15 januari 2004 @ 15:33:
Stomme opmerking misschien, maar voor hoe lang heb je die energie nodig? Anders kan je ook een UPS misbruiken.
idd, hengseltje er aan (naja, "tje", mogelijk meerdere heavy duty) en dan gaan.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Beat691
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-08-2022
Ik heb ook zo'n load accu maar dan van 25Ah, dat ding weegt als 10 killo ofzo, 10 zuiker pakken, ga is naar de supermarkt en doe is 40(4 accu's van 25Ah) van die pakken in een mandje.
En dan even een 100Ah lood accu die zijn al gouw 30kg nu nog 3keer zo'n mandje tillen.
Ga is naar de fitnes school en test even of je 120kg omhoog krijgt.
Bedenk nu nog is of je je compacte stopcontact wilt maken.

Als je hem mee wilt nemen in de auto moet je eerst langs het tank station en wat extra bar in je banden pompen, en je fiets breekt in tweeen 8)7

Weetje trouwens wel wat dat allameel kost ?
LOODACCU 12V 65 AH 20Kg 199€
Daar kan je dus beter een laptop voor kopen. |:(

Ik weet niet of dit mogelijk is....
Je voeding modden en er voor zorgen dat hij maar 12v nodig heeft, want ik geloof dat die 220 weer omgeset wordt naar 12v in de voeding, of is dit niet zo ?

[ Voor 29% gewijzigd door Beat691 op 15-01-2004 16:09 ]

Honda viertakt, often imitated, never duplicated!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:57

Epsilon

Beat schreef op 15 januari 2004 @ 16:04:
En dan even een 100Ah lood accu die zijn al gouw 30kg nu nog 3keer zo'n mandje tillen
Waar heb je dat gelezen?
300w is wat anders dan 300Ah lol

• Beat691
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-08-2022
Waar heb jij gelezen dat ik het over watt had ?
Ik heb het over 100Ah Lood accus Amperé en geen watt

Enu dat die 30kg zijn dat schat ik om dat ik een paar keer een 100Ah loodaccu getild heb.
En op conrad.nl zie je dat een 65Ah al 20kg weegt.

-Edit-
Sorry, niet goed gelezen :)
4x 12v 12Ah, dat is dus 4kg per accu :)
en kosten je 50€ per stuk

[ Voor 18% gewijzigd door Beat691 op 15-01-2004 16:44 ]

Honda viertakt, often imitated, never duplicated!

Verwijderd

Een UPS gaat niet lukken. Een UPS wil niet aan gaan wanneer hij niet in het stopcontact zit. Dit is gedaan voor "noobs" die na een half uur er ineens achter komen dat ze een ups geinstalleerd hebben maar dat de stekker niet in 't stopcontact zat. je moet hem dus opstarten met de stekker in 't stopcontact, daarna kun je de stekker eruit trekken.

Er zijn 3 oplossingen, een amperemeter die jou bereik aan kan, een shuntweerstand of een stroomtransformator. Een shuntweerstand heeft als nadeel dat het een (laagohmige) weerstand is en er dus vermogen verloren gaat (ookal is dit redelijk gering). De spanning over de weerstand is een maat voor de stroom.
Een stroomtransformator gaat in jou geval niet werken omdat je met gelijkspanning werkt (met wisselspanning werkt dit wel). Gelukkig zijn er tegenwoordig stroomtrafo's met een of ander Hall ictje erin die het magnetisch veld meten. Dit magnetisch veld is ook weer een maat voor de hoeveelheid stroom. Volgensmij hebben deze dingen een spanningsuitgang. Het groote voordeel van een stroomtransformator is dat het gewoon een ding van plakbandrolletjes formaat is wat je om de kabel schuift (het maakt dus totaal geen elektrisch contact met de stroomvoerende draad en er gaat geen vermogen verloren).
Zoek maar eens op current transformer
Voorbeeldje: http://www.crmagnetics.co...tView.asp?ProdName=CR5395

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 16:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 16:47:
Een UPS gaat niet lukken. Een UPS wil niet aan gaan wanneer hij niet in het stopcontact zit. Dit is gedaan voor "noobs" die na een half uur er ineens achter komen dat ze een ups geinstalleerd hebben maar dat de stekker niet in 't stopcontact zat. je moet hem dus opstarten met de stekker in 't stopcontact, daarna kun je de stekker eruit trekken.
Je kunt beter schrijven 'Sommige UPSen gaan niet lukken.' Die van mij doet dat prima, (IMV NetPro 1500, Tegenwoordig gemaakt door GE Digital Energy, met een vestiging in Groningen). Stukje uit de handleiding:
3.1.2 Aanzetten, netspanning niet aanwezig
Indien de netspanning niet aanwezig is (kabel niet aangesloten, of netstoring):
1 Druk op toets 'I' totdat de zoemer klinkt.
De LEDs 'on' en 'on battery' (13, fig. 6) gaan branden. De UPS werkt nu op batterijbedrijf: de batterijen worden ontladen.
Ik kan mijn UPS overigens wel dragen, maar kan nou niet echt zeggen dat ie draagbaar is... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 17:10 ]

Pagina: 1