Toon posts:

pc freezed na zoveel tijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt maar niets nuttigs gevonden...

Ik heb sinds een maand of 2 een nieuwe pc en vanaf het begin af aan hangt ie na een uurtje ofzo en soms uren niet en dan weer na 10 minuten. Ik heb er nog niets aan gedaan want ik weet niet wat de mogelijkheden zijn.

specs

P4 2.8 HT
MSI mobo
512 MB kingston memory
sapphire radeon 9600 pro
WD 60 GB HD
en brandertje en floppydrive.
Er zit een extra cooler op de zeikant van de kast en eentje achterop die lucht naar buiten blaast. aan de HD zit ook nog een cooler. Windows al een keer op nieuw geinstalleerd maar mocht niet baten... weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

• Welke hardware heb je al weten uit te sluiten?
• Wat voor voeding?
• Geheugen getest met memtest?

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Verwijderd

Topicstarter
DeverauX schreef op 15 januari 2004 @ 15:09:
• Welke hardware heb je al weten uit te sluiten?
• Wat voor voeding?
• Geheugen getest met memtest?
• Geen
• Standaard 360 watt chieftecc voeding, maar alle voltages lijken normaal
• nee, ik ga het wel zoeken (download.com)?

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

http://www.memtest86.com/ :)

Ik weet niet of het mogelijk is, maar je kan eerst eens een andere voeding proberen.

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
Quincy Jones

• Padme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 15:58
Klinkt als mijn probleem... ik hou dit draadje met interesse in de gaten ;)

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-05 15:45
Wat misschien handig is is om MbM (motherboard monitor) te installeren en een log bij laten houden. Dan kun je zien of er voltages of temperaturen zijn die te veel schommelen of te laag (voltage) of te hoog (temps) zijn.

Probeer ook eens een paar stress programmaŽs (3dmark, prime,..) om te kijken of de pc dan vastloopt.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

ik heb precies hetzelfde probleem gehad...
had me 350W q-tec vervangen voor een 550W Antec (wel voldoende togh? :+) en het was weg...togh zou je voeding het volgens mij wel moeten trekken...check je geheugen us, hdd al getest?? cpu burn-in kan je ook ff proberen??
wat zijn je temps?? wat zijn je voltages? lees de laatste 2 uit met Speedfan EN Sisoft Sandra EN MbM (motherboard monitor) EN bios en kijk dan welke progje de temps&voltages het beste weergeeft, bij mij kloppen en speedfan&sisoft niet namelijk..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 15:32 ]

• Tpn
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2025

Tpn

wat je ook ff wil doen is de processor controleren, zit de processor koeler er goed op? lijkt dat wel het geval, haal hem er voor de zekerheid even af en kijk of de koelpasta niet te dik is, of erger niet aanwezig/te weinig
pentiums freezen als ze te heet worden, amd´s branden door.
das wel weer het voordeel van de pentiums.

maar laat die aub geen reden zijn om pentium vs amd discussies te starten. das namelijk niet mijn bedoeling

Verwijderd

Klinkt als een koud irritant probleem. Lijkt me iets met je koeling, maar pc's zijn vage apparaten, waar je af en toe niet wijs uit wordt... :?

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Tpn en Da_Q het lijkt me niet aannemelijk dat het een probleem met de temps is aangezien het interval waarop de freeze plaatsvind bepaald niet constant is. (de ene keer na 10. min en de andere keer na x uur). ;)

edit:
Oh ja en Da_Q; een PC is zo vaag als de persoon die erachter zit, remember that. :+

[ Voor 20% gewijzigd door DeverauX op 15-01-2004 15:44 ]

Quincy Jones

Verwijderd

DeverauX schreef op 15 januari 2004 @ 15:41:
Tpn en Da_Q het lijkt me niet aannemelijk dat het een probleem met de temps is aangezien het interval waarop de freeze plaatsvind bepaald niet constant is. (de ene keer na 10. min en de andere keer na x uur). ;)

edit:
Oh ja en Da_Q; een PC is zo vaag als de persoon die erachter zit, remember that. :+
hehe die edit is goed... ;)
maar de ene x moet je cpu harder werken dan de andere x en wordt ie dus sneller warm...
gaat je pc uit of blauw scherm??

Verwijderd

Tpn schreef op 15 januari 2004 @ 15:33:
pentiums freezen als ze te heet worden, amd´s branden door.
das wel weer het voordeel van de pentiums.
Je hebt tegenwoordig functies in je BIOS die voorkomen dat je AMD doorbrand, overshutdown is dat geloof ik

Verwijderd

Topicstarter
heb 2 plaatjes gemaakt van de temps en voltages...
deze van mbm

mbm

deze door corecentre, programma dat bij mijn mobo werd gedaan, zodat alles uittelezen is...

core centre

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 16:00 ]

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 14:53
Lijkt me dat die Core Centre Software ook nog niet bugvrij is:

CPU temp 35 C en MB 53 C ?
Zal toch wel andersom zijn dus.

Idem voor de FanSpeed: 1412 RPM CPUFan en 5720 RPM MBFan.

Verwijderd

Topicstarter
Kosh66 schreef op 15 januari 2004 @ 16:09:
Lijkt me dat die Core Centre Software ook nog niet bugvrij is:

CPU temp 35 C en MB 53 C ?
Zal toch wel andersom zijn dus.

Idem voor de FanSpeed: 1412 RPM CPUFan en 5720 RPM MBFan.
Die 53 is van NB (weet niet wat het is) maar bij cpu staat ook 35

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 16:13:
[...]

Die 53 is van NB (weet niet wat het is) maar bij cpu staat ook 35
NB staat voor NorthBridge, de chip wat de communicatie tussen geheugen, CPU, AGP en de SouthBridge regelt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 16:21:
[...]

NB staat voor NorthBridge, de chip wat de communicatie tussen geheugen, CPU, AGP en de SouthBridge regelt.
en is 53 graden erg hoog voor de northbridge

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 16:23:
[...]

en is 53 graden erg hoog voor de northbridge
Vind ik van wel. Mijn Northbridge (VIA KT333) heeft niet eens een ventilator. Deze is momenteel 41 graden. Ik denk overigens niet dat jouw uitlezing helemaal klopt.

Probeer AIDA32 eens.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 16:40 ]

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-04 09:50

Specht

Il Cuore Sportivo

Ik heb dit ook gehad, 2 jaar terug had ik ook een msi mobo en deze is toen na een tijdje overleden.

Aangezien jij nog een nieuwe pc hebt, zou ik er gewoon mee terug naar de winkel gaan, ik mag aannemen dat je nog garantie hebt.
Je kunt natuurlijk ook zelf proberen, door zoveel mogelijk apparaten etc los te koppelen (behalve de hd) en dan de pc te laten draaien.
Als ie dan niet meer vastloopt ligt het aan een van de losgekoppelde apparatuur.
Videokaarten willen ook nog wel is voor vastlopers zorgen.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Verwijderd

Topicstarter
Saedbanken schreef op 15 januari 2004 @ 16:57:
Ik heb dit ook gehad, 2 jaar terug had ik ook een msi mobo en deze is toen na een tijdje overleden.

Aangezien jij nog een nieuwe pc hebt, zou ik er gewoon mee terug naar de winkel gaan, ik mag aannemen dat je nog garantie hebt.
Je kunt natuurlijk ook zelf proberen, door zoveel mogelijk apparaten etc los te koppelen (behalve de hd) en dan de pc te laten draaien.
Als ie dan niet meer vastloopt ligt het aan een van de losgekoppelde apparatuur.
Videokaarten willen ook nog wel is voor vastlopers zorgen.
Hoe weet ik zonder videokaart of de pc is vastgelopen, hij maakt nog steeds het zelfde geluid alleen staat het beeld totaal stil...

Verwijderd

DeverauX schreef op 15 januari 2004 @ 15:41:

edit:
Ik vaag?! Hoe kom je erbij?! O-)
offtopic:
Okee, dat k n keer met wat vrienden op school een boom heb uitgegraven, en die op de kop heb terug gezet was dan misschien een beetje raar, maar wel creatief! Daar dacht de directie alleen een beetje anders over geloof ik... Stelletje cultuurbarbaren... :(
Aan t prikkeldraad bordjes met n doodskop en <minefield> erop ophangen vonden ze ook al niet leuk... Waar moet het heen met deze wereld?

• BasHouse
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-03 17:04
Ik zou inderdaad gewoon es effe een videokaart uit een andere (werkende) computer trekken en kijken of hij met die kaart dan misschien toevallig ineens niet vastloopt. Probeer ook es een andere videodriver mocht dit het geval zijn. En stop die kaart van jou dan ook meteen in die andere pc, kijken of die andere pc ook vast gaat lopen. Succes.

Verwijderd

Topicstarter
BasHouse schreef op 15 januari 2004 @ 22:23:
Ik zou inderdaad gewoon es effe een videokaart uit een andere (werkende) computer trekken en kijken of hij met die kaart dan misschien toevallig ineens niet vastloopt. Probeer ook es een andere videodriver mocht dit het geval zijn. En stop die kaart van jou dan ook meteen in die andere pc, kijken of die andere pc ook vast gaat lopen. Succes.
Die ga ik proberen... kan alleen nu niet want ik ben nu ergens anders :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 23:36:
[...]

Die ga ik proberen... kan alleen nu niet want ik ben nu ergens anders :(
is het al gelukt of niet??

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

MBM waardes verklappen niet altijd dat je voeding slecht is. En als je echt freezes hebt, dus het beeld blijft hangen en je moet de aan/uit knop 5 tellen indrukken voor een herstart, geeft aan dat het vrijwel zeker een voedingsprobleem is.

Probeer eens een 400+ voeding te regelen via via, en test of dat je probleem verhelpt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Pagina: 1