Toon posts:

[DOS] Menuutje schrijven in DOS

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen!

Dit is de eerste keer voor mij op tweakers (gebruik even het account van mijn vriend omdat ik maar geen activatie code krijg opgestuurd!) dus vergeef het mij als ik niet precies weet hoe de regeltjes werken :)

Voor onze volgende event (netgamez) gaan wij 4 oude pc'tjes inrichten met allemaal old-skool spelletjes (doom, duke nukem, quake 1, etcetc), en deze zijn met een klein netwerkje aan elkaar verbonden zodat bezoekers ook leuk tegen elkaar kunnen spelen :)

Nu was aan mij de vraag of ik een menuutje in dos kon schrijven zodat met 1 druk op de knop een spel uit het menu wordt opgestart. Dan hoeven de leken onder ons niet met dos-commando's te gaan klooien :P

Ikzelf heb wel een beetje kennis van dos, maar verder dan een dir opzoeken, iets deleten of een programmaatje starten gaat dat niet. Verder heb ik ook echt geen programmeurs kennis!

Vraag aan jullie is, weten jullie ergens een site of tutorial voor simpele dummies die een leuk menu'tje willen schrijven met dos?

Bij voorbaat dank, en de groetjes aan Attilla [Airwolf] (En hij is JARIG vandaag mensen!!)

-X-
*StaR*

Verwijderd

die 3 regeltjes met groetjes en perikelen lijken me niet echt nodig :P

maar een menutje kun je dus maken met
ECHO blablabla ascii menu enzo

en dan met nummers werken dat ze het nummer indrukken en op enter drukken en dan dat nummer.bat wordt gestart

met daarin de commando's die je wilt hebben

wel lekker basic en makkelijk te vinden hoor!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

Ga maar eens op zoek naar QuickMenu (grafisch) of DoughMenu (text maar gratis)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een simpel batch-bestandje kan bijvoorbeeld zo: (als ik het me goed herinner :P)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
@echo off
echo Supermenu
echo Maak je keuze:
echo 1 Duke Nukem
echo 2 Blaat
echo 3 Mijnenveger
choice /c:123
if errorlevel 3 run C:\Games\dukenukem.exe
if errorlevel 2 run C:\Games\blaat.exe
if errorlevel 1 run C:\mijnenveger.exe

Achter choice /c: kan je ook abc enzo invullen. Als je nu op 1, 2 of 3 drukt wordt er een errorlevel aangeroepen, en bij errorlevel x wordt dan y gestart (ipv run kan je er natuurlijk vanalles van maken). Het getal achter 'errorlevel' moet wel altijd een getal zijn, het maakt niet uit of je dan bij choice letters of cijfers gebruikt. Bovendien moet altijd het hoogste errorlevel-getal bovenaan staan.

[ Voor 38% gewijzigd door JER00N op 15-01-2004 14:49 ]

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Of je maakt een menu in Qbasic, is ook erg gemakkelijk :)

Je geeft de spelletjes een nummer, en per nummer die je dan intoetst, start een spel.

Verwijderd

Topicstarter
Erg bedankt voor de SNELLE reacties allemaal :D
Ik had van een collega al dougmenu, en dat zat ik al een beetje uit te pluizen.

Nog een vraag, hoe zorg ik dat het automatish opstart? Als een domme bezoeker bijvoorbeeld op de reset-knop drukt?

-X-
*StaR*

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 14:49:

Nog een vraag, hoe zorg ik dat het automatish opstart? Als een domme bezoeker bijvoorbeeld op de rest-knop drukt?
Als er alleen DOS op die bakken staat, kan je gewoon aan het eind van C:\autoexec.bat dit toevoegen:

code:
1
run C:\menu.bat

(of hoe je menu ook mag heten)
Volgens mij kan je dat run ook weglaten, maar dat weet ik niet zeker.

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-02 08:27
--> :?

ew.. In je autoexec.bat het menu aanroepen :D

Dan wordt ie bij het opstarten automatisch gestart.

Verwijderd

niet te lui worden he!
met google kon je dit hartstikke mooi vinden!
maar omdat ik nou toch al aan het typen ben, google is op autoexec.bat

• WJP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01-2025

WJP

Shibby

ff in autoexec.bat
menu.bat zetten ofzo

Specs -- D2OL @ COMPUTERFREAKED

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:05
Laat je menuprogrammatje opstarten via Autoexec.bat en dan start het na een reset altijd op.

Verwijderd

Topicstarter
Hardstikke bedankt voor de tips mensen! Ik ga er lekker aan werken :)

Goeie eerste ervaring van GoT :P

-X-

• Pascal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 10:53
QUIKMENU :) leuk menu programmatje

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
Zoek even naar 4dos, daar kun je veel meer mee dan met de standaard command.com interpreter.

Het is trouwens niet de bedoeling om met andermans account te posten (zal je niet verbazen). Als je registratie-mail maar niet aankomt (en je zeker weet dat jouw mail-adres wel werkt), moet je even een topic openen in Schop een Modje , dan kan er even iemand naar kijken.

[ Voor 63% gewijzigd door Wilke op 15-01-2004 15:09 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Sorry hoor, maar als ik [google=dos menu] intik, dan zie ik echt zat menu's voorbij komen :o

Aangezien ik dus niet de indruk krijg dat je uberhaupt de NOS policy - updated 01/04/03 hebt doorgelezen, zoals wij je aanraden, gaat dit topic op slot.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.