Toon posts:

[Vb.net / vb] client / server programma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik probeer uit te zoeken is het volgende:

ik heb een programma, die gebruik maakt van een database via ODBC. Wat ik nu wil is eigenlijk een programma maken die centraal op een server staat. De clients dan dit programma aanroepen om gegevens uit de database te halen en de data terugkrijgen van dit programma. Dit kunnen dan bv. recordsets zijn.
De bedoeling hiervan is dat niet op elke pc meer een dsn etc. hoeft te worden aangemaakt.

Nu ben op zoek gegaan, maar ik kom zoveel dingen tegen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wie kan mij wat tips geven.

Wat ik tegengekomen ben:

SOAP
Webservice
Windows Service
.NET Remoting

Maar wat is nu een goede oplossing hiervoor. Een webservice lijkt me niet.
Een windows service lijkt me al wat beter, alleen snap ik niet goed hoe je dan bv. recordsets kan oversturen naar de client. Want in voorbeelden zie ik dan staan networkstream die dan bytes gaat vesturen.

Dan .NET Remoting maar dat lijkt me erg ingewikkeld voor dit, maar ik kan me vergissen.

En SOAP, maar volgens mij heb je juist een combinatie nodig van bv. een windows service die de data als soap codeert en dan overstuurt ofzo?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Hmm, ik vind het een beetje een rare redenering waarom je het wilt gaan gebruiken.

Je wilt zoiets gaan maken, omdat je dan niet meer op iedere client een ODBC connectie hoeft te maken. Ok, goed. Maar dan zal je wel op iedere client een connectie moeten maken met die server-applicatie.

Je kan imho ook gewoon mbhv ADO(.NET) een connectie maken met die databank. Het enige wat je dan nodig hebt (naast de benodigde controls), is een connectie-string naar die DB.

Met een Windows Service alleen ga je er niet komen, dat kan je gebruiken icm met .NET remoting. Ik vraag me ook af waarom een WebService je niet geschikt lijkt.
.NET remoting is trouwens niet zo heel ingewikkeld. Je moet je er wel in verdiepen enzo, maar eens je de basis snapt, dan is het betrekkelijk eenvoudig.

SOAP is trouwens een protocol. Web Services gebruiken het SOAP protocol.

Al met al denk ik dat je toch nog eens goed moet nadenken of hetgeen je wilt doen wel nodig is.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik vind het een beetje een rare redenering waarom je het wilt gaan gebruiken.

Je wilt zoiets gaan maken, omdat je dan niet meer op iedere client een ODBC connectie hoeft te maken. Ok, goed. Maar dan zal je wel op iedere client een connectie moeten maken met die server-applicatie.
Ja klopt, maar dat bouw je dan in je applicatie in. Het probleem is dat klanten niet altijd bijster-slim zijn en vaak die settings verprutsen, dus als die dan alleen op de server zou staan is dat maar 1 plek die verprutst kan worden.
Je kan imho ook gewoon mbhv ADO(.NET) een connectie maken met die databank. Het enige wat je dan nodig hebt (naast de benodigde controls), is een connectie-string naar die DB.
Ja klopt, dat zou wellicht ook wel kunnen, maar dan kan het nog soms zijn dat je op 5 systemen iets anders in moet gaan stellen. Of per klant zeker, aangezien niet iedereen dezelfde database gebruikt.

En uiteindelijk kan ik die techniek ook wellicht toepassen bij andere applicaties.
Met een Windows Service alleen ga je er niet komen, dat kan je gebruiken icm met .NET remoting. Ik vraag me ook af waarom een WebService je niet geschikt lijkt.
Nou, ik heb naar een webservice gekeken, maar dat wordt dan een .asmx bestand (correct me if i'm wrong) en die kan iedereen dan bekijken en daar staat dan al je code in. En vond het ook een beetje traag qua reactietijd. Tenminste de eerste keer, de opvolgende keren ging het wel snel. Zal wel met .net te maken hebben.
.NET remoting is trouwens niet zo heel ingewikkeld. Je moet je er wel in verdiepen enzo, maar eens je de basis snapt, dan is het betrekkelijk eenvoudig.

SOAP is trouwens een protocol. Web Services gebruiken het SOAP protocol.

Al met al denk ik dat je toch nog eens goed moet nadenken of hetgeen je wilt doen wel nodig is.

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
waarom maak je niet een web-applicatie, alles centraal opgeslagen en te beheren, beveiliging is op vele manieren te realiseren ip-based login / vpn en doordat de applicatie gebruik maakt van een browser hoeft er clientside niets te worden geinstalleerd...

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 14:24:
[...]

Ja klopt, dat zou wellicht ook wel kunnen, maar dan kan het nog soms zijn dat je op 5 systemen iets anders in moet gaan stellen. Of per klant zeker, aangezien niet iedereen dezelfde database gebruikt.
config files. \o/
Nou, ik heb naar een webservice gekeken, maar dat wordt dan een .asmx bestand (correct me if i'm wrong) en die kan iedereen dan bekijken en daar staat dan al je code in. En vond het ook een beetje traag qua reactietijd. Tenminste de eerste keer, de opvolgende keren ging het wel snel. Zal wel met .net te maken hebben.
De code van een asmx bestand kan je niet bekijken als je het goed gedeployed hebt.
.NET compileert eerst naar IL. De eerste keer dat die code uitgevoerd wordt, compileert de JIT compiler dat naar native code, vandaar dat het de 1ste keer wat trager gaat.
Je kan dat echter omzeilen door zelf je code al naar native code te compilen. (Met ngen.exe dacht ik).

https://fgheysels.github.io/