Toon posts:

[chmod] Wel bestanden, niet de dir

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn website wil ik het volgende realiseren:

Bezoekers mogen wel bestanden zien (pdf, jpeg; via een klik op een link), maar niet de inhoud van een hele directory. Aangezien sommige dingen heel wat werk hebben gekost, wil ik niet dat iedereen het meteen overneemt.

Nu ben ik wat bezig geweest met CHMOD, maar het lukt niet echt. Misschien zie ik iets over het hoofd. De vraag is eigenlijk: welke instellingen moet ik gebruiken?

BTW: Een nadeel is dat ik bij mijn webhost geen telnet toegang heb. Ik kan de chmod alleen wijzigen met een FTP progje.

De Webhost maakt gebruik van FreeBSD. Het is mogelijk om eventueel via PHP een CHMOD scriptje te maken. Helaas heb ik nog geen ervaring met ChMod via PHP, wel met PHP zelf.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 13:11:
Nu ben ik wat bezig geweest met CHMOD, maar het lukt niet echt. Misschien zie ik iets over het hoofd. De vraag is eigenlijk: welke instellingen moet ik gebruiken?
Wat gaat er mis ? Wat zijn de huidige rechten ?
Heb je bijvoorbeeld al de manpage van chmod gebruikt ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

index-file erin zetten??

of je kunt met .htaccess gaan prutsen.. maar dat heb ik persoonlijk niet aan de gang gekregen (lees: ik wou het niet graag genoeg)

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 13:22 ]

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-02 16:46

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Kan je dan niet beter een lege index.html in die dir plaatsen :?

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
De toegang tot een directory kan je ontzeggen door het kenmerk executable af te zetten.

Met find kan je dan weer een bepaald commando op files of directories laten uitvoeren.

Een voorbeeld.

Ik wil dat alle files leesbaar zijn.

find ./ -name -switchdieiknietuitmnkopkenomfilestezoekenennietdirectories -exec chmod 400 {} \;

Ik wil iets met directories doen

find ./ -name -wederomdieswitch -exec chmod 500 {} \;

Enfin, met man find en man chmod kom je er wel :)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

XTerm schreef op 15 januari 2004 @ 13:16:
De toegang tot een directory kan je ontzeggen door het kenmerk executable af te zetten.
En het Read recht uitzetten op de dir heeft als effect dat niemand in die directory kan browsen. De files in die directory zijn echter nog prima te benaderen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik de ChMod van de directory verander naar 600 is de directory inderdaad niet meer in te zien. Maar ook de bestanden niet.

Bij ChMod 700 is alles wel te zien.

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 13:56:
Wanneer ik de ChMod van de directory verander naar 600 is de directory inderdaad niet meer in te zien. Maar ook de bestanden niet.
Bij ChMod 700 is alles wel te zien.
Zoals ook hier staat te lezen in de FAQ ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal snappen doe ik het niet.

Als ik als bezoeker een website bezoek. Ben ik dus owner?

En waarom zijn de bestanden in de directory dan niet zichtbaar als de dir op 600 staat en de bestanden op 755.

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
Het probleem is beste reddy of eddy... dat niemand eigelijk snapt wat je nu juist wil bereiken.

Probeer je probleem eens concreet uit te leggen ?

Verwijderd

Ehmm, ik denk dat het best duidelijk is.

Hij heeft een website, met daarin subdirs.
Ik stel me voor dat in die subdirs bv plaatjes staan

Hij wil dat bezoekers die plaatjes die in de gewone base-dir gelinkt staan, wel kunnen zien, zowel de thumbnails als de grote versies; de thumbnails embedded in de pagina, en als je erop klikt, gewoon de grote versie. Maar hij wil natuurlijk ook dat als iemand die grote versie heeft, waarbij dan in de browser het hele pad staat:
www.reddie.nl/images/coolplaatjedatveelwerkkostte.png

en nou wil hij dat als een snuggere henk dan de dir opvraagt:

www.reddie.nl/images/

hij niet de lijst krijgt:
coolplaatjedatveelwerkkostte1.png
coolplaatjedatveelwerkkostte2.png
coolplaatjedatveelwerkkostte3.png

en zo alles in 1 keer kan opvragen, maar dat snuggere henk toch echt alle verschillende paginas met alle content moet doorlopen om bij alle plaatjes uit te kunnen komen.
Of hij wil dat alleen diegenen die hij een directe link stuurt die plaatjes kunnen opvragen. Home-video's? :P

En het antwoord is allang gegeven: gewoon een index.html in die dir zetten; je kunt er het beste een redirect van maken naar de voorpagina van je site.

Meestal is het index.html, maar het kan ook een andere filenaam zijn die default gegeven wordt door de webserver.

Dus de filenaam die geserveerd wordt als je
www.reddie.nl/
vraagt, die moet je in je subdir gebruiken als filenaam, kan leeg, maar dat is niet netjes.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 19:44
Alternatieve oplossing is chmod 711 dirnaam
Wel execute, dus kun je in de dir komen, maar geen read/write, dus geen dirlisting.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

MikeN schreef op 15 januari 2004 @ 16:21:
Alternatieve oplossing is chmod 711 dirnaam
Wel execute, dus kun je in de dir komen, maar geen read/write, dus geen dirlisting.
[rml]Creepy in "[ chmod] Wel bestanden, niet de dir"[/rml] O-)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nee, de TS wil dat 'autoindex' in Apache (tenminste als hij Apache heeft) uitstaat in die directories. Dan geeft Apache namelijk een 404 als er geen index.html is. Als autoindex wel aanstaat maakt Apache een index pagina van de inhoud van de directory.

Zie ook http://httpd.apache.org/docs-2.0/mod/mod_autoindex.html

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 19:44
Mja, maar de TS kwam niet dusdanig snugger over dat ik het maar even als commando heb uitgetikt ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Sendy schreef op 15 januari 2004 @ 16:36:
Nee, de TS wil dat 'autoindex' in Apache (tenminste als hij Apache heeft) uitstaat in die directories.
Als het inderdaad daar om gaat, dan wil je inderdaad precies dit. Klooien met chmod is dan een erg onhandige oplossing. Vandaar dat verschillende mensen waarschijnlijk even niet doorhadden vanwaar al dat geklooi met chmod kwam - het kan namelijk gewoon veel makkelijker ;)

Okee, ik had de topicstart ook wat beter moeten lezen want het staat er idd op zich wel in.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Juist ja. Als de TS toegang heeft tot het Apache configuratie bestand dan kan hij het daarin direct aangeven, anders moet hij gaan klooien met .htaccess bestandjes.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
En ook dat laatste is nog niet zo ingewikkeld, staat ook in de apache handleiding. Heeft iemand daar nog een voorbeeld van rondslingeren?

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
uhm

.htaccess
code:
1
Options -Indexes

zou genoeg moeten zijn

[ Voor 11% gewijzigd door frim op 15-01-2004 16:55 ]

Verwijderd

Wat wil je daarmee zeggen (heb ff geen man van wget) --- als de plaatjes niet gelinkt staan vanaf de indexpagina (of pagina's die weer gelinkt zijn vanaf de indexpagina), krijg je ze zo nog niet hoor.

Maar goed, de oplossing lijkt allang gegeven, dus als de topicstart de hulpvaardigen even wil inlichten dat Kees klaar is....

[edit] of dat reddie100 reddie (ready) is.

Overigens: alle hints over hoe je apache kunt instellen: dat gaat niet werken, reddie100 heeft alleen ftp toegang...!!
Het is dus gewoon een webserver van een ander. En die gaan echt niet voor hem de toegang tot dirs dichtmikken, als dat bewust opengelaten is (en waarom zou dat niet het geval zijn?).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tnx guys, ik ga ermee aan de slag! _/-\o_

BTW: .htacces is wel mogelijk

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment doe ik het als volgt:

index.php in de directory met het volgende scriptje:

<?php

header("Location: http://www.reddie.nl");

?>

Ik heb het nog niet geprobeerd met .htaccess

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:23
Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 09:44:
Op dit moment doe ik het als volgt:

index.php in de directory met het volgende scriptje:

<?php

header("Location: http://www.reddie.nl");

?>

Ik heb het nog niet geprobeerd met .htaccess
Als je het met .htaccess doet krijg je zo'n mooie apache error, mits ingesteld :P

Maar, zo'n index.php truc werkt ook goed :)

|>

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:56
Sendy schreef op 15 januari 2004 @ 16:36:
Nee, de TS wil dat 'autoindex' in Apache (tenminste als hij Apache heeft) uitstaat in die directories. Dan geeft Apache namelijk een 404 als er geen index.html is.
403 bedoel je ;)

Verwijderd

Topicstarter
frim schreef op 15 januari 2004 @ 16:53:
.htaccess
code:
1
Options -Indexes
Werkt! :)
Pagina: 1