WAN IP niet te bereiken vanaf LAN (Speedtouch 510)

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zit nu al een tijd met deze vraag. Hier op GoT zie ik vaak een zelfde soort vraag voorbij komen, maar er is nog nooit een (imho) fatsoenlijke oplossing gegeven.

Situatie:

intern netwerk (LAN) <-> Thomson Speedtouch 510i <-> (WAN) internet

Als ik vanaf mijn LAN in een browser mijn WAN IP intik, dan krijg ik een 404/pagina niet gevonden, en dat terwijl ik een webservertje draai op poort 80 - deze werkt 100% goed!.

Stel ik in mijn browser de proxy van mijn ISP in (Planet), en tik dan in mijn browser mijn WAN IP in, dan krijg ik wel connectie met mijn webserver. Dit lijkt overigens alleen voor poort 80 te werken, want op deze manier kom ik niet op mijn FTP server (die intern wel prima werkt).

Workarounds die hier op GoT vaak gegeven worden zijn:
• surfen via proxy - maar dat lijkt dus alleen voor poort 80 te werken
• een entry toevoegen aan je HOSTS file, maar dat gaat alleen op als je op naam je WAN kant probeert te bereiken + dit moet je op elke pc doen.
• een eigen DNS server draaien - maar dat was ik toch niet van plan :)

Vroegah had ik een Sitecom DC-202 icm Zeelandnet. Daar had ik dat probleem niet. Ik kon dus gewoon in mijn browser mijn WAN IP intikken en dan kreeg ik connectie.

Dus dan lijkt het me dat het probleem puur bij de Thomson ligt. Ik heb het vermoeden dat er iets opgelost kan worden door een entry toe te voegen bij de IP Address- And Routing Tables pagina in de Speedtouch. Maar daar heb ik hulp bij nodig want ik heb daar geen ervaring mee.

Kortom:
• kan iemand mij uitleggen waarom dit niet werkt?
• kan iemand mij uitleggen hoe ik dit oplos?

Als je meer info wilt vraag het even, vind dit wat moeilijk om uit te leggen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:51
Ik kan je niet uitleggen waarom het zo is, ik heb het zelf ook precies hetzelfde.

Achja, ik heb er mee leren leven :P
Je eigen webserver kun je zoals gezegd testen via een proxy, en mijn FTP server test ik zelf via die public-unix-bak van XS4all..

Als je het trouwens weet op te lossen ben ik wel benieuwd hoe :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Waar draait je webserver ? In je LAN en doe je portforwarding in de 510 ?

• Mike Jarod
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 12:54:
Waar draait je webserver ? In je LAN en doe je portforwarding in de 510 ?
Jep, alles is goed geforward. Als ik namelijk bij iemand anders bv met een andere ISP connectie maak kan ik er netjes bij. Het gaat mij dus echt om verbinding maken met mijn WAN kant vanaf het interne netwerk.

Verwijderd

De forwarding werkt vanaf de externe interface en dus niet vanaf de interne interface ! Dat is het hele probleem !

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:16
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 12:58:
De forwarding werkt vanaf de externe interface en dus niet vanaf de interne interface ! Dat is het hele probleem !
Helemaal correct ;)
Voor het testen van je webserver moet je gewoon je eigen ip adres invullen (lan ip dus)

Taal fouten inbegrepen ;)

• Mike Jarod
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 12:58:
Hmm dat probeer ik te begrijpen. Is het zo dat als ik dus contact zoek met mijn WAN kant vanaf het interne netwerk, dat de interne interface gebruikt wordt? En omdat portforwarding daar (volgens jou) niet op werkt heb ik problemen?

• Mike Jarod
  • Niet online
klaasbram schreef op 15 januari 2004 @ 13:00:
Helemaal correct ;)
Voor het testen van je webserver moet je gewoon je eigen ip adres invullen (lan ip dus)
Ja dat snap ik, en dat werkt natuurlijk. Maar het zou best handig zijn als het ook op WAN IP/naam kan, dan kan ik bv meteen zien of mijn portforwardings goed zijn ingesteld.

Verwijderd

Tja wat handig is hoeft niet altijd zo te werken ! Met sommige dingen moet je nu eenmaal leven. En je weet een get-around , via een proxy op het Internet. En zo'n (http) proxy doet het alleen voor 80 en 443 vandaar dat je geen ftp daarmee kunt controleren.
Wat ik altijd doe is even met een portable inbellen via InternetDirect (bedenk me net dat als je een XS4ALL ADSL abbo hebt je ook kunt inbellen, maar dat terzijde) en op die manier een en ander controleren ! (maar dat had je zelf ook al vast bedacht)

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-08 18:45
Had ik ook. In windows XP kan je in "C:\windows\system32\drivers\etc\hosts" een referentie opnemen naar het locale ip-adres.

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
# 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

127.0.0.1 localhost

• Mike Jarod
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 13:06:
Tja wat handig is hoeft niet altijd zo te werken !
:)

Omdat ik dit probleem niet had met de Sitecom router icm Zeelandnet, lijkt me dat dit op te lossen valt. Tenzij het iets is wat "anders" is tussen een kabelverbinding en een ADSL verbinding.

zit nu in de wachtrij bij Planet, kijken of die iets weten ... lijkt me sterk ;)

edit: @nklaver, bedankt maar dat stond ook al in mijn startpost. ook zit je dan nog steeds op je interne netwerk, dus kan je bv niet kijken of je portmappings in orde zijn.

fijn... zit al bijna een half uur in de f*cking wachtrij :/

Ok net zowel Planet als Alcatel gebeld. Planet deed geen ondersteuning op dit soort dingen, en bij Alcatel had ik een "minder begaafd" persoon aan de lijn *zucht*

Suggesties zijn nog steeds welkom.

[ Voor 41% gewijzigd door Mike Jarod op 15-01-2004 15:08 ]

Verwijderd

Dit is een heel bekend probleem. Het is namelijk een feature die weinig hardware-routers hebben. Het is niet echt een protocol voor zover ik weet, maar de benaming is "loopback". Veel softwarepakketten ondersteunen dit trouwens wel, misschien is dit makkelijker te implementeren :?

Anyway, er is in principe geen workaround of ander soortige oplossing voor. Je router raakt er gewoon van in de war..

• Mike Jarod
  • Niet online
Bedankt JSS, nu ik weet hoe die optie heet ben ik eens gaan zoeken en het lijkt erop dat dit inderdaad niet ondersteund wordt. Google geeft een aantal hits dat het niet kan en de Speedtouch site / pdf's geven helaas geen antwoord.

Ik ga straks eens dat ding upgraden naar de nieuwste versie, mijn laatste hoop.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:51
Mike Jarod schreef op 15 januari 2004 @ 17:16:
Bedankt JSS, nu ik weet hoe die optie heet ben ik eens gaan zoeken en het lijkt erop dat dit inderdaad niet ondersteund wordt. Google geeft een aantal hits dat het niet kan en de Speedtouch site / pdf's geven helaas geen antwoord.

Ik ga straks eens dat ding upgraden naar de nieuwste versie, mijn laatste hoop.
Bespaar je die moeite, ik heb afaik ook de laatste firmware en het werkt echt niet :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

simpel dat dit niet zo werkt.

is hetzelfde als jij naar buiten gaat lopen om te kijken
of je zelf nog binnenzit :*) (ja heb ik over naged8)

als je zo graag wil testen of je port fw is gelukt kan je heel simpel op
msn ofzo iemand vragen of ie t even wil testen toch, daar heb je vrienden voor ;)

suc6 dermee _/-\o_
Pagina: 1