[WinXP] Kan bepaalde software NTFS slopen?

Pagina: 1
Acties:

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-05 09:40

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Allereerst; ik zoek geen oplossing voor een probleem; ik probeer een oorzaak voor mijn probleem te vinden.

Situatie:

Een kennis van me heeft een basic systeempje:

AMD Atlon XP 1700+
Via KT266a mobo
Kingston 256 MB PC2100 DDR
WD 40GB harddisk
Geforce 4 MX440
WinXP SP1
Geen internet (gelukkig)

Nu heeft hij ook kinderen; en die raggen die rammelbak behoorlijk af; alle spelletjes die gemaakt zijn voor DOS, Windows 3.1, Windows *** etc etc worden geprobeerd enzo. Installeren en proberen is echt je van het; ik ben eeuwig dankbaar dat ze het internet nog niet hebben ontdekt.

Nu heeft die kennis tot 2x toe een probleem met z'n harddisk gehad. Beide keren een blauw scherm bij het opstarten met daarop "Unmountable Boot Volume". Gemakkelijk genoeg te fixen met de recovery console, daar gaat het niet om; maar waar komt het vandaan? Systeem is nog geen jaar oud, niet heel intensief gebruikt, opgebouwd 80-aderige IDE-kabels, en alle stresstests (CPUBurn, HDTach, 3DMark2001) / componententests (Scandisk, Data Lifeguard) overleeft het ding. Het bootvolume is gewoon NTFS, en een aparte partitie is als FAT32 gepartitioneerd.

Kan bijvoorbeeld bepaalde (n00b-) software een NTFS partitie slopen? Dan spreek ik op spellen enzo; dingen die niet bedoeld zijn voor partitionering/diskfix/low-level werk.

[ Voor 5% gewijzigd door scorpionv op 15-01-2004 12:00 ]

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-05 20:45

Blauw

De Schreeuw

Er zullen ongetwijfeld wel tools te vinden zijn die je partitietabel opfucken, maar of dat ook spelletjes kunnen zijn? :? Ik heb geen idee, maar het lijkt me onwaarschijnlijk

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-05 14:28

Nitai

Live the life you love.

lol, wat dacht je van de boot.ini ? Als ie verklooid is en/of verwijderd, dan krijg je deze melding...

Update: hierbij een linkje hoe je het verhelpt. Jij weet dat al, maar voor in de toekomst als iemand hetzelfde probleem heeft, kan hij/zij hier kijken http://www.techtips4u.com/kb/sw/SW00014.htm

[ Voor 50% gewijzigd door Nitai op 15-01-2004 12:07 . Reden: ULR toegevoegd ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Mjah, okay, maar ik heb de systeembestanden op verborgen staan; en ik geloof eerlijk gezegd niet dat een stelletje amateurs dan toch de boot.ini kan aanpassen.

De enige aanwijzingen voor wat er gebeurd zou kunnen zijn, de systeemlogboeken, zijn kapot/corrupt, en die moest ik weggooien :'(

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik gok eerder dat het systeem een paar keer goed is gecrashed (of gewoon wordt uitgezet door de stekker er uit te rukken).

Ik zou trouwens iets aan beveiliging gaan doen; geef de kids gast- of gewone userrechten en ze kunnen al een stuk minder slopen.

Verder past dit waarschijnlijk beter in Windows Operated Systems dus SA->WOS met gratis en voor niets een titeledit per het WOS Policy

Overigens is de tag [Software] in SA niet echt nodig, voegt weinig toe ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Wordt er toevallig de virusscanner van CA(Etrust)gebruikt?
Als je ADS scanning aan hebt staan, heeft hij nog wel eens de neiging om nasty dingen mbt. ntfs te doen. :X

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-05 14:28

Nitai

Live the life you love.

tijdens het opstarten je pc in een keer uitgooien wil de boot.ini ook wel eens om zeep helpen :) zoals F_J_K zei....

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Bedankt voor de move enz F_J_K, ik wist niet echt waar het thuishoorde :)

Ik dacht ook direct aan onzorgvuldig gebruik, maar dat is het natuurlijk nooit als je het vraagt |:(

Beveiliging is leuk, maar dan hangen de kids vanzelf aan de foon: ik kan dit of dat niet meer. En daar stel ik dan weer minder prijs op :)

@Schouw; ik gebruik (standaard) AVG antivirus, freeware voor de zuinige doorsnee-'klant'.

Ik vermoed ook heel sterk dat het is zoals Nitai en F_J_K aangeven; klaar met computeren? Knop - uit.

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
O ja, extra vraag; zijn er behalve CPUBurn, HDTach, 3DMark2001, Scandisk, Data Lifeguard, meer of betere testprogramma's of stresstools? Misschien kan ik het systeem toch op één of andere manier nog beter testen :?

Pagina: 1