[Debian] Gebruiker met een . in de naam aanmaken

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:51

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hoi,

Ik gebruik op mijn Debian systeem het volgende voor de webpagina's weer te geven.
VirtualDocumentRoot /home/%2+/1%
Werkt helemaal goed.
Tot voor kort voegde ik de gebruikers toe via webmin, maar ik ben er achter gekomen dat ik alles via de console moet leren dus dat wilde ik doen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
srv02:/var/www# adduser --force-badname
Enter a username to add: domein.ext
adduser: To avoid problems, the username should consist of a letter or
underscore followed by letters, digits, underscores, and dashes. For
compatibility with Samba machine accounts also $ is supported at the
end of the username
srv02:/var/www#

Dat gaat niet :(

Hoe kan ik dit toch voor elkaar krijgen? Webmin kan het dus ik ook :)

[ Voor 3% gewijzigd door Snow_King op 15-01-2004 11:51 ]

Verwijderd

Handmatig een entry toevoegen in /etc/passwd?

Denk trouwens niet dat het aanteraden is om punten in gebruikersnamen te gebruiken. PAM enzo hebben er volgens mij weinig last van, maar ik weet niet hoe andere proggies erop reageren.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ik heb al een andere manier gevonden

code:
1
adduser --system --home /home/domein.ext --gid 101 --shell /bin/false domein

Dit wil ik dus door een cronjob laten doen, alleen nu kan ik geen password opgeven omdat het een systeem user is.
Maar haal ik --system weg dan gaat hij prompten om het wachtwoord en de fullname enzo.
Ik zie bij --help geen optie om via adduser --password een wachtwoord mee te geven?

Tis namelijk niet echt praktisch om een user te adden op deze manier.

Mooiste zou zijn
adduser --system --home /home/domein.ext --gid 101 --shell /bin/false --password wachtwoord domein
Kan dat op een of andere manier zodat hij ook niet gaan vragen op Fullname en zijn telefoonnummer enzo :X

Verwijderd

Heb je al is gekenen naar useradd?

Das een proggie waarbij je allerlei dingen meteen op de command line kan meegeven voor het aanmaken van users.

code:
1
2
3
4
5
usage: useradd  [-u uid [-o]] [-g group] [-G group,...]
                [-d home] [-s shell] [-c comment] [-m [-k template]]
                [-f inactive] [-e expire ] [-p passwd] name
       useradd  -D [-g group] [-b base] [-s shell]
                [-f inactive] [-e expire ]

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 12:25 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Kijk, dat is handig :)

Gaan we eens mee stoeien

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
Het is trouwens niet voor niets dat adduser daarover klaagt hoor! Andere tekens in je usernames gooien is vragen om ellende.

Zie bijvoorbeeld dit gisteren geopende topic: [rml][ username-with-@] + scp | hoe mee om te gaan ?[/rml]

Verwijderd

Ik heb net even snel gekeken, en op slackware krijg ik useradd niet zo ver om punten te accepteren in usernames. En zoals Wilke en ik eerder ook al zei; Het is niet echt aanteraden.

Het enigste wat er dan nog opzit is in bash zelf een scriptje schrijven wat entries aanmaakt in /etc/passwd.

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Heb je echt een goede reden om je niet aan de standaarden te houden? Zoals Wilke al zegt klaagt adduser daar echt niet zomaar over en je kan in de toekomst nog veel meer problemen verwachten met dit soort namen. Sommige regexps zullen volgens mij ook niet meer werken als je er een dergelijke username inmikt; dus kunnen er weleens scripts breken op die naam.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Vergeet niet dat je aan useradd -p <passwd> enkel een geencrypteerd paswoord kan meegeven...

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Confusion schreef op 15 januari 2004 @ 13:48:
Heb je echt een goede reden om je niet aan de standaarden te houden? Zoals Wilke al zegt klaagt adduser daar echt niet zomaar over en je kan in de toekomst nog veel meer problemen verwachten met dit soort namen. Sommige regexps zullen volgens mij ook niet meer werken als je er een dergelijke username inmikt; dus kunnen er weleens scripts breken op die naam.
Ik wist niet dat het niet binnen de standard viel, daarom vroeg ik het.
Maar ik gebruik nu mijn boven genoemde optie.
Pagina: 1