Toon posts:

NF7-s sata probje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een Abit nf7-s en een maxtor 120 GB sata schijf gekocht, maar ik zit met hetvolgende probleem:

tijdens het booten blijft mijn pc hangen bij het detecteren van het eerste sata kanaal, als ik de schijf loskoppel gaat hij hier over, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. het is niet de schijf, want met de serillel adaptor en een gewone ata schijf heeft hij hetzelfde probleem. ik zou morgen graag gaan lannen dus alle hulp is welkom

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Denk dat je even je bios in moet duiken en t daarin zoeken. Reset bios?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 10:36:
Ik heb gisteren een Abit nf7-s en een maxtor 120 GB sata schijf gekocht, maar ik zit met hetvolgende probleem:

tijdens het booten blijft mijn pc hangen bij het detecteren van het eerste sata kanaal, als ik de schijf loskoppel gaat hij hier over, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. het is niet de schijf, want met de serillel adaptor en een gewone ata schijf heeft hij hetzelfde probleem. ik zou morgen graag gaan lannen dus alle hulp is welkom
Heb je in BIOS bij 'Integrated Peripherals' -> PCI Device de Serial ATA Controller op 'Enabled' gezet?

En heb je bij installatie van Windows wel op de 'F6'knop gedrukt om de SATA driver die op de meegeleverde Floppy staat te installeren?

En je kan het best de SATA driver als eerste bootdisk opgeven in BIOS.
Ook kan je IDE1 uitschakelen voor je CR/R/RW maak je dan gebruik van IDE2.

Bij draait het geheel als een aardbol hoor :*)

Veel succes..

FW

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 10:47:
[...]
En heb je bij installatie van Windows wel op de 'F6'knop gedrukt om de SATA driver die op de meegeleverde Floppy staat te installeren?

En je kan het best de SATA driver als eerste bootdisk opgeven in BIOS.
Ook kan je IDE1 uitschakelen voor je CR/R/RW maak je dan gebruik van IDE2.

Bij draait het geheel als een aardbol hoor :*)

Veel succes..

FW
hij blijft dus al voor dit alles hangen ;) Je hebt hier nog niks met windows/drivers te maken.
Maar zou idd even een bios reset doen, eventueel laatste bios versie er op zetten. Want er zijn al wat fouten met Sata verwijderd in nieuwe versies.

Als het dan nog niet werkt zou ik je hd proberen te testen in een andere pc.

wat je ook kan doen is je Sata testen door de bij je moederbord geleverde ide->sata converter te gebruiken. Dus even alleen een ide hd proberen via sata, dan weet je of het aan je mobo ligt of aan je hd

Verwijderd

Topicstarter
't was idd de bios versie. ik dacht dat versie 18 de laatste was maar ik loop blijkbaar een beetje achter 8)7

alleszins allemaal bedankt :)

Verwijderd

Topicstarter
ik zit weer met een probleem :(

windows setup start al, ik druk op f6 voor de drivers te installeren en
selecteer de juiste driver. setup gaat dan nog ff bestanden laden en
dan loopt ie vast op een zwart scherm met een knipperend dos streepje.
ik heb al een andere driverdisk geprobeert maar het help niets

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 12:19:

zolang het steepje blijft knipperen moet je gewoon even geduld hebben. Dit kan even duren. (natuurlijk geen half uur ;) )

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 12:19:

Heb dit ook meegemaakt, moederbord is uiteindelijk als DOA terug gegaan naar de leverancier :(. Het nieuwe moederbord deed het na een bios-update prima.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 12:21:
[...]

zolang het steepje blijft knipperen moet je gewoon even geduld hebben. Dit kan even duren. (natuurlijk geen half uur ;) )
ik wacht nu al meer dan 10 minuten, dus er zal wel niets van komen :(
mss nog andere oplossingen?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ondertussen eens met de nieuwste silicon image drivers geprobeert, maar dit helpt niet. ik heb ook mijn oude os eens geladen (via ide disk) en daar eens geprobeert de raid controller te installen. de eerste keer heb ik dit met de disk aangesloten gedaan, maar de pc sloeg vast. dan heb ik het nog eens geprobeert zonder de disk, dit ging, maar bij het rebooten (met schijf dan) liep mijn pc weer vast.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
mmmm, ik heb hier een IDE maxtor

ik heb gewoon op ide geinstaleerd, toen SATA/RAID driver erop, en toeen de sirillel adapter erop, en het draaide als een zonnetje

probeer die volgeorde eens?

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Topicstarter
Bertus schreef op 15 januari 2004 @ 13:55:
mmmm, ik heb hier een IDE maxtor

ik heb gewoon op ide geinstaleerd, toen SATA/RAID driver erop, en toeen de sirillel adapter erop, en het draaide als een zonnetje

probeer die volgeorde eens?
mijn schijf is s-ata, dus kan ik ze niet als ide installeren, toch?

Verwijderd

Topicstarter
PROBLEM SOLVED !!!
kheb al mijn pci kaartjes er eens uitgehaald en nu lukt het perfect, het was dus waarschijnlijk een irq probleem ofzo.

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 14:20:
PROBLEM SOLVED !!!
kheb al mijn pci kaartjes er eens uitgehaald en nu lukt het perfect, het was dus waarschijnlijk een irq probleem ofzo.
Dat is leuk als je een herinstall moet doen :( of heb je het IRQ probleem opgelost.

Ik had dit zelf niet geprobeerd, heb gewoon het nieuwe MB geplaatst en alles weer op dezelfde plek erin.
Pagina: 1