Toon posts:

verschil tussen sw en hw raid ???

Pagina: 1
Acties:
  • 67 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij nog 1 keer kort het verschil tussen sw en hw raid uitleggen?
Ik krijg binnenkort een nieuwe PC met S-ATA Raid 0 controller onboard (Asus P4P800). Ik laat m assembleren met 2 Seagate Barracuda 80 G S-ata schijven in Raid 0. Wordt dit in de BIOS ingesteld? Hoef ik dan in WinXP niets meer te doen?

Of moet ik juist kiezen voor Raid configuratie in XP? (SWraid) Wat is optimaal?

En: lever je bij meerdere partities weer snelheidswinst in? De winkel beweert dat Raid 0 alleen zin heeft ongepartitioneerd (1 partitie). Onzin. Toch?? (8>

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-03 17:13
http://balusc.xs4all.nl/Ned/Wel.html , als ik me niet vergis staan hier hele mooie handleidingen en uitleg voor Raid :)

Edit: Verkeerde url

[ Voor 20% gewijzigd door Sluuut op 15-01-2004 10:32 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Beamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 22:12

Beamer

Return of the legend

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 10:26:
Kan iemand mij nog 1 keer kort het verschil tussen sw en hw raid uitleggen?
Ik krijg binnenkort een nieuwe PC met S-ATA Raid 0 controller onboard (Asus P4P800). Ik laat m assembleren met 2 Seagate Barracuda 80 G S-ata schijven in Raid 0. Wordt dit in de BIOS ingesteld? Hoef ik dan in WinXP niets meer te doen?

Of moet ik juist kiezen voor Raid configuratie in XP? (SWraid) Wat is optimaal?

En: lever je bij meerdere partities weer snelheidswinst in? De winkel beweert dat Raid 0 alleen zin heeft ongepartitioneerd (1 partitie). Onzin. Toch?? (8>
Bij een onbard controller op zo'n moederbord zoals jij hebt praat je altijd over softwarematige raid net als bij die goedkope raid pci kaartjes. Deze hebben namelijk geen eigen CPU en belasten je normale CPU om de raid te laten werken. Deze belasting is echter minimaal en jij zult daar niets kwa performenceverlies van merken.
Je praat pas over hardwarematige raid wanneer je zo'n dure raid kaart koopt met een eigen CPU (die kaarten kosten dan ook zo'n 200 300 euro!).

Voor een werkstation volstaat echter een softwarematige raid, dit zal je veel snelheidwinst opleveren.

Dat over die performence verlies met meerdere partities is naar mij idee een fabel van een ontwetende verkoper.....

[ Voor 35% gewijzigd door Beamer op 15-01-2004 10:39 ]

20 jaar "tweaker" weliswaar low profile maar nog steeds geinteresseerd

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de FAQ van dit subforum staat ook het een en ander :) De RAID FAQ staat gelinkt onderaan de inhoudsopgave. Deze is een kopie van hetgeen op mijn site staat B)

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 15-01-2004 12:26 ]

Dit topic is gesloten.