Router achter ADSLmodem ?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gerbruggeman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10-2024
Gezocht: hulp van insiders en kenners.

Ik heb tot voor kort een kabel-abo gehad.
Aan mijn kabelmodem hangt een Netgear RP114 router (en daarachter wat pc's).

Mijn kabelabo heb ik opgezegd en ik wacht nu op ADSL.
Deze wordt geleverd met het laatste ADSL-ethernet-modem (waar dus ook in router inzit).

Ik wil graag mijn bestaande netwerk intact laten en ik heb begrepen dat ik
daarvoor de routerfunctie van het ADSLmodem moet uitzetten.
Hoe doe ik dit ?
Zijn er nog andere dingen die ik uit moet zetten ? 8)7

En hoe krijg ik het voor elkaar dat de Netgear RP114 hetzelfde doet als bij mijn kabelmodem ? Dus internetgebruik maar ook file & printersharing (wat nu dus perfect werkt).
Mijn interne netwerk is nu 100mbps en dat wil ik graag zo houden.
(Als alles via het Adsl-modem zou lopen dan gaat dit naar 10mb ?)

Resume:
Hoe stel ik het ADSL-modem en de Netgear-router in zodat ik op dezelfde manier mijn interne netwerk kan houden en op alle pc's kan internetten ?

Bedankt voor je hulp ! _/-\o_

Help Java!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je verteld niet welk merk en type modem je krijgt, dus wordt het nogal lastig.
Ik zou zeggen: lees de handleiding van de modem, daar staat ongetwijfeld in hoe je e.e.a. moet configureren. Als ik het zo lees hoef je zelfs je Netgear router niet aan te passen. Het enige wat je tenslotte doet is een kabelmodem vervangen door een ADSL modem.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 13:06
Idd....wel handig om te weten wat voor soort modem/router je krijgt zoals

Microkid
zegt. Maar het is vaak mogelijk om deze (router/modem) als een bridge te laten fungeren en zo doende je netgear router gewoon z'n oude vertrouwde werkt te laten doen (mogelijk zonder enige wijziging).

Maar ik denk dat je deze post eerder na het verkrijgen van modem/router en hetzelf uitproberen had kunnen posten....dit is een beetje wat snel gepost gok ik ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Graham op 15-01-2004 05:55 . Reden: /n ]

• gerbruggeman
Microkid schreef op 15 januari 2004 @ 05:38:
Je verteld niet welk merk en type modem je krijgt, dus wordt het nogal lastig.
Ik zou zeggen: lees de handleiding van de modem, daar staat ongetwijfeld in hoe je e.e.a. moet configureren. Als ik het zo lees hoef je zelfs je Netgear router niet aan te passen. Het enige wat je tenslotte doet is een kabelmodem vervangen door een ADSL modem.
Gewoon zo'n nieuwe Alcatel (ik meen de 510) van KPN

[ Voor 4% gewijzigd door gerbruggeman op 15-01-2004 09:41 ]

Help Java!

• gerbruggeman
Graham schreef op 15 januari 2004 @ 05:54:
Idd....wel handig om te weten wat voor soort modem/router je krijgt zoals

Microkid
zegt. Maar het is vaak mogelijk om deze (router/modem) als een bridge te laten fungeren en zo doende je netgear router gewoon z'n oude vertrouwde werkt te laten doen (mogelijk zonder enige wijziging).

Maar ik denk dat je deze post eerder na het verkrijgen van modem/router en hetzelf uitproberen had kunnen posten....dit is een beetje wat snel gepost gok ik ;)
Ik heb hier nou een ouwe speedtouch home staan en ik heb alvast geprobeerd connect te krijgen van de browser op een pc via de router naar het adsl-modem.
No way dude...
Rechtstreeks wel (van pc naar modem) maar met de router ertussen:
niks dan problemas !

Ik denk dat je een beetje te snel heb gereageerd hebt.

Zijn er mensen die me WEL kunnen helpen, ipv alleen maar commentaar geven ?

[ Voor 7% gewijzigd door gerbruggeman op 15-01-2004 08:34 ]

Help Java!

Verwijderd

misschien een beetje domme vraag.. maar heb je een crosskabel tussen de
modem en router zitten?

Verwijderd

Ik wilde graag weten of het nu gelukt is. En zoja hoe dan ok heb namelijk dezelfde zooi. En krijg hem niet aan de praat.

bij voorbaat dank Patrick

Verwijderd

tuurlijk is het mogelijk om twee routers achter elkaar aan te sluiten. het kpn modem maakt de verbinding en routert de boel. Jij sluit je Netgear router erop aan geeft in de netgear aan dat de gateway het kpn router is. op je clientjes is de netgear de gateway et voila een werkend systeem.

het listige komt op het niveau van NAT. het kpn modem heeft NATP of zoiets waarmee poorten kunt forwarden. Als er op de netgear ook nat zit dan moet je er 1 gebruiken. twee keer nat is vragen om hoofdbrekende vraagstukken. dus als de netfear ook een firewall heeft zou ik de kpn versie uit zetten en alle poorten forwarden naar de netgear.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

gerbruggeman schreef op 15 januari 2004 @ 08:32:
[...]

Ik heb hier nou een ouwe speedtouch home staan en ik heb alvast geprobeerd connect te krijgen van de browser op een pc via de router naar het adsl-modem.
No way dude...
Rechtstreeks wel (van pc naar modem) maar met de router ertussen:
niks dan problemas !

Ik denk dat je een beetje te snel heb gereageerd hebt.

Zijn er mensen die me WEL kunnen helpen, ipv alleen maar commentaar geven ?
GoT is dus geen helpdesk he. Hoe je de speedtouch 510 kan configgen op een router staat hier wel in 100 draadjes beschreven en op google zijn er ook genoeg sites te vinden.
Maar ik zal je wel helpen hoor. Je sluit de modem aan op zoals omschreven in je handleiding. Vervolgens stop je een UTP kabel in je modem die naar je router gaat. Daarna run je effe de KPN cd en klaar is kees.

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 17:29:
misschien een beetje domme vraag.. maar heb je een crosskabel tussen de
modem en router zitten?
Jep, maar mijn netgear is autosensing, dus dat maakt nix uit...

Help Java!

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op 22 januari 2004 @ 08:20:
Ik wilde graag weten of het nu gelukt is. En zoja hoe dan ok heb namelijk dezelfde zooi. En krijg hem niet aan de praat.
bij voorbaat dank Patrick
Ik kan nu het config-adres invullen (10.0.0.138) en dan kom ik in elk geval
in het setup-browser van de alcatel.
Ik heb hiervoor de wan-poort van de Netgear op 10.0.0.150 gezet,
met subnetmask 255.0.0.0, geen DHCP
De LAN-poort staat op 192.168.0.1 met subnetmask 255.255.255.0
wel DHCP (server)
De vraag is even of ik DHCP voor WAN wel moet draaien op de NETGEAR,
en uit moet zetten op de Alcatel (als dat kan en goed is ???) ???

KPN laat in elk geval nog even wachten vwb oplevering van de aansluiting,
dus het gaat nog even duren voordat ik weet of alles werkt, vrees ik...

[ Voor 25% gewijzigd door gerbruggeman op 25-01-2004 14:15 ]

Help Java!

• Koffie
  • Laatst online: 16:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je zult je modem even moeten instellen met het PPTP.INI bestand, welke op de CD staat en anders van speedtouchsupport.nl te downloaden is.
Vervolgens ff je router die VPN naar de Alcatel laten opzetten en klaar ben je.
Echter is dat wel allemaal een beetje dubbelop.

Als je die Speedtouch 510 nou gewoon configged zoals 'ie geleverd word, kun je die netgear er gewoon tussen uit halen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• gerbruggeman
SSH schreef op 22 januari 2004 @ 10:34:
[...]

GoT is dus geen helpdesk he. Hoe je de speedtouch 510 kan configgen op een router staat hier wel in 100 draadjes beschreven en op google zijn er ook genoeg sites te vinden.
Maar ik zal je wel helpen hoor. Je sluit de modem aan op zoals omschreven in je handleiding. Vervolgens stop je een UTP kabel in je modem die naar je router gaat. Daarna run je effe de KPN cd en klaar is kees.
Nee dat weet ik, maar de kpn helpdesk heeft een enorm hoog "ehm, even vragen, even geduld,enzenz"-gehalte dus daar worrik niet veel wijzer van.
Bovendien heb ik op meerdere "fori" naar een oplossing gezocht maar nergens voor mij een duidelijk antwoord....

Gaat overigens met jouw beschreven methode elk PC niet apart een verbinding maken met kpn-ADSL ? Dat schiet niet op want ik wil ook van mijn thuisnetwerk gebruik maken en dat laat die Alcatel niet zomaar toe....

Help Java!

• gerbruggeman
Koffie schreef op 25 januari 2004 @ 13:47:
Je zult je modem even moeten instellen met het PPTP.INI bestand, welke op de CD staat en anders van speedtouchsupport.nl te downloaden is.

Als je die Speedtouch 510 nou gewoon configged zoals 'ie geleverd word, kun je die netgear er gewoon tussen uit halen.
Nou nee, niet helemaal..
Die netgear is router met ingebouwde switch.
Deze alcatel is alleen een router en verbinding (VPN) moet met de PC, verder zit er ook geen switch op. Dus ik wil de Alcatel alleen als modem gebruiken en het routeren overlaten aan de Netgear (kan dat ?).

Aangezien jij er zoveel verstand van heb (ik dus niet) een vraagje:
Ik moet dus in de Netgear-setup voor een PPTP-"encapsulation" kiezen (sorry zo staat het er..) ik kan dan een user name en wachtwoord opgeven, maar dat kan ook als ik voor PPP-via ethernet kies.
Bij PPTP moet ik bovendien ook nog andere dingen opgeven:
Wat moet ik dan opgeven als mijn ip adres (10.0.0.150) en server ip-adres (10.0.0.138 ?) en connection ID name ?

Help Java!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dan nog is het overkill.
Again, trek die netgear er tussenuit en hang er een switch tussen.
Vervolgens elke PC een DHCP IP laten krijgen van je Speedtouch modem en iedereen kan via NAT inetten over je switch via je Speedtouch modem.
Heb je dat hele netgear apparaat niet voor nodig.
Alles wat je wil, zit al in die Speedtouch, op een switch/hub na. Maar die speedtouch kun je dus zo in een switch rammen.

• gerbruggeman
Koffie schreef op 25 januari 2004 @ 17:42:
Dan nog is het overkill.
Again, trek die netgear er tussenuit en hang er een switch tussen.
Vervolgens elke PC een DHCP IP laten krijgen van je Speedtouch modem en iedereen kan via NAT inetten over je switch via je Speedtouch modem.
Heb je dat hele netgear apparaat niet voor nodig.
Alles wat je wil, zit al in die Speedtouch, op een switch/hub na. Maar die speedtouch kun je dus zo in een switch rammen.
Je begrijpt het geloof ik niet he ? |:(

Overkill of niet, die Netgear heb ik en wil ik ook houden.
Ik wil niet nog eens een aparte switch gaan aanschaffen omdat de netgear volgens jou overkill is. Deze staat er namelijk nog vanwege het feit dat ik eerst kabel had en nu een overstap naar adsl maak.

Dus als je een antwoord weet op mijn oorspronkelijk VRAAG hou ik mij aanbevolen.
_/-\o_

Of was dit het wat je bedoelde ?
Misschien dat ergens op het net een document te vinden is waar handmatig in te voeren settings te vinden zijn ? Helaas heb ik dat nog niet gevonden (ieg niet bij KPN), dan zou het me misschien wel lukken....

[ Voor 24% gewijzigd door gerbruggeman op 26-01-2004 01:35 ]

Help Java!

• gerbruggeman
hennè schreef op 22 januari 2004 @ 09:05:
tuurlijk is het mogelijk om twee routers achter elkaar aan te sluiten. het kpn modem maakt de verbinding en routert de boel. Jij sluit je Netgear router erop aan geeft in de netgear aan dat de gateway het kpn router is. op je clientjes is de netgear de gateway et voila een werkend systeem.

het listige komt op het niveau van NAT. het kpn modem heeft NATP of zoiets waarmee poorten kunt forwarden. Als er op de netgear ook nat zit dan moet je er 1 gebruiken. twee keer nat is vragen om hoofdbrekende vraagstukken. dus als de netfear ook een firewall heeft zou ik de kpn versie uit zetten en alle poorten forwarden naar de netgear.
Euh ja, dit probeer ik te volgen maar lukt niet helemaal om eerlijk te zijn. 8)7

Is dat NAT hetzelfde als het (auto-)DHCP gebeuren ?
Of is het het (auto-)DNS gebeuren ?
Of (geen van) beide ?

In elk geval heb ik met kunst en vliegwerk toen ik nog kabel had een verbinding op weten te zetten met de netgear en alle pc's.
Nu kan ik inmiddels ook de speedtouch (via de netgear) benaderen...

Het setup menu van de Netgear is nog redelijk uit te komen.
Maar het setup-menu van die Speedtouch home is me iets te ingewikkeld....

Wat ik wel begrijp is dat ik (zoals eerder gezegd) het Speedtouch-ding ECHT alleen als modem wil gebruiken, en de Netgear als router/switch.
Dus als je daar een (simpele) manier voor weet............. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door gerbruggeman op 26-01-2004 01:29 ]

Help Java!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

gerbruggeman schreef op 26 januari 2004 @ 01:12:
Je begrijpt het geloof ik niet he ? |:(
Volgens mij begrijp jij het niet helemaal, lees mijn postst nog maar eens aandachtig door |:(
Overkill of niet, die Netgear heb ik en wil ik ook houden.
Ik wil niet nog eens een aparte switch gaan aanschaffen omdat de netgear volgens jou overkill is. Deze staat er namelijk nog vanwege het feit dat ik eerst kabel had en nu een overstap naar adsl maak.
Zelf weten, 't is alleen waanzinning overkill, onhandig en ronduit dom om het op die manier te doen.
Zelf weten.
Dus als je een antwoord weet op mijn oorspronkelijk VRAAG hou ik mij aanbevolen.
_/-\o_
Misschien dat je eens beter moet lezen wat er gepost wordt.
Of was dit het wat je bedoelde ?
[...]
Misschien dat ergens op het net een document te vinden is waar handmatig in te voeren settings te vinden zijn ? Helaas heb ik dat nog niet gevonden (ieg niet bij KPN), dan zou het me misschien wel lukken....
Zoeken is ook vak hoor, PPTP.INI is overal te vinden;
Koffie schreef op 25 januari 2004 @ 13:47:
http://speedtouchsupport.nl/

En anders deze : http://www.kpnadsl.nl/support/downloads/ADSL_pptp.ini
"Middels het configuratie bestand PPTP.ini kunt u uw KPN ADSL Multi-PC modem geschikt maken voor het gebruik van één PC waarbij er geen NAT/PAT conversie plaatsvindt. Hierbij dient u op uw PC wel een extra "externe toegang" icoontje aan te maken. Raadpleeg voor het instellen de gebruiksaanwijzing":
http://www.kpnadsl.nl/support/GAW_eth.html#8_2

• 0528973
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-05-2013
Hoi,
Mijn vader heeft thuis een opstelling als dit en het werkt perfect... Het enige dat ik niet voor elkaar kan krijgen is het openstellen van bepaalde porten. Nu weet ik het merk en serienummer van de modem en router niet uit me hoofd dus zal ik die er hier vanavond wel even bijgooien. Iemand enig idee hoe je met zo'n opstelling het voorelkaar krijgt om porten open te zetten vanaf het internet naar binnen toe.

Het instellen via de standaard mogelijkheden werkt niet. Dit heb ik al tot in den treuren geprobeerd. Het gaat in dit geval om port 22.

Dus dan zou je zeggen dat je van de modem alles op die port forward naar de opengestelde pc in kwestie over de eth0 aansluiting. Het enige dat je nu alleen nog moet doen is het openstellen van de router hiervoor. Dat is toch zo simpel als, wanneer er op de externe port 22 berichten binnenkomen moet je die forwarden naar pc nummer X. Of zie ik hier iets over het hoofd?

Pascal

Verwijderd

Het kan dus heel simpel.
Je sluit je Alcatel SpeedTouch 510 op je NetGear aan en je stelt op je modem de DEFSERVER bij NA(P)T in op het IP van je NetGear. Ook kun je ervoor kiezen om de DHCP/SIP-spoof uit te voeren (www.alcadis.nl/support).
Heb je een SpeedTouch Home (welke tegenwoordig niet meer door KPN worden uitgegeven) dan kun je eerst de tweak uitvoeren om er een SpeedTouch Pro van te maken.

Verwijderd

Even opsommen om het makkelijk te maken voor de TS:

Stap 1: De Alcatel m.b.v. PPTP.ini instellen. Het wordt dus een simpel modem
Stap 2: De Netgear aansluiten op de Alcatel met een netwerkkabel
Stap 3: De Netgear instellen via het PPTP-protocol. Dus met de gegevens van je provider

Enjoy.

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op 26 januari 2004 @ 16:41:
Even opsommen om het makkelijk te maken voor de TS:
Stap 1: De Alcatel m.b.v. PPTP.ini instellen. Het wordt dus een simpel modem
Stap 2: De Netgear aansluiten op de Alcatel met een netwerkkabel
Stap 3: De Netgear instellen via het PPTP-protocol. Dus met de gegevens van je provider
Enjoy.
Hm dat leek me inderdaad heel simpel, maar op een of andere manier wil mij dit niet lukken. Die netgear (RP114) heeft toch een hele duidelijke wizard, een kind doet de was zou je zeggen....... |:(
Helaas, niks is minder waar, en ik heb ECHT van alles geprobeerd.
Ik heb hiervoor zelfs kpn-, alcadis- en wanadoo-helpdesken gebeld, maar geen van allen konden me echt verder helpen. :?

Ik heb nu maar even mijn switch van zolder(werkkamer) gehaald, dus nu heb ik daar even niks meer, en da's ook nie alles...
Volgens de standaard-methode van KPN gaat dat inderdaad heel simpel en het werkt meteen.
Toch hoop ik die X%$@$%^^-router van Netgear aan de praat te krijgen, dus als iemand nog iets weet.... _/-\o_

Help Java!

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op 26 januari 2004 @ 16:13:
Het kan dus heel simpel.
Je sluit je Alcatel SpeedTouch 510 op je NetGear aan en je stelt op je modem de DEFSERVER bij NA(P)T in op het IP van je NetGear. Ook kun je ervoor kiezen om de DHCP/SIP-spoof uit te voeren (www.alcadis.nl/support).
Heb je een SpeedTouch Home (welke tegenwoordig niet meer door KPN worden uitgegeven) dan kun je eerst de tweak uitvoeren om er een SpeedTouch Pro van te maken.
Wellicht ben jij een kenner dat je precies weet wat je doen moet,
ik helaas dus niet (zie hierboven) O-)

Help Java!

• gerbruggeman
"Het is me nog steeds niet gelukt,
mijn routerleven gaat hieronder gebukt.

ADSL draait als een speer,
die Netgear zit er niet tussen meer.

Dus als iemand me simpel helpen kan,
ben ik ik weer blij en voel ik me weer man "
8)

:X ! HELP ! 8)7

Ik gebruik nu het nieuwe ethernet modem van KPN
(de 510 v4, meen ik).
Als er iemand is die ofwel weet: (1 of 2)
1.
Hoe ik de Thomson Speedtouch 510 (ethernet) als ADSL-modem(+router??)
en de Netgear RP114 als router kan laten functioneren ?

ofwel

2.
Hoe ik de Thomson Speedtouch 510 (ethernet) als ADSL-modem+router en de Netgear RP114 (slechts) als switch kan laten functioneren ?

_/-\o_ Mijn dank is groot ! _/-\o_

Help Java!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het is me nou nog steeds niet duidelijk of je nou al die PPTP.INI geupload hebt :?

Verwijderd

gerbruggeman schreef op 15 februari 2004 @ 17:02:

2.
Hoe ik de Thomson Speedtouch 510 (ethernet) als ADSL-modem+router en de Netgear RP114 (slechts) als switch kan laten functioneren ?

_/-\o_ Mijn dank is groot ! _/-\o_
Wellicht zie ik het te simpel, maar ik doe een poging.

Zoals ik het begrijp heb je nu een werkend netwerk met je speedtouch 510 alleen heb je er nu geen switch meer tussen waardoor ook je interne netwerk slechts op 10Mbit werkt.

Als ik er even van uit ga dat je de speedtouch goed hebt ingesteld doet die nu dus alles voor je (port forwarden, NAT, firewall etc).

Kun je nu dan niet gewoon de binnenkant van die speedtouch aansluiten op een van de LAN poorten van je netgear? Als je de WAN aansluiting van je netgear gewoon niet gebruikt werkt dat apparaat helemaal niet als router maar gewoon als switch. Je sluit dan dus ook al je pc's op de LAN poorten van je netgear aan.

En omdat die netgear een 10/100Mbit switch is zal je interne netwerk nu weer 100Mbit zijn. :)

• gerbruggeman
Koffie schreef op 15 februari 2004 @ 18:04:
Het is me nou nog steeds niet duidelijk of je nou al die PPTP.INI geupload hebt :?
Had ik gedaan.
"to no avail"....

Help Java!

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op 15 februari 2004 @ 18:20:
[...]
Wellicht zie ik het te simpel, maar ik doe een poging.
Zoals ik het begrijp heb je nu een werkend netwerk met je speedtouch 510 alleen heb je er nu geen switch meer tussen waardoor ook je interne netwerk slechts op 10Mbit werkt.
Als ik er even van uit ga dat je de speedtouch goed hebt ingesteld doet die nu dus alles voor je (port forwarden, NAT, firewall etc).
Kun je nu dan niet gewoon de binnenkant van die speedtouch aansluiten op een van de LAN poorten van je netgear? Als je de WAN aansluiting van je netgear gewoon niet gebruikt werkt dat apparaat helemaal niet als router maar gewoon als switch. Je sluit dan dus ook al je pc's op de LAN poorten van je netgear aan.
En omdat die netgear een 10/100Mbit switch is zal je interne netwerk nu weer 100Mbit zijn. :)
Ook al geprobeerd, dat werkte niet constant.
Uiteindelijk heb ik maar besloten de Netgear te verpatsen en een gewone switch van zolder te halen, waar nu nog maar 1 pc tegelijk kan draaien.....
Nu werkt alles redelijk probleemloos.

Behalve bij downloads van bijv. tucows zoekt ie naar 127.0.0.1 ipv de verwijzende url en een enkele site is niet bereikbaar....

Help Java!

Pagina: 1