Toon posts:

ASUSTek P4B-LA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik heb een jaartje of 2 geleden een standaard PC gekregen (HP Pavilion). Nu wil ik weten wat voor moederbord ik heb. Daar heb ik Sandra 2004 voor geïnstalleerd, en daaruit blijkt dat ik een ASUSTek P4B-LA heb. Nu ben ik overal aan het zoeken, zelfs op de site van ASUS, maar ik vind hem nergens!

Weet iemand of dit dezelfde is als een P4B, P4B-E, P4B-FX, P4B-LS, P4B-LX, P4B-M, P4B-MX, P4B266 of is het al zo´n oud model dat hij niet eens meer te vinden is?

Ik wil namelijk eens een keer alles eraf gooien. En dan gewoon zelf alle drivers (zonder die herstel crap van HP) erop zetten van het moederboard, de chipset en misschien een nieuwe BIOS.

Greetz,
Max ;)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dit is trouwens de 2e hit op google: http://www.xtremepccentral.com/forums/showthread/t-1366.html
Klinkt interressant. Controleer anders de specs van jouw bord met die van de P4B-MX op de site van Asus.

Bij Asus letter codes staat de -M voor MiniAtx (zie je ook aan bijv 3xPCI ipv meer) en -X meestal voor budgetversie. -E staat voor luxer model.

Ook kan het bord echt -LA heten en is dat bord niet vermeld op de site van Asus omdat hij toch alleen voor OEM's is bedoeld.

Overigens is het de P4B266 zowiezo niet, die heeft namelijk DDR SDRAM.

offtopic:
Groeten hoeft niet onder je post, je naam staat er al behoorlijk groot naast.

[ Voor 12% gewijzigd door Voutloos op 15-01-2004 00:41 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Thanx! Als ik naar de foto en de specs kijk, lijkt het erop dat het een P4B-MX is. Groene printplaat, PCI 3x, AGP 1x maar de doorslag was dat er een LAN op zit van Intel (niet een Realtek zoals op de P4B-LX, die voor de rest hetzelfde lijkt).

Alleen, wat nu? Als ik bijvoorbeeld de BIOS wil flashen, veranderd dit dan veel aan de prestaties? Sandra 2004 geeft aan dat ik hem moet flashen omdat hij erg oud is, maar stel dat het tóch geen MX is? :)

ASUSTek P4B-MX:
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4B-MX&langs=01

Downloads voor de ASUSTek P4B-MX:
http://www.asus.com.tw/su...tem.aspx?ModelName=P4B-MX

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 01:08 ]

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 01:07:
Alleen, wat nu? Als ik bijvoorbeeld de BIOS wil flashen, veranderd dit dan veel aan de prestaties? Sandra 2004 geeft aan dat ik hem moet flashen omdat hij erg oud is, maar stel dat het tóch geen MX is? :)
Ehhh... je moet niet een bios flashen omdat Sandra dat zegt. 8)7.
Je moet een bios flashen als je iets wil verbeteren, als je wil tweaken, of als je graag de laatste versie altijd hebt puur om het flashen.

En verder moet je het echt _heel_ goed controleren en ten alle tijden eerst de oude bios goed backuppen.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Backup van een BIOS? Hmm, daar heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik maar beter niet aan beginnen lijkt mij. Maar buiten dat Sandra´tje het zegt, zouden de prestaties veel beter worden?

En dan iets anders, de chipset drivers. Moet ik daar nog iets bijzonders over weten? Ik heb al eens vaker drivers gedownload, maar sommige krijg ik niet geïnstalleerd. Misschien dus omdat het een OEM PC is. Er zit een Intel i845 (82845)chipset in. :/

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 01:20:
Backup van een BIOS? Hmm, daar heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik maar beter niet aan beginnen lijkt mij. Maar buiten dat Sandra´tje het zegt, zouden de prestaties veel beter worden?
Nee, niet direct, je krijgt alleen _misschien_ wat bruikbare overclockmogelijkheden.
En met dezelfde utility als waarmee je een bios flasht, kan je ook een bestaand bios uitlezen en saven. B)
Maar aangezien je ervaring mist, en het bij deze pc wat risicovoller is en niet eens je doel is om over te clocken, zou ik het niet doen.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Oke, hardstikke bedankt voor de tips!! Ik had namelijk op school gehoord dat als de BIOS een upgrade krijgt, de AGP sneller kan werken.

Aangezien mijn Asus V9560/TD FX5600 (256 MB DDR), bij een spel als bijvoorbeeld NFS Underground, minder goede prestaties leverd op het scherm dan een GeForce 4 MX... vind ik dat ik toch wel actie moet ondernemen! ;)

Mensen in mijn klas (MBO ICT) zeiden dat ik dan eens moest kijken naar ten eerste nieuwe detonators, een BIOS upgrade en nieuwe drivers voor de chipset. Vandaar dat ik wat aan het informeren ben. :*)

Verwijderd

Ik had namelijk op school gehoord dat als de BIOS een upgrade krijgt, de AGP sneller kan werken.
Dat heb je vast niet gehoord van een ICT leraar ;)
Bios upgrades fixen problemen en in bepaalde gevallen extra functionaliteit. Een bios updaten is niet altijd noodzakelijk.
De drivers updaten is sowieso slim, al kan in sommige gevallen een oude driver juist sneller zijn als een nieuwe versie ;)

Wat betreft NFS:U, installeer de gamepatches en neem eens een kijkje in de diverse SPV topics die daarover gaan: NFS:U @ SPV
Te denken valt dan aan instellingen zoals Motion blur, Light trails, AA/FSAA, V-sync etc
Harwaresettings zoals AGP8x/4x/2x en FastWrites/Sidebanding aan/uitschakelen kunnen in sommige gevallen ook problemen oplossen.
Het is in ieder geval het meest brakke spel qua hardware ondersteuning als ik de vele topics erover mag geloven....

Kijk gelijk in je systeemlogs van Windows om te kijken of er andere problemen optreden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 04:00 ]

Pagina: 1