[OpenBSD 3.3] Samba's SWAT werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Hoi,

Allereerst moet ik even melden dat ik mijn vraag al 1000x heb zien voorbij komen op GoT, maar geeneen betreft swat ism OpenBSD. Ik heb Samba en swat al vaak genoeg succesvol opgezet op Linux systemen, maar op OpenBSD werkt het blijkbaar toch anders. Google gaf ook geen uitkomst.

Ik ben thuis bezig met een nieuwe server op te zetten die me oude servers moet gaan vervangen, deze server moet al hun services gaan overnemen (namelijk PPPoE, Packet Forwarding, Packet Filtering, DHCP, mail (IMAP & SMTP), DNS, NetBIOS, WINS, time, HTTP, webmail, DynDNS, etc, etc)

Dat heb ik vandaag dus allemaal geconfigged, en dat is allemaal zonder problemen verlopen.

Ik heb Samba-2.2.8a.tgz geinstalleerd met pkg_add, en daarna de rc.conf en rc.local scripts aangepast zodat smbd en nmbd tijdens het booten starten. Daarna heb ik de machine gereboot en samba werkte wederom perfect :)

Toen was SWAT aan de beurt, ik heb ik me inetd.conf de volgende regel toegevoegd:

code:
1
swat    stream    tcp    nowait.400    root    /usr/local/libexec/swat    swat

en aan me /etc/services

code:
1
swat    901/tcp    #Samba swat

Maar toch werkt SWAT niet :'( ik heb zowel lokaal via http://127.0.0.1:901 als via een andere pc via http://192.168.0.1:901 proberen in te loggen, maar het werkt op geen van bijde.

Als ik netstat -l staat swat er ook niet tussen.

Wat doe ik fout? Ik weet zeker dat /usr/local/libexec/swat goed is, en ik zie nergens errors.

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 15:13
LeonM schreef op 15 januari 2004 @ 00:20:
Als ik netstat -l staat swat er ook niet tussen.
bij mij ook niet. komt omdat-ie vanuit inetd draait
Wat doe ik fout? Ik weet zeker dat /usr/local/libexec/swat goed is, en ik zie nergens errors.
ook niet in je firewall log ? laat je in pf.conf poort 901/tcp door ?
probeer 't eens zonder firewall, of met alleen
code:
1
2
pass in all
pass out all

in je /etc/pf.conf.

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 11:45

Sa1

als je netstat -an | grep 901 doet, krijg je dan resultaat?

if not, dan is ie niet goed gestart :p

ik ben niet echt bekent met OpenBSD, maar gebruik zelf FreeBSD, daar zet ie swat in de volgende dir neer: /usr/local/sbin/swat, ik weet dat je zegt dat je 100% zeker weet dat het goed is, maar controleer het just to be safe nog 1 x :)

[ Voor 54% gewijzigd door Sa1 op 15-01-2004 10:13 ]

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
tech-no-logical schreef op 15 januari 2004 @ 09:45:
[...]

bij mij ook niet. komt omdat-ie vanuit inetd draait

[...]

ook niet in je firewall log ? laat je in pf.conf poort 901/tcp door ?
probeer 't eens zonder firewall, of met alleen
code:
1
2
pass in all
pass out all

in je /etc/pf.conf.
OMG, dat was dus heel erg dom van mij, de pf blockte inderdaad SWAT :o

Ik was van mening dat PF niet was geladen, omdat er een aantal syntax errors in de config stonden. Zolang die server niet aan internet is verbonden weet hij geen IP voor tun0, dus krijg je errors. Dus was ik van mening dat de ruleset niet was geladen (stond ook pf rules not loaded)

Maargoed, hij doet het, ik vind alleen dat het heel erg langzaam gaat, er heeft ooit eens slackware linux op diezelfde pc gestaan, en dat ging toch wel ff 10x sneller. Maar ik mag natuurlijk niet klagen :P

Bedankt! :)

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 15:13
LeonM schreef op 15 januari 2004 @ 11:53:
[...]
Ik was van mening dat PF niet was geladen, omdat er een aantal syntax errors in de config stonden.
een van de betere features van pf : als in paniek, dan alles blocken behalve ssh. geweldig voor remote beheer :)
Maargoed, hij doet het, ik vind alleen dat het heel erg langzaam gaat
langzame samba of langzame disk IO ?
in het eerste geval : je kunt de boel wat sneller maken door in de kernel

option "NMBCLUSTERS=8192"

te gebruiken. ik vind de performance goed genoeg, dus heb dat nooit gedaan.

in het laatste geval :

http://www.openbsd.org/faq/faq11.html#softu

alles mounts onder obsd zijn synchroon, erg veilig, maar langzaam. door het gebruik van soft-updates wordt de boel een stuk sneller, en blijft betrouwbaar. eventueel uitkijken met de write-back cache op de disk, maar als die uitstaat heb je een filesysteem dat weliswaar niet journalling is, maar net zo betrouwbaar. ik heb sinds obsd 2.6 nog nooit problemen gehad met een corrupt fs.