HDD Laptop 10 gig slechts 16 mb?

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koensel3
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-11-2023
Ik heb al enorm veel topics bekeken op GoT, Google zo'n beetje op alle woordcombinaties laten zoeken die van toepassing zijn, maar ik vindt maar niet wat ik zoek... |:(

Wat ik heb is een laptop, een Toshiba satellite Pro 420CDT
Pentium 100MHz - 40MB geheugen
De harde schijf die erin zit is een 10GB IBM Travelstar DJSA-210.
De nieuwste BIOS versie voor deze laptop (v5.40) zit erop.

De vorige HDD die kapot is, was een Toshiba van 2167 mb.

Het systeem is geformatteerd. Zonder partities.
Nu wil ik graag partities aanmaken, dit probeer ik met FDISK

De BIOS instellingen die ingesteld zijn: HDD Mode = Enhanced IDE (normal)

andere optie is Standard IDE, maar die schijnt volgens de handleiding niet
geschikt te zijn voor Windows.

Wat ik doe is een opstart diskette erin stoppen en FDISK starten.
Nu komt het eerste probleem al: ik dacht dat als je FDISK start, hij de
melding moet geven dat mijn schijf groter is dan 512 mb. En dat je dan
moet aangeven dat je ondersteuning voor grote schijven in wilt schakelen.

Dit doet hij dus niet! Hij start gewoon FDISK opties op met een menuutje
van 4 opties.

Nu heb ik het volgende geprobeert:

1. DOS partitie of logisch station maken -> 1. primaire DOS partitie maken -> dan vraagt hij of ik de grootst mogelijke omvang wil voor de partitie -> ik doe nee, en dan geeft hij aan (met de BIOS HDD Mode = Enhanced IDE (normal)) dat de maximaal beschikbare ruimte voor de partitie 16 mb (100%) is. O-)

Dit is naar mijn gevoel vrij vreemd, volgens mij moet hij hier iets van 10 gig aangeven!!

Nu dacht ik dat ik vast de BIOS niet goed had ingesteld. Ik heb het dus ook geprobeert met de BIOS HDD Mode = Standard IDE.
Wat hij dan aangeeft is dat de maximaal beschikbare ruimte voor de partitie 504 mb (100%) is. Hierop is Windows te installeren, maar daar houdt het al gauw mee op!!! :?

Ik vind het erg vreemd, ik heb al verschillende FDISK's geprobeert, Win2k setup start niet, want dan moet er al een kleine 200 mb beschikbaar zijn voordat je erin komt, en PM8 heb ik geprobeert toen ik windows 98 op de 504 beschikbare mb`s had gezet, fat32 ervan gemaakt, geen verschil. (ook geprobeert de Enhanced IDE daarna weer aan te zetten, dan start hij niet meer op)

:?

[ Voor 4% gewijzigd door Koensel3 op 17-01-2004 19:08 ]

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-02 04:29

RgR

Ik heb in zo'n soort situatie succes gehad met linux. Linux trok zich blijkbaar wat minder aan van het bios dan windows, en laadde gewoon een aantal kernel drivers waarna mijn volledige harddisk werd herkend. In linux een fdisk gedaan, en daarna werkte alles prima :)

[ Voor 3% gewijzigd door RgR op 14-01-2004 23:26 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 23:12
low level formatteren.
Gewoon even zoeken naar een programmaatje wat dat voor jouw disk kan doen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09-2025

elinsen

Fear me......

Je zegt dat de schijf die erin zit 10GB is, maar is dit ook wat door het BIOS wordt herkend.

En ten tweede: is het een nieuwe of gebruikte schijf. Misschien staat er reeds een partitie op die je dan met optie 4 kan verwijderen. Probeer het anders een met een Partition Magic bootflop, dan is het meteen duidelijk. Dan zie je wat er gaande is qua partities en welke schijf is gedetecteerd door het BIOS.

E.P.M. Linsen

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien even de CHS waarden van je HD in het bios zetten. Staat hij nu op auto detect? Ook kan het te maken hebben met de instelling LARGE/LBA

• Koensel3
In de BIOS zitten slechts 2 HDD functies:

HDD Mode = Enhanced IDE (normal)
en
HDD Mode = Standard IDE

verder is er niets zichtbaar over het merk/type HDD e.d.

Het is een gebruikte HDD helemaal leeg, zonder partities.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zo je HD ff met een convertertje in n gewone PC hangen en partities aanmaken, steek bijna m'n hand er voor in t vuur dat dit een bios probllem is en de schijf niet herkend. Suc6

PS convertertje kost n paar eurie, dus dat zal t probleem ook niet zijn

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MisTraller schreef op 14 januari 2004 @ 23:27:
low level formatteren.
Gewoon even zoeken naar een programmaatje wat dat voor jouw disk kan doen.
Dan weet je bijna zeker dat je die schijf bij het oudvuil kan flikkeren.

Low Level Format is op nieuwe IDE schijven NOT-DONE!

• Mistraller
Terw_Dan schreef op 15 januari 2004 @ 00:28:
[...]

Dan weet je bijna zeker dat je die schijf bij het oudvuil kan flikkeren.

Low Level Format is op nieuwe IDE schijven NOT-DONE!
Het heeft bij mij een maxtor weer tot leven gewekt, één van de partities was zodanig gaar dat ik er ECHT niets meer mee kon.

En er staat overigens niet vermeld dat dit een nieuwe disk is.

Waarom zou dit niet mogen dan? Een lowlevelformat is toch niets meer dan bruutweg nullen schrijven?

Wat ik me nog bedenk: Is de disk uit een andere laptop? Wellicht is ie beveiligd met wachtwoord, al zou je dan verwachten dat je niets kan zien. Laptops kunnen naast een boot/setup password ook meestal een HD password wegschrijven. Op mijn oude laptop, een IBM thinkpad, werd dat ook echt op de HD geplaatst, dus die kon je niet overzetten dan.

[ Voor 25% gewijzigd door Mistraller op 15-01-2004 20:51 ]

---------------

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MisTraller schreef op 15 januari 2004 @ 20:48:
[...]

Het heeft bij mij een maxtor weer tot leven gewekt, één van de partities was zodanig gaar dat ik er ECHT niets meer mee kon.

En er staat overigens niet vermeld dat dit een nieuwe disk is.

Waarom zou dit niet mogen dan? Een lowlevelformat is toch niets meer dan bruutweg nullen schrijven?

Wat ik me nog bedenk: Is de disk uit een andere laptop? Wellicht is ie beveiligd met wachtwoord, al zou je dan verwachten dat je niets kan zien. Laptops kunnen naast een boot/setup password ook meestal een HD password wegschrijven. Op mijn oude laptop, een IBM thinkpad, werd dat ook echt op de HD geplaatst, dus die kon je niet overzetten dan.
Er is altijd onduidelijkheid over low-level formateren. Ik weet zelf ook niet helemaal meer wat het is (die MFM-schijven zijn inmiddels de deur uit/staan op zolder(weet het niet eens meer) maar daar is vast wel iets over te vinden.

Goede raad is in ieder geval even na te gaan wat het BIOS zegt en wat een recente Knoppix-CD ervan kan maken.

Om nullen naar de schijf te schrijven kun je met linux met 'dd' ('man dd' voor info) de schijf 'leegmaken'

• Koensel3
Inmiddels heb ik een convertertje aangeschaft, en hangt de schijf in een andere (gewone) pc.

Nu werkt hij wel, maar wordt hij niet gedetecteerd.
Ik heb hem nu op master staan volgens dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.hgst.com/hdd/support/djsa/addjum.gif

Ik ga straks bij een computerzaakje jumpers voor een laptop HDD halen om andere posities te kunnen creeeren!! deze zijn kleiner dan gewone jumpers helaas.

Iemand een idee hoe ik hem het beste kan instellen om toegang te krijgen tot de maximale capaciteit van de HDD?

[ Voor 12% gewijzigd door Koensel3 op 17-01-2004 19:09 ]

• Koensel3
Probleem opgelost!!! :)

De laptop ondersteund geen HDD's groter dan 6 gig...
Ik heb er nu eentje inzitten van 6 gig, en hij werkt perfect!

Mijn excuses voor het openen van een 2e topic 8)7

• nl2dav
  • Laatst online: 16-02 20:01
Jammer dat ik dit topic nu pas lees, 10 Gig was nog lang niet uit toen die stoeptegel op de markt kwam... 8 Gb BIOS limiet ;)

Q350 ERV+ComfoClime24 Ubbink aerfoam / Air Excellent & Renson Easyflex

• Mistraller
Koensel3 schreef op 18 januari 2004 @ 19:43:
Probleem opgelost!!! :)

De laptop ondersteund geen HDD's groter dan 6 gig...
Ik heb er nu eentje inzitten van 6 gig, en hij werkt perfect!

Mijn excuses voor het openen van een 2e topic 8)7
Ik heb ooit al wel eens een tooltje (EZdrive) gebruikt (onder dos overigens) waarmee je dan toch voorbij de harde bios limiet kon komen. Misschien bestaat er zoiets dergelijks voor jouw disk ook?

---------------

Pagina: 1