Toon posts:

zelf bouw

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een vraag. ik heb nog 2 visaton w300s woofers liggen. nu wil ik 2 frond speakers maken. maar wie weet een progje waar me ik kan berekenen welke vilter ik moet hebben. welke midrang ik moet aanschaffen. en welke tweeter.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

in de FAQ staat d8 ik heel veel info daarover, zoals winISD, beetje ervarig ermee is best handig, en je moet natuurlijk de t/s parameters hebben.

edit:
Zelfbouwspeakers

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 14-01-2004 22:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
winisd heb ik maar daar kan ik voor zover ik gezien heb alleen maar een sub mee bereken en de faq heb ik doorgelezen. maar daar word ik ook niet veel wijzer van

• voodooless
  • Laatst online: 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Met LspCAD kun je veel meer geloof ik, maar het is ook een stuk lastiger. Ik moet er zelf ook nog eens een keer induiken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Welke middentoner en tweeter je wilt is maar net hoeveel geld je er voor over hebt en wat jij mooi vind klinken, dat had je geweten als je de FAQ had gelezen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

een 30cm woofer als die kan eigenlijk niet in een tweeweg systeem, hiermee zit je dus aan een 3weg systeem vast. Zoek als mid een 10cm of 13cm speaker, deze stop je in een gesloten behuizing. Als je een 13cm speaker gebruikt gebruik dan crossfrequenties die ongeveer op 150 en 3000Hz liggen, voor een 10cm speaker meer richting 200 en 4000Hz. Uiteraard moet je er dan een geschikte tweeter bijzoeken, kijk hierbij goed of het geen piezo tweeter is (die zijn slecht) en naar de zogenaamde fs. De waarde van de fs moet minimaal 2x zo klein zijn als de overgangsfrequentie van mid naar hoog. Als je op 4000hz crosst moet de fs lager dan 2000hz zijn, cross je op 3000hz dan moet de fs lager zijn dan 1500. Tweeters met een lagere fs zijn meestal wat duurder, kijk voor een dome tweeter en neem geen conus tweeter.

Dit was het in vogelvlucht, ik ga op tijd naar bed want morgen heb ik een belangrijk tentamen, morgenmiddag kan ik evt wel verdere vragen beantwoorden :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
ik zat zelf te denken om de w100s 8 ohm van visaton te nemen als mid DTW 72 8 OHM is dat een combo de w300s is ook 8 ohm

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

En let op: je moet een filter maken en als je een kant en klare wilt, dan moet je opletten met je speakers dat die matchen met je speakers.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JWO
  • Laatst online: 21:54

JWO

ik zou in plaats van de DTW 72 de DT94 nemen, deze heeft een fs van 1900hz terwijl de DTW72 een fs heeft van 3000hz, dit matcht nooit goed bij de W100S mid.

het mooiste is om de mid onder de 3000hz te crossen, anders wil deze nog wel eens gaan "beamen", en aangezien m.m hier boven zegt dat je minimaal boven 2x de fs van de tweeter moet crossen komt dat met een DT94 beter uit

[ Voor 42% gewijzigd door JWO op 14-01-2004 23:19 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

klinkt goed..

Als je alles van visaton neemt kan je zelfs een "kant en klaar" visaton filter gebruiken. (misschien moet je de tweeter nog verzwakken oid). Ook kan je bouwplannen vinden op de visaton site.

De afmeting van de kist/box is alleen van belang voor de subwoofer.
De mid en de tweeter breng je het liefst onder in een apart stukje in je box.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
HW 3/130 NG 8 OHM is dit een goed vilter van visaton
hier de link: http://www.visaton.com/cg...el_ID=288&Sprache=english

• JWO
  • Laatst online: 21:54

JWO

tsja wat is een goed filter ?
persoonlijk heb ik nix met die kant en klare dingen.

een goed filter is een filter die afgestemd op jou units.
En aangezien je visaton units gebruikt, is het niet zo heel moeilijk om een filter te simuleren met de gegevens uit de chassis datenbank van visaton (te downloaden @ www.visaton.com )

Als je dan zelf een beetje handig bent zet je zo een stukken beter filter in elkaar tov die veel te dure visaton filters.

Er zullen hier op Got vast wel mensen zijn die je hier bij kunnen helpen.

Verwijderd

Er zijn geen progjes die dit je kunnen vertellen, alleen met gedegen kennis en veel onderzoek zul je zelf een goede luidspreker kunnen ontwerpen.

Als je er serieus over na zit te denken om speakers te bouwen raad ik je aan om Luidsprekerkasten Ontwerpen van Vance Dickason aan te schaffen. Voor wat minder serieuze plannen is de Got search ook heel erg geschikt. :)

[search=DIY]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.