Toon posts:

Netwerkadvies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben 3 locaties. Lokatie 1 is de hoofdlocatie met een Proliant server, 2048 ram, smart array 128 Mb ram, 4x 36 Gb 10Krpm in Raid 5. Gb lan op een 3com met Gbic port aangesloten. Er draaien op deze lokatie een 20 pc's. Op de server draait w2k SBS met exchange. Ze gebruiken een gewone 768/128 voor internet voor de 20 pc's. Er is een extra BBNED lijn met 8096/512 lijn met een vigor 2600 erop. Sublocatie 1 heeft 5 pc's, kabelinternet met 768/128 op een vigor 2300. Er is een lan to lan vpn verbinding tussen de routers. De 5 pc's kunnen reeds aanloggen op de hoofdlocatie en exchange gebruiken. Enkele apps echter zullen hierover niet kunnen draaien. Terminal service lijkt de aangewezen optie. Op de 2e lokatie die een ADSl verbinding gaat krijgen met ook weer een vigor en lan to lan vpn zullen uiteindelijk een stuk of 10 pc's gaan draaien.

mijn vragen zijn:

Zijn er vuistregels voor het bepalen van de minimale specs van die ene server om dit allemaal op te draaien? Ga ik door het op een server te doen grote problemen krijgen?

Wat zou de minimale specificatie van de verbinding moeten zijn op de hoofdlocatie voor het verwerken van sublokatie 2 en 3?

Wat zouden de minimale specs zijn van de verbindingen op de sublocaties?

Ik hoop dat iemand mij wat antwoorden kan geven.

Alvast bedankt _/-\o_

Ronald

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

vergeet niet dat de download van de remote lokaties de upload van de central lokatie is.
512kbit up is ongeveer 50kbit up.

er vanuitgaande dat de 3 lokaties het zelfde netwerkverkeer genereren, zal je 16kb/sec download per lokatie hebben.

voor email is dit voldoende, maar je kan over deze verbinding geen RDP connectie opzetten. veel te traag.

ik zou als ik jou was, op de hoofdlokatie 3x een SDSL van 1 of 2mbit verbinding neer laten leggen, en vervolgens op elke lokatie een SDSL van 1 of 2mbit. De overboeking hoeft niet laag te zijn, mag best 10 of misschien zelfs 25.

Zo heb je per user gemiddeld 100kbit (=16kbyte) per seconde. snel genoeg voor TS en mailen.

[ Voor 58% gewijzigd door JackBol op 14-01-2004 23:04 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dirk-Jan schreef op 14 januari 2004 @ 23:00:
vergeet niet dat de download van de remote lokaties de upload van de central lokatie is.
512kbit up is ongeveer 50kbit up.

er vanuitgaande dat de 3 lokaties het zelfde netwerkverkeer genereren, zal je 16kb/sec download per lokatie hebben.

voor email is dit voldoende, maar je kan over deze verbinding geen RDP connectie opzetten. veel te traag.

ik zou als ik jou was, op de hoofdlokatie 3x een SDSL van 1 of 2mbit verbinding neer laten leggen, en vervolgens op elke lokatie een SDSL van 1 of 2mbit. De overboeking hoeft niet laag te zijn, mag best 10 of misschien zelfs 25.

Zo heb je per user gemiddeld 100kbit (=16kbyte) per seconde. snel genoeg voor TS en mailen.
Er komen 25 Users... X 100 kbit... Is 2500 kbit in totaal... En jij wil dan 3 SDSL lijnen van 3MBit aanleggen, terwijl er 20 al over LAN gaan? :? En als bedrijf, wil je het liefst zo min mogelijk overhead... Dus 25 lijkt me niet echt jofel...

Ik zou gewoon een lijntje aanleggen, die minimaal 1.5mbit upload heeft... En daar dan allebei de locaties naar toe gaan, om te verbinden, dat is volgens mij wel mogelijk :) Downstream maakt dan niet zo heel veel meer uit... Hoofdlocatie heeft daar 8MBit voor, dus das wel goed denk ik ;)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:16

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:28
Zijn er vuistregels voor het bepalen van de minimale specs van die ene server om dit allemaal op te draaien? Ga ik door het op een server te doen grote problemen krijgen?
Veel geheugen (1024Mb Minimaal, zou gaan voor 1500Mb), ga voor een goede array controller (Compaq Smart Array controller641 + BBCW / 6402) Snelle processor 2.8Gb(lieft met HTT). Mirror voor de harddisken (is veel sneller als RAID 5)

Hiermee kan je meestal wel vooruit. Maar een Terminal belasing is geheel afhankelijk van wat doe je er op (Email, DTP, Autocad (ja dan kan ook) Tekstverwerken, access..........)?

De bovenstaande configuratie zou in de meeste situaties wel voldoende moeten wezen.
Wat zou de minimale specificatie van de verbinding moeten zijn op de hoofdlocatie voor het verwerken van sublokatie 2 en 3?
Is zou het Internet/Email verkeer scheiden van je Terminal Service verbinding op je hoofdkantoor.
Op je hoofdkantoor zou ik een nieuwe lijn nemen, 1Mb SDSL met de mogelijkheid om deze te upgraden naar 2Mb. 1Mb is echt nodig zowel up als down, 512Kb is te weinig om goed te werken op een RDP sessie op basis van 15 Clients)

Voor je sublocaties het beste is om hier ook een aparte ADSL lijn voor te nemen voor je RDP sessies. Hier zou je 8096/512 denk ik genoeg moeten zijn.

Probeer de lijnen voor je RDP gescheiden te houden van je overige verkeer. Ik zit op een locatie waar 10-15 clients via Citrix naar het hoofdkantoor in de VS. Als ik wat ga downloaden dan hoor ik ze meteen piepen dat alles traag gaat op de servers. En dan is Citrix nog een stuk sneller dan een RDP sessie.