Toon posts:

Lek spanning/statisch ?

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey GoT luitje's

hierbij ff een vraag aan jullie.... al jaren werk ik op pc (zoals iedereen denk ik hier!) maar het vervelende is dat ik geen geaard wandkontaktdoos heb..

Ik gebruik vaak een multimedia headset (sennheiser PC150). en hier heb ik altijd een zeer irriterende zoem in.

ik dacht slim te zijn en een electro draadje naar de verwarmings buizen te lijden, om mn kast alsnog geaard te maken.

tijdens het aansluiten van het draad stond ik onder stroom WEL voelbaar maar geen echte SCHOK.

oke dat mn kast statisch is is algemeen bekend zonder aarde draad maar het lijkt me niet helemaal juist dan er een voelbare stroom sterkte loopt toch?

hierbij dus de vraag, is het normaal dat er een rust/lek stroompje loopt, en zo nee kan ik dan wel een aarde draad naar mn verwarming leggen of kan dit riskant zijn?

alvast bedankt !!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-05 13:40
Officieel mag je geen verbinding met de verwarming maken als je aarde wil maken , weet niet meer waar het stond maar is wel zo, en het is beter gewoon een geaard stopcontact te maken

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Topicstarter
dit is helaas niet mogelijk, Moet ik vanuit de keuken naar boven op mn kamer en echt geen zin om te vrezen, wat wel mogelijk is is een aardepen de tuin in te slaan en die verbinden langs de muur, alleen dan moet ik weer weten wat van kabel ik moet gebruiken wat van metaalsoort (Voor de pen) en hoe diep hij de grond in moet.

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05-2025
die vonken komen doordat jouw kast een hoger potentiaal verschil heeft dan de aarde.
Als het te hoog is kan de aardlek eruit knallen, check ook even of je geen "open" kabels tegen de binnekant van de pc hebt hangen dat kan ook zo'n probleem geven.

wees er zeker van dat de cv geaard is, anders staat alles onder stroom...

gebruik de search en typ "pc aarden aan radiator"
kom je heeeeel veel info tegen waar je wat aan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg geen vonken maar zoals ik al zij, ik voel een stroom (Tinteling in handen wat niet al te lang is te verdragen) maar krijg GEEN SCHOK!!

mischien op een of andere manier toch een aarde pen maken ofzo ?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 22:28:
ik krijg geen vonken maar zoals ik al zij, ik voel een stroom (Tinteling in handen wat niet al te lang is te verdragen) maar krijg GEEN SCHOK!!

mischien op een of andere manier toch een aarde pen maken ofzo ?
dat je die stroom voelt klopt.
er zijn wel een paar gotters die het goed uit kunnen leggen, maar in elkgeval is het zo dat er zonder aard altijd 110volt op je kast staat.
op het moment dat jij de pc aan de verwarming gaat hangen stroomt die 110volt dus door je heen.

dat het geen schok is maar een stroom komt,
1 omdat het amperage vrij laag is.
2 het is een continue spanning.

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05-2025
stroom, vonken...
zonder stroom geen vonk, maar ik had m'n eerdere reactie uit een search.
BTW als je het kabeltje er een beetje tegenaan houd (mee speelt, tegenaan tikt o.i.d.) denk ik toch dat de kans aardig aanwezig is dat je vonkjes ziet.

(oja, offtopic doet me denken aan telefoondraad strippen met je mond, die rode is vervelend, zat ineens achter in de kast.)

Verwijderd

Dat er dan 110 volt op die kast staat is de grootste onzin die iemand je kon vertellen... Als er 110 volt op die kast staat, is het uiteraard wisselspanning. Bij wisselspanning kan 50 volt al dodelijk zijn, uiteraard afhankelijk van je amerage. Daarom ook de aardlek afgestemd op 30 mA. Dus dat dat op je kast staat, is niet waar... Omdat je geen aarde heb boven, zul je moeten kijken of je aardlek wel 30mA is. Anderzz heeft die aardepen een levensgevaarlijke functie...

Verwijderd

damster schreef op 14 januari 2004 @ 22:31:
[...]

dat je die stroom voelt klopt.
er zijn wel een paar gotters die het goed uit kunnen leggen, maar in elkgeval is het zo dat er zonder aard altijd 110volt op je kast staat.
op het moment dat jij de pc aan de verwarming gaat hangen stroomt die 110volt dus door je heen.

dat het geen schok is maar een stroom komt,
1 omdat het amperage vrij laag is.
2 het is een continue spanning.
daar komt nog bij dat de een er gevoeliger voor is dan de ander. Ik moet goed m'n best doen om het te voelen maar m'n pa schrikt zich helemaal lam :+

Verwijderd

PC aarden en eventueel filter plaatsen.
De verwarming is geen aardaansluiting.
search: aarding / aardinglinks in CME Faq

Verwijderd

Topicstarter
als ik het goed begrijp is de enige oplossing om mn wandkontaktdoos te gaan vervangen door een geaarde versie en vanuit de keuken de aarde gaan trekken :S :S :S ..... erg jammer..... maja hoopte dat er een verklaring voor was of een simpele oplossing maaar ik begrijp dat dat niet mogelijk is.

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 16:04

mymind*

A Beautiful Mind

Er zit toch al een stopcontact? Wat let je om even een randaarde draad erbij te trekken. Even een trekveer en een stuk installatiedraad lenen/kopen en je bent onder de pannen.

edit: te laat

Zo'n probleem kan het toch niet zijn? Even jezelf goed kwaad maken en het zit erin.

[ Voor 24% gewijzigd door mymind* op 14-01-2004 22:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
er zit een ongeaard stopkontakt , die zal dus wel ff vervangen moeten worden ... draadje trekken door de muur gaat helaas niet de pvc buizen zitten inmiddels echt vol.

dus dan maar achter de plint weg werken :D

Verwijderd

Je zou het eerst kunnen proberen dmv een verbinding te leggen met een ge-aard punt, en die op een geaarde wandcontactdoos (stopcontact voor de leken ;)) aansluiten.

Bromt ie nog steeds of krijg je nog steeds schokjes, ligt het ergens anderzz aan, anderzz heb je het gevonden...

[EDIT]

Schokjes=stroom(pjes ;))

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 22:53 ]

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
je kunt ook gewoon via de meterkast de aarde er bij trekken
dan heb je ook alles weggewerkt en dan weet je ook zeker dat je aarde heb

Verwijderd

Topicstarter
ik ben net ff door het huis gerent en ben tegen gekomen in de Douche, een geaarde wandkontaktdoos.... morgen even open schroeven om te kijken of de prutser (Ex bewoner van dit huis) daar wel een aarde draad heeft getrokken, dan is het een kwestie van 5 meter geel/groene 0,75mm kabel trekken en klaar..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 22:56 ]

Verwijderd

ik ben net ff door het huis gerent en ben tegen gekomen in de Douche, een geaarde wandkontaktdoos
Je weet dat cascading via wandcontactdozen niet de bedoeling is volgens de NEN1010 ? (gebruik daarvoor lasdoppen e.d.).
Het beste trek je vanaf de PC 1 enkele aardedraad direkt naar de meterkast. De trekveer/aardedraad + instructie kun je krijgen bij de bouwmarkt (Gamma, Praxis etc). Dat er nu al draden zitten in de PVC-installatiepijp hoeft geen probleem te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 04:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke dus het beste is dus om vanuit de meterkast te gaan werken richting boven...

mzz jammer maar niks aan te doen ik zal er aan moeten gelove...

Thnx 4 the reacts !!
Pagina: 1