[Voeding] Stuk? Raar geval

Pagina: 1
Acties:

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:23

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Ik heb hier voor mijn toekomstige mod (moet nog bedenken wat) een celly 500 liggen en een mooie kleine (met de nadruk op kleine) voeding. Het is een aopen 145 watt maar liefst :+ .

Deze had ik op m`n kerkhof gevonden samen met het boardje. Ik sluit die rommel aan en de diodes lichten op van het mobo (standby) op moment als ik op de aan/uit knop druk gebeurt er helemaal niks :'( .

Het mobo is gewoon goed, getest met een andere voeding. Ook deze voeding op een ander board aansluit gebeurd er ook niks.

Op moment als ik `m sluit (goen en zwart) en hang er een schijf/fan aan hangt wel gewoon netjes aanspring 8)7 .

Is dit een typisch geval van stof of is dit iets anders? Ik wil deze voeding graag weer aan de praat zien te krijgen @ het board, want hij is lekker klein en handing.

Bedankt _/-\o_

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:01

JWO

ehh misschien is ie gewoon te licht ? schroef em es open en kijk of de condesators nog goed zijn..

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
JWO schreef op 14 januari 2004 @ 22:04:
ehh misschien is ie gewoon te licht ? schroef em es open en kijk of de condesators nog goed zijn..
Ow sorry, was ik even vergeten bij te zetten :X

De elco`s zien er goed uit, zal morgen ff foto maken. Ik heb het board verder getest op een p1 233 mhz met atx en een celly 333 en een p2 350. Alle drie andere boarden.

• JWO

JWO

ehh misschien nog ff om te proberen, voeding aanzetten dmv wire trick, en dan ff de 3,3v 5v en 12v na meten

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
JWO schreef op 14 januari 2004 @ 22:09:
ehh misschien nog ff om te proberen, voeding aanzetten dmv wire trick, en dan ff de 3,3v 5v en 12v na meten
Het gaat weer lekker met me, had dit vanmiddag al gedaan, maar de waardes bleken goed te zijn en dacht van dat hoeft er niet 8)7 :'( .

code:
1
2
3
4
5
De waardes:

3.3V= 3.28V
5 V= 5.08 V
12 V= 12.05 V

Verwijderd

Een geschakelde voeding moet voldoende belast worden om in te schakelen. Dat hij het niet doet zonder voldoende belasting is alleen maar goed en zoals het hoort ;)
Zie: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

De waardes die je hierboven noemt zijn nietszeggend zolang er niet voldoende belasting op de spanningslijn staat :)
Vreemd verhaal een geschakelde voeding en dan zonder belasting stroom meten!.. nee als je een geschakelde voeding NIET of TE WIJNIG belast zul je 0,0 of tewel NIKS meten kunnen.....

dus een geschakelde voeding gaat pas aan (DUS VOLTS EN AMPS GEVEN) als de minimale gevraagd wordt!
Dat verschilt per voeding ;)
In het ene geval zit er een detectiecircuit en schakelt de voeding zichzelf uit.
In het andere geval schakelt de voeding wel in (bijvoorbeeld omdat er een belastingsweerstand in de voedingsuitgangstrap zit) maar zijn de spanningslijnen niet genominaliseerd. Pas als er meer belasting op staat gaat deze spanning omlaag/omhoog (afhankelijk van uitvoering).
Dat is ook de reden waarom je bij een Voltmod de voeding afregeld met minimale en maximale belasting - zodat je spanningen binnen aanvaardbare grenzen blijven en niet teveel gaan pieken bij meer/minder belasting.
Zie ook: ATX design specification v1.1 > chapter 3.4.3 No-Load Operation

Praktijk:
De ene voeding is de andere niet: Zo heb ik hier enkele voedingen liggen die (zichzelf al laten) inschakelen bij een belasting van 0,2A op de +5V/+12V lijnen, terwijl de spanning dan resp. 5,7V/13,7V is. Bij een belasting van 0,8A zijn deze spanningen gestabiliseerd tot aanvaardbare nivo's: +5,1/+12,3V. Ga ik deze voedingen nu nog meer belasten tot op hun maximale belasting dan zie dat de spanningslijnen boven een gegeven belasting instorten tot zo'n 4V/10V en de voeding zichzelf uitschakeld.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 04:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 22:46:
Een geschakelde voeding moet voldoende belast worden om in te schakelen. Dat hij het niet doet zonder voldoende belasting is alleen maar goed en zoals het hoort ;)
Zie: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

De waardes die je hierboven noemt zijn nietszeggend zolang er niet voldoende belasting op de spanningslijn staat :)
Vreemd verhaal een geschakelde voeding en dan zonder belasting stroom meten!.. nee als je een geschakelde voeding NIET of TE WIJNIG belast zul je 0,0 of tewel NIKS meten kunnen.....

dus een geschakelde voeding gaat pas aan (DUS VOLTS EN AMPS GEVEN) als de minimale gevraagd wordt!

• JWO

JWO

een HDD zou genoeg moeten zijn om een geschakelde voeding te laten werken.
Pagina: 1