Toon posts:

Discman + headphone doen gemeen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een philips AZ9092 discman. Met de gewone oordopjes (die na twee dagen kaoot waren :P) doet hij het best leuk. Maar als ik mijn Sony MDR-G61 streetstyle koptelefoon eraan hang, gaat hij niet echt hard meer. En dit terwijl die koptelefoon een gevoeligheid van 104dB heeft!

Hoe zit dit nou? Geeft die discman nog geen halve mW af, of is die koptelefoon door een paar partijdige Jappen getest???

btw, het laatste lijkt me iig wel, omdat die koptelefon dus maar 3dB (ok, dat is best veel) zachter zou gaan dan de son MDR-V700DJ, die erom bekend staat heel veel DJ's doof te maken...

Verwijderd

Topicstarter
Dan stel ik eens een keertje een vraag....

(;))

• UnderFlow
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01-2024
Die oordopjes zitten in je oor (dûh) en dat zorgt ervoor dat je ze niet zo hard hoeft te zetten. Die street style koptelefoon zit tegen je oor aan met vaak nog wat ruimte ertussen waardoor je em harder moet zetten voor hetzelfde geluidsnivo. Ik had dit met de streetstyle discman van sony. Met die streetstyle hoofdtelefoon moest het volume op 6 a 7 en met de in-ear's hoefde ie maar op 3 a 4. Dus zet de philips wat harder en kan dat niet dan heb je pech (ik denk ook niet dat het de bedoeling is om een sony hoofdtelefoon met een philips te gebruiken). Oh well, ik hoop dat dit wat helpt, zo niet dan niet...

Verwijderd

Topicstarter
OK, tnx. Ik zal eens kijken of ik een superklein versterkertje kan knutselen. Ik vrees alleen dat het niet zo klein wordt als ik wil...

Over de combinatie Sony/philips doe ik niet zo moeilijk. Het enige wat kan ontstaan is een impendantie-probleem. Maar aangezien ik hier (=line-level impendanties)geen verstand van heb, is het vast niet zo :P.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Voor een mooi, maar minder draagbaar ontwerp:
http://headwize.com/projects/szeke1_prj.htm

Op deze site staat ook een "pocketamp" beschreven. Deze is speciaal door een discman/md-man(??) freak in elkaar geknutseld om ook onderweg van beter geluid te kunnen genieten. Ook in de forums staat genoeg hierover te vinden om je er een avondje mee te vermaken. (pocket headphone amplifier)

Ik overweeg om deze versterker zelf ook in elkaar te knutselen. En als dat is gelukt me te wagen aan het ontwerp van sheldon stokes. Een ontzettend lompding met genoeg vermogen om kleine boxen aan te sturen. Handig om je oren in 3 seconden voorgoed uit te schakelen...

• paulvdmee
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
je hebt niet per ongelijk de koptelefoon in de line out gedaan ipv de koptelefoon uitgang?

/dit is geen verwijt of zo, gewoon een vraag/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb helaas geen line-out, dus daar zal hij niet inzitten :P.

Ik denk dat dit ook de reden is waarom hij niet zoveel vermogen levert, omdat de line-out en de koptelefoon out zijn gecombineerd. Want ik denk dat hij dan als max volume gewoon line-level geeft...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Jag ziet JaapVr al met een Crest poweramp om zijn nek bungelend rondlopen ;)

Die gevoeliheid van 104 dB zal vast niet op een meter afstand zij gemeten :P, op wat voor afstand wel weet ik niet. Of hier een standaard voor geldt zoals bij normale speakers, weet ik ook niet. Dus het verschil in volume kan 'm ook gedeeltelijk zitten in het verschil in het meten. Uiteraad maakt het ook uit of je de speaker in je gehoor kanaal stopt of niet.
Over de line out en headphone out, er is wel een verschil tussen. Niet zozeer qua uitgansspanning, zal allebij rond de +3dBu liggen, maar in de minimale load die eraan mag hangen. Deze is voor line uitgangen heel hoog, duizende omhs minimaal, en voor headphones veel lager. Maar een headphone uit kan je dus gewoon heel goed als line out gebruiken, andersom niet :P.
En over de losse versterker, realiseer je wel dat de versterkers in discmans zo worden gebouwd dat ze superweinig energie gebruiken, als je een losse bouwt/koopt, moet je erop rekenen dat je een aparte batterijen kan meenemen.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou best met zo'n ding om me nek willen lopen hoor, als ik hem dan greatis zou krijgen. Damn, dan zou ik die EAW nog wel als oordoppen gebruiken :P.

Ik weet hasat wel zeker dat de gevoeligheid van die koptelefoon niet op een meter is gemeten. Dat lijkt me ook redelijk logisch, omdat de luisterafstand ook veel kleiner. Misschien net een centimeter.

Dat versterkertje van die link van lampje (tnx daarvoor!) heeft idd een losse voeding. Lijkt me een leuk dingetjes, kan ze in je broekzak, en je kan hem weer opladen met een adapter. Of ik hem echt ga bouwen weet ik nog niet. Ik vraag me nl af of ik hem wel degelijk ga gebruiken, het blijft lastig om met een amp in je broekzak naar school te fietsen...
Pagina: 1