Mooooody schreef op 15 januari 2004 @ 09:00:
ik raad wel aan om een CF kaart te halen met predikaat "fast" of "ultra" (bijv. Transcend 25x (en sneller) of Sandisk Ultra (Ultra II is niet persé nodig)
deze kaarten zijn vrijwel niets duurder dan de tragere kaarten, maar je merkt toch wel duidelijk verschil IN de camera (opslaan van foto's gaat net iets sneller)
een snellere kaart is natuurlijk ook handig als je een USB2 reader hebt en deze gebruikt om de kaart te lezen....in dit geval is de kaart altijd de bottleneck
Ik persoonlijk vind de price/performance winst nogal krom van die kaartjes.
Sandisk ultra II, 1GB: 338 euro
Sandisk ultra, 1GB: 314 euro
dane-elec: 227 euro
(t.n pricewatch)
Met andere woorden: voor 1GB aan ultra (II) koop ik bijna 1.5 GB aan gewone Dane Elec, dus "vrijwel niets duurder" klopt niet.
Ten tweede merk je geen verschil tijden fotograferen. een "testje", ooit eens geprobeerd met een geleende Ultra 2 kaart (1 GB), was in mijn 10D, was +/- 2.5 seconde sneller op 20 fotos in een burst genomen, vergeleken met mijn gewone dane-elec kaartje van 1 GB. Mensen die die tijdwinst belangrijk vinden hebben geen 300D/10D, maar een D1X, D2H oid, want dat zijn alleen maar prof. sportfotografen.
Mijn trage sandisk 1 GB, pompte net, via een USB2 cardreader 858 MB (900,235,264 bytes), in 2min 20 (=6.13 MB per sec) naar de harde schijf. Nodeloos te zeggen dat ik dit wel rap genoeg vind.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.