(2D) beeldkwaliteit

Pagina: 1
Acties:

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08 18:23
Hallo allen,

Ik ben hier een beetje nieuw en zit met het volgende:
Omdat mijn oude GF2MX een beetje zijn beste tijd heeft gehad wil ik graag een nieuw kaartje aanschaffen. Nou lees ik hier en daar wel een test, maar meestal gaan deze over de 3D prestaties. Nou ben ik iemand die daar niets om geeft. Ik wil namelijk goede 2D prestaties.
Ook wil ik een niet te dure kaart aanschaffen, hij gaat in een pc die binnenkort wordt vervangen door een verse. Die oude wordt dan vooral gebruikt in combinatie met mijn versterker en televisie. Maar dat is een ander verhaal.
Ik heb een test in C't gelezen waarin gelukkig ook de beeldkwaliteit (2D) van de kaartjes werd meegenomen, maar slagen kan ik niet echt.
Ook vind ik dat mijn nieuwe kaartje een DVI poort mag hebben, omdat er eerst nog een LCD scherm op wordt aangesloten, later gaat mijn Iiyama CRT voor televisie spelen.
Wat ik ook belangrijk vindt is dat de TV-out een goede beeldkwaliteit heeft.
Ennuh niet te duur, ik dacht eigenlijk onder de 100 euro. (gaat in een oude PC!)

Nou een hele lijst he pfffff.

Nou heb ik al heel wat verschillende meningen gehoord op verschillende fora (ook op GoT) en wil wel eens gericht een vraag stellen hierover. Ook ben ik niet erg op de hoogte van de huidige ontwikkelingen, op VGA gebied dan.

Kunnen jullie hier mij vertellen wat een goed kaartje is dat aan mijn wensen voldoet en wat jullie ervaringen zijn?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 20:09

Shunt

Boe

http://gathering.tweakers...5BxDB%5D=default#hitstart

10 sec zoeken en je komt bijna gelijk er achter dat de beste 2d kaartjes matroxjes zijn. kijk dan bvb naar de Matrox Millennium G450 of de duurdere Matrox Parhelia.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• gertvdijk
Van Matrox wist ik al wel dat die de betere kaartjes hadden, maar een beetje 64 mb kaartje van Matrox is al meer dan 200 eurie. Mooi niet en eigenlijk zoek ik in het Nvidia GF FX of ATI Radeon segment.

[ Voor 19% gewijzigd door gertvdijk op 14-01-2004 21:37 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 19:19

job

nou dan heb je pech.
wat wil je nou?
goede 2d??
een goede 2d kaart van matrox, de g550 32mb (32 is meer dan genoeg voor 2d) kost iets meer dan 100 euro.

wat nvidia of ati betreft.
de betere 2d heeft ati, maar die haalt het nog langer niet bij matrox

[ Voor 28% gewijzigd door job op 14-01-2004 21:40 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 22:35

Bosmonster

*zucht*

Als je niet teveel uit wilt geven koop dan gewoon een goedkoop Nvidia of ATI kaartje. 2D snelheid is niet echt aan de orde meer tegenwoordig tenzij je misschien heel veel illustrator/photoshop/quark doet. 2D beeldkwaliteit ligt zo dicht bij elkaar dat het ook te verwaarlozen is.

Oftewel, wat wil je nou? WAAR wil je 2D kwaliteiten voor? Want voor Office ofzo is het nogal onboeiend :P

Ow.. en het is nog altijd EURO... word je misschien nog iets serieuzer genomen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 14-01-2004 21:42 ]

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Misschien is een 9200 een optie, deze heeft dvi, analoog en een tv-out. Het is een Ati, dus de tv-out kwaliteit zal wel goed zijn.

• gertvdijk
Ja ik zat ook al een beetje te neuzen rond de Radeon 9200 en Geforce FX 5200 kaarten. Laatst had een maat van me zijn Radeon 9700 pro in mijn pc getest en ik wist niet wat ik zag op mijn Iiyama! Veel scherper! Nou ben ik niet van plan gelijk zo'n dure aan te schaffen, dus zoek ik meer in de goedkopere.
Zit er nu veel verschil per fabrikant van de kaartjes (Asus t.o.v. XFX b.v.)?
Naar wat ik begrepen heb is het de fabrikant van de kaartjes die er een tv-out chipje op zet. Maar geldt dat ook voor de D-sub connector?

[ Voor 27% gewijzigd door gertvdijk op 14-01-2004 22:06 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

gertvdijk schreef op 14 januari 2004 @ 22:04:
Ja ik zat ook al een beetje te neuzen rond de Radeon 9200 en Geforce FX 5200 kaarten. Laatst had een maat van me zijn Radeon 9700 pro in mijn pc getest en ik wist niet wat ik zag op mijn Iiyama! Veel scherper! Nou ben ik niet van plan gelijk zo'n dure aan te schaffen, dus zoek ik meer in de goedkopere.
Zit er nu veel verschil per fabrikant van de kaartjes (Asus t.o.v. XFX b.v.)?
Naar wat ik begrepen heb is het de fabrikant van de kaartjes die er een tv-out chipje op zet. Maar geldt dat ook voor de D-sub connector?
Ati heeft inderdaad goede 2d, die filters op de GF2 serie was een ramp! Tegenwoordig heeft nvidia..aardige filters...maar nog duidelijk niet optimaal.

maxtrox is het beste

Maar 2d werk gaat ook fijn op een leuke radeon... dat zeker!

There is no place like ::1

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03:24
In de meeste reviews in de c't komt de Geforce FX er beter uit dan de ATI9x00 kaarten qua 2D beeldkwaliteit.

[ Voor 5% gewijzigd door FatalError op 14-01-2004 23:17 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

FatalError schreef op 14 januari 2004 @ 23:17:
In de meeste reviews in de c't komt de Geforce FX er beter uit dan de ATI9x00 kaarten qua 2D beeldkwaliteit.
1 persoon zegt dat kaas groen is, 99 zegt dat kaas geel is.

Wie vertrouw je!

There is no place like ::1

• FatalError
De c't is echt niet zomaar n blad hoor, het is geen 'computer idee' ofzo:)
Ze meten de signaalkwaliteit met oscilloscoop bijvoorbeeld.
En uit eigen hand.. m'n GF4 Ti4400 geeft n VEEL betere beeldkwalitiet dan m'n Radeon 9000 mobility.

[ Voor 76% gewijzigd door FatalError op 14-01-2004 23:37 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Shunt

Shunt

Boe

dat is een nogal scheve vergelijking
en ook nog eens onmogelijk :D jij wil dus zeggen dat jij even een crt met een lcd tft gaat vergelijken |:( je kan pas vergelijken als je het bijde op een crt (de zelfde is getest of bijde op de zelfde tft ;) )

en over het algemeen heeft sharpine de beste filters daar na kwam volgens mij club3d. maar het scheelt niet zo veel meer in de tijd van de geforce 2 was dit wel anders :P

Game PC

• FatalError
Die mobility heeft gewoon n VGA uitgang en beide kaarten getest opdezelfde CRT.

[ Voor 33% gewijzigd door FatalError op 15-01-2004 09:52 ]

• Shunt

Shunt

Boe

FatalError schreef op 15 januari 2004 @ 09:51:
Die mobility heeft gewoon n VGA uitgang en beide kaarten getest opdezelfde CRT.
jah doh natuurlijk is die van een ultra lage kwalitijd |:( dit is ook bij mijn 7500 en mijn geforce 2 go mijn geforce fx go heeft dat zelfs dit komt omdat die secundaire filters (die van de onboard poort dus gewoon te ver weg zitten van de videokaart. omdat die dus van zo wat de andere kant van het mobo zitten en nog eens gestoord worden door de rest van je hadrware in je laptop.
je kan een mobile kaart nooit verglijken met een desktop kaart sim-pel

Game PC

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
10 sec zoeken en je komt bijna gelijk er achter dat de beste 2d kaartjes matroxjes zijn. kijk dan bvb naar de Matrox Millennium G450 of de duurdere Matrox Parhelia.
20 seconden zoeken en je komt er achter dat 2D helemaal geen probleem meer is en dat als je voor een betaalbare 2D kaart met goede kwaliteit wil gaan je eigenlijk alles kan kopen. Maar Ati is naar verluid qua beeldkwaliteit iets beter omdat vaak net iets duurdere componenten gebruikt worden en de kaarten verhoudingsgewijs net iets duurder zijn.

TV-out is lastig te beoordelen, hiervoor kan je het beste de search gebruiken omdat de meningen nogal verschillen en het ook afhangt van de gebruikte kabels en TV.

Senile! Senile Oekaki

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 22:35

Bosmonster

*zucht*

Dan hebben we het volgens mij voornamelijk over 3D beeldkwaliteit _bas_, 2D kan ik me weinig verschil voorstellen :)

Bovendien hangt de kwaliteit van de onderdelen 90% af van de kaart-bouwer, niet de chip-fabrikant.

[ Voor 31% gewijzigd door Bosmonster op 15-01-2004 10:25 ]

Verwijderd

Ze meten de signaalkwaliteit met oscilloscoop bijvoorbeeld.
Ja, dat was diezelfde test waaruit bleek dat alleen de Matrox voor alle 3 kleurcomponenten zijn lineairiteit behield ;)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Ik denk dat het weinig uitmaakt van welk merk je iets koopt

Mijn ervaring met de tv-out (gf4go en 7200 mobility, beide latops) is dat de output kwaliteit nauwelijks verschilt (maw allebei goed) maar dat de kwaliteit van de tools wel verschilt (zo had ik met de ati tv-out veel gezeik om de overlay op de tv goed te krijgen terwijl de nvidia kaart daar in windows en linux geen problemen mee gaf)

2d maakt ook niets meer uit voor zover ik kan beoordelen (al zijn er zowel bij ati als nvidia kaartbakkers die er slechte componenten opgooien)

Mijn ervaringen met matrox (g200, dus al wat ouder) qua 2d zijn gewoon slecht maar ik vond de g400 weer een prima kaart in dat opzicht

Hoewel ik niet denk dat het veel uitmaakt zou ik (als 3d niet zo van belang is) ergens een g400/450 op de kop proberen te tikken

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• gertvdijk
Bosmonster schreef op 15 januari 2004 @ 10:24:
Bovendien hangt de kwaliteit van de onderdelen 90% af van de kaart-bouwer, niet de chip-fabrikant.
Ja precies, dus welke kaart-bouwer heeft nu de betere. Is bijvoorbeeld ASUS veel beter dan XFX of Club 3D?
Dat was eigenlijk in het begin al mijn vraag, maar ik formuleerde hem misschien niet goed.

Pagina: 1