Max kleuren notebook TFT schermen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
In Het ASUS M6000N topic :9~ en in het algemen centrino topic is al een paar keer de opmerking voorbij gekomen dat het zo jammer is dat de ASUS M6000N "slechts" 256k kleuren kan weergeven.

Nu had ik altijd uit de bladen begrepen dat TFT's sowieso niet zoveel kleuren kunnen weergeven, en dat 256k dus volgens mij best normaal is. Maar de techniek staat natuurlijk niet stil en met trucjes, dithering e.d., kun je het aantal kleuren kunstmatig wel wat opkrikken.

Maar nu vraag ik mij dus af of een 256k scherm echt zoveel minder kleuren weergeeft dan van fabrikanten die claimen 16,7m kleuren te kunnen weergeven. Want zeggen dat een scherm 16,7m kleuren weergeeft is natuurlijk wat anders dan dat ie het ook daadwerkelijk doet. En nu zitten er in notebooks sowieso slechtere schermen dan in losse tft schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat 256k dus volgens mij best normaal is
Voor mijn 386 was dat toendertijd best aanvaardbaar (oh nee, dat was 256 :+ )

Zet in Windows je scherm eens op wat minder kleuren of bewerk een (32bit/24bit kleuren, oftewel 256 levels per R/G/B component) screenshotje van je huidige desktop en dither die omlaag naar 256K kleuren (18bit, oftewel 64 levels per R/G/B component), dan heb je een beetje een idee wat de verschillen allemaal inhouden. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Dat zou je dan het beste kunnen doen als je twee notebooks voo je neus hebt. 1 die zgn 16.7m kleuren weergeeft, en 1 van 256k kleuren ernaast en dan een plaatje weergeven waarvoor je 16.7m kleuren nodig hebt om "mooi" te zijn.

Of je kijkt op een 16.7m kleurenscherm (op een notebook) naar twee identieke plaatjes naast elkaar en dat het ene plaatje softwarematig is teruggebracht naar 256k kleuren, en kijken of er dan verschil te zien is.

Maar ik heeft helaas zelf (nog >:) ) geen notebook, dus als iemand zoiets zou willen doen! Dan zou dat niet gek zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
[edit] foutje, verkeerd gelezen :X delete dit maar.

[ Voor 162% gewijzigd door Palomar op 15-01-2004 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 14:54
Hier een paar links die toch echt doen vermoeden dat er 6-bit en 8-bit TFT's bestaan:

http://www.signetlcd.com/...T-MonitorApplication.html
http://www.4kogi.com/lcd.htm

Op de tweede link staat nog iets over dithering. Ik weet niet of dat (min of meer) standaard is. In ieder geval is een 6-bits (per kanaal) TFT scherm, volgens mij, op geen enkele manier te vergelijken met een 16-bits (5-bits per kanaal) mode van je videokaart. Ik heb in ieder geval nog geen rare artifacts gezien op m'n Asus M6000N.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:57
mijn laptop (een Gericom) heeft helaas een 6bit tft... dit kun je goed zien als je bv in photoshop flink inzoomt op een pixel. Als je goed kijkt zie je dat elke pixel gedithered wordt (en dat komt NIET door photoshop). Het scherm werkt met een statische dithering, de dithering verandert dus niet met de tijd.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Pagina: 1