Asus P4C800-E Deluxe

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• MDVej
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2025
Heb sinds een paar dagen de ASUS p4c800-e deluxe.

De eerste paar dagen werkte 't prima, maar sinds vandaag crashed 't ineens om de 30 minuten oid.

Om het probleem op te lossen heb ik al verschillende dingen geprobeert, o.a. APCI uit gezet in het bios, maar dit mocht niet baten.

Verder viel mij op dat de voltages van het systeem bij alles goed staan, behalve bij de '3.3V', hier geeft ie maar een waarde van +/- 2.860 V, kan dit er iets mee te maken hebben ?

Bvd.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kan. Maar dat kunnen we niet uit je startpost opmaken. De volledige specs ontbreken namelijk. Maar je kunt jezelf al een aardig eind verder helpen door het beleid van dit subforum en de bijbehorende Troubleshooter door te nemen: PMG Beleid :)

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

Meer info?

Mijn vermoeden met deze geringe info:
replace voeding and continue. :)

BF2 stats Systemen

• MDVej
pc specs:

p4 2.8 ghz 800 mhz fsb ht
asus p4c800-e deluxe
2x512 mb ddr 3200 (dual channel)
geforce 4 ti 4200 - agp
slot 1 pci: geforce 4 mx
slot 2 pci: ethernet kaartje 100mbit
slot 3 pci: sound blaster 128
slot 5 pci: tv kaart
1x 40 gig hd ata
1x 80 gig hd ata
1x 160 gig hd sata
1x dvd speler
1x dvd brander

ondertussen draait mijn 3.3v nog maar op 2.736.

Volgens iemand bij een computer winkel hoeft dit geen probleem te zijn en komt 't wel vaker voor dat de 3.3v op ~2.8 draait.

Maar mijn pc blijft ondertussen gewoon crashen... (zo'n 4x per dag oid)

wie o wie kan mij helpen?

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:44

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb een P4C800Deluxe (zonder die E) en ik kan PCI slot 1 niet gebruiken als ik PCI slot 5 ook in gebruik heb en andersom.
Staat in de handleiding.

bovendien moet je even de specs van je geheugen melden. Want er zijn namelijk veel DDR400 modules die in dualchannel veel foutmeldingen geven.
Dit door agressieve timings van het geheugen. Dat had ik met Kingston HyperX geheugen: 2x KHX3200/512 op timings (2-2-2-6-1)

Zorg dat je voltage minimaal op 2.75V staat wil het geheugen onder deze timings draaien. Zet je RAS to CAS delay op 3, dus (2-3-2-6-1), want 2 werkt niet.

Check je voeding, met al die schijven heb je toch minstens 350W nodig. Ikzelf heb de Zalman ZM400 A-APF, die is 400W.

Nog een persoonlijk vraagje: wat moet je met 2 videokaarten en 2 ethernetkaarten???

[ Voor 76% gewijzigd door Deathchant op 15-01-2004 18:57 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• MDVej
Thanks voor je reply, hier heb ik iets aan!

Mijn geheugen modules zijn van DANE-ELEC (512MB DDR SDRAM PC3200 184 PIN DIMM Non-ECC 32MX8 DS). Ik ga er vanuit dat dit toch wel redelijke modules zijn.

Verder draait de 3.3v op dit moment van typen op 2.736

Ik gebruik 2 videokaarten omdat ik dual monitor gebruik en geen van beide heeft een dubbele uitgang.

Verder gebruik ik 2 netwerk kaarten omdat ik er sowiso een gebruik voor IPV6 en de andere voor mijn interne netwerk met IPV4.

Ik ga eens proberen die RAS to CAS op 3 te zetten.

Mijn voeding draait trouwens op 350 Watt, misschien toch maar een 400 Watt als 't blijft.

Thx

Verwijderd

lijkt me vrij duidelijk dat dit een voedings probleem is,.. meet voor de zeker heid ff met een multimeter je voltages via de voeding,. anders ben denk ik dat het je voeding is B) (8>

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Slim met die ethernetkaartjes.

RAStoCAS delay op 2 heeft Asus zelf gezegd dat op 3 moest, in samenwerking met kingston.

Maar 2.73 ipv 3.3 is erg weinig. Je moet rond de 3.376V zitten......
het zou goed aan de voeding kunnen liggen. De meeste voltages liggen ietsje boven wat standaard is, alleen de 12V ligt ietsje lager, rond de 11.795.

ik raad je aan je voeding te checken en als ie te weinig power levert een 400watt te pakken van zalman of nexus. Zeer goed in prestaties, rendament, weinig powerloss en zo geruisloos als de ziekte

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• MDVej
Laten we dat maar doen dan, bedankt voor de support! :)

• MDVej
Het is te belachelijk voor woorden, maar het probleem blijkt dus een usb-probleem te zijn. Ik heb wel 50x getest met het programma memtest86 en iedere keer sloeg de pc vast. Totdat ik mijn 'usb function' in het bios op 'disabled' zette.

Nu nog even uitzoeken of ik ze wel aan kan zetten maar dan op een andere modus of zo...., want ik werk toch wel graag met mijn usb muis :p

Verwijderd

Als je 3.3 Volt lijn echt op 2.70-2.75 Volt zou zitten dan zou je PC niet eens opstarten. Ik ben er vrij zeker van dat dit voltage een verkeerde meting of beter gezegd weergave is en niet de spanning van de 3.3 Volt-lijn, maar van je geheugen weer geeft. Dus grote kans dat het inderdaad met de USB-instelling en niets met je voeding te maken heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 16:57 ]

• Pogostokje
  • Laatst online: 13-08 11:17

Pogostokje

* twiet *

MDVej schreef op 17 januari 2004 @ 15:04:
Nu nog even uitzoeken of ik ze wel aan kan zetten maar dan op een andere modus of zo...., want ik werk toch wel graag met mijn usb muis :p
Haha, ja, had ik ook last van in het begin.

Bios update heeft bij mij wonderen gedaan, ik meen dat ze nu op 1014 zitten ofzo. In ieder geval kwam mijn Asus met een antieke bios erin die vage dingen deed, ook onder memtest (piepen, even stoppen, enz...)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:11
Een bios-update is toch wel het eerste waar ik aan zou denken in tijden van onstabiliteit etc.
Maar dat heeft ie waarschijnlijk nog niet gedaan.. :D

Updaten dus.

• MDVej
dat had ik als eerste gedaan :P

maar probleem is toch nog niet opgelost, systeem blijft crashen...
ondertussen al van alles getest, nieuwe voeding, per geheugen module getest, niets lijkt te helpen.. iemand nog een idee?

• MDVej
Ow ja nog even over die 3.3v, die staat volgens het onderstaande programma toch echt op 2.7xx....

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/mdv/asus_3_3v.JPG

• meibok
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-10-2020

meibok

a-huh, huhuhuh, huh-huh

Houdt het voltage in de gaten, of beter nog : verhelp het.

mijn vriendin heeft ervaring met een (MSI) bord, waar naar verloop van tijd steeds sneller de spanning op de cpu inzakte.

tip: zet de log functie aan van pc-probe => kan heel leerzaam zijn over de fitness van je pc

"Oh no! it's mega-maid! She's gone from suck to blow!"

Verwijderd

koop gewoon een x een nieuwe zwaardere voeding,. je verhelpt er een heeleeboel narigheid mee,. en ik kan het weten,..2Xalles dood door voeding{ja,het was by de 2e keer een enermax voeding 350W}
koop een goede voeding zoiets van antec of Qtechnologie{das dus geen Qtec,waarmee ik nu draai, en zeeer stabiel{550W}!

het kost wat,.maar de voeding die je nu hebt trekt het absoluut nie langer dan een half jaar,..tenzij de waarden niet goed worden gelezen door het progje. B)

Verwijderd

Moet je bij pc probe niet even de monitoring van de 3,3V weer aan zetten? Momenteel heb je die uit staan op dat plaatje, of is dat expres?

Bij mij geeft hij daar een keurige 3,344V aan (ik heb een normale deluxe).

Het lijkt mij ook zeker wel dat je voeding het maar net aan bij kan houden.

• MDVej
Er zit momenteel een qtec 350 Watt voeding in. Heb 't in een pc zaak met een andere voeding 400 watt getest en die kwam ook niet verder dan 2.8 V, ik kan eventueel natuurlijk wel een zwaardere voeding kopen, maar aangezien die 400 Watt ook niet verder kwam, lijkt dat niet de oplossing...

• MDVej
en toen teste ik een 300Watt voeding die ik nog had liggen en is de 3.3v gewoon netjes 3.3...

Toch een nieuwe voeding dan maar.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb ook een gewone deluxe (BIOS 1008.004) en een zalman 400W voeding en bij mij geeft ie ook netjes 3.376 aan......
Die fouten in MemTest is algemeen bekend. Door die USB legacy support.
Als jij een USB muis hebt, en USB legacy support aan hebt staan, gaat de CPU tijdens memtest steeds opnieuw zoeken naar USB apparaten wat resulteert in een vastloper zodra de cache vol is.
Dus ff uitzetten die hap.

ik vind het maar vreemd.........laten testen in de winkel en nog niet verder dan 2.8V.
Had je in die winkel behalve jouw moederbord ook nog een "verse" uit de winkel laten testen?

Als er verschil is, kan het aan je mobo liggen, wat me overigens niet lijkt.

• MDVej
Mja, ik weet ook niet waarmee ze daar hebben zitten testen..

volgens mij ligt 't gewoon aan de voeding, zal 'm van8 es aan laten staan en kijken of 't morgenochtend nog gewoon werkt.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb ook problemen gehad met de Asus P4C800-E Deluxe. Eerst had ik er een met een defecte Netwerkaansluiting. Zodra je die op enable zette, ging er vanalles fout. Bord toen gelijk omgeruild bij Informatique en weer geprobeerd. Toen alleen de "bekende" geheugenproblemen gehad en handmatig de voltage iets hoger en de Ras-to-Cas op 3. Ik gebruik Twinmos geheugen, 2x512, staat op de QVL lijst. Systeem draaide redelijk stabiel, maar nog niet 100%. Nu met de Bios 1014 helemaal geen problemen meer.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ja geheugenproblemen staat P4c800(deluxe)(e) bekend om.
Kep zelf ook veel shit ermee gehad. Nou ja, voltage omhoog zetten willen de meesten niet doen, snap ik ook wel, want dan vervalt de garantie.
Kijk, DualChannel geheugen met een timings als 2-3-2-6-1 zijn erg strak. Maar ik vind wel dat het voltage sowieso standaard op 2.75 moet staan.

Moet je bovendien eens kijken bij de QVL lijst van Asus.........alleen maar CL2.5 of CL3.....niet eens alle merken

Met andere woorden, je kunt niet eens kingston/corsair geheugen met een CL van 2 pakken....
Mag Asus wel eens iets aan doen. Sowieso moeten ze eens die lijst wat bijwerken.

Verwijderd

Kijk bij je p4c800 bord na de datum code op de elco's in de buurt van de proc een zijde staan 3 stuks andere zijde 6 of 8 stuk. Als datumcode 333 is (bevindt zich onder temp aanduiding 105 c) moeten deze vervangen worden.

_/-\o_

• MDVej
Die vat ik niet helemaal... zijn alle bordjes met een datum code 333 niet goed oid ?

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:11
MDVej schreef op 20 januari 2004 @ 08:45:
Die vat ik niet helemaal... zijn alle bordjes met een datum code 333 niet goed oid ?
Daar komt het op neer ja.
Dan moeten de elco's vervangen worden door andere exemplaren.

Ik repareer die boarden zelf niet, maar t zal een rework zijn. Veelal is dat een vervanging van een component of van een setje elco's.

Komt wel vaker voor :)

[ Voor 18% gewijzigd door Hoyden op 20-01-2004 21:49 ]

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Deathchant schreef op 19 januari 2004 @ 22:49:
ja geheugenproblemen staat P4c800(deluxe)(e) bekend om.
ALLE i875P borden hadden geheugenproblemen en de AMD borden ook. Het lijkt wel een nieuwe trend te zijn... Probleem was/is gewoon het juiste geheugen bij het juiste bord met de juiste instellingen. Een week later waren er weer nieuwe reviesies en was alles weer anders... Zeer frustrerend.
Deathchant schreef op 19 januari 2004 @ 22:49:
Nou ja, voltage omhoog zetten willen de meesten niet doen, snap ik ook wel, want dan vervalt de garantie.
Je garantie vervalt niet hoor, je kunt altijd met de jumper de bios resetten. Volgens de specs kunnen de modules meestal makkelijk 0.1 of 0.2 volt erbij hebben. Als de koeling maar goed is.
Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 00:36:
Kijk bij je p4c800 bord na de datum code op de elco's in de buurt van de proc een zijde staan 3 stuks andere zijde 6 of 8 stuk. Als datumcode 333 is (bevindt zich onder temp aanduiding 105 c) moeten deze vervangen worden.
_/-\o_
Dat is alleen op een P4C800 of ook op de P4C800-E ?

• MDVej
Ik heb nog niet gekeken, want ik wil 't ook eigenlijk helemaal niet weten... hij werkt nu al 1.5 dag zonder te crashen.. 't moet gewoon die voeding zijn geweest! Heb ondertussen ook de Zalman ZM400A-APF besteld, zal morgen wel binnenkomen.

Verwijderd

kijk naar mijn topic "voedingsprobleem misschien"

heb 4 weken lang dezelfde klachten gehad en opgelost met een zwaardere voeding.

volgens mij zodra je een zware videokaart erin hebt zitten en nog een paar hardware onderdelen erbij , moet je al gauw aan minimaal 400 watt denken. dit is me wel opgevallen sinds dat er de laatste paar weken zeer veel mensen waren met boot & uitval problemen....

Verwijderd

Ik ben toe aan een update van m'n pc en zag op internet ergens de volgende combi staan :

ASUS P4 S478 P4C800-E DELUXE ATX
DDR ValueRAM 512Mb 266MHz NonECC CL2
INTEL P4 2.80GHZ 800FSB 1Mb Prescott

Nu heb ik niet zoveel verstand van de hardware die bijmekaar past, dus vandaar de vraag:

werkt dit allemaal samen of kan ik beter een andere samenstelling nemen ?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dit werkt allemaal samen (en dat kan je gerust ook in de winkel vragen), maar je geheugen gaat asynchroon lopen, neem dus voor die paar Euro meer 400MHz RAM-reepjes.

Verder heeft dit heel weinig met dit topic te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Voutloos op 14-06-2004 17:25 ]

{signature}

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Idd, beetje zinloze kick zo. Maar neem wel sneller geheugen dan 266MHz! :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.