Toon posts:

No array defined

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
HAllo ik heb een probleem met mn A7v8x mobo van asus en het booten

ik heb mn pcee reeds een jaar maar nu heb ik sinds kort last van een probleem wat niet te rijmen valt met enige software /hardware configuratie veranderingen:

Af en toe (steeds vaker) boot mn pcee niet van de hd maar zegt no array defined no ide drives detected etc... enfin ...ik heb er hier al vele posts over gelezen...bij de meeste betreft het alleen de foutmelding en druk je dan op esc dan boot ie verder... bij mij dus niet!!!BOOTFAILURE!!na 4 a 7 keer proberen pakt ie em ineens wel weer ...wat is hier aan de hand?

anderen hebben het bij pcee's die ze net in elkaar hebben gezet dit slaat dus ook niet op mijn probleem .....Ik heb voor zover ik weet geen RAID aanstaan (hoe check ik dit?)en heb 1 hd maxtor 120 gig 7200rpm draai win xp sp1

is er een virus of iets wat dit kan veroorzaken of hoe kan dit zomaar gebeuren ...gaat mn harde schijf kapot??? :?

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Het lijkt er idd op dat er iets niet klopt in je bios. Waarschijnlijk zit die harde schijf vast in een ide-poort die raid ondersteunt. Het zou dus ook kunnen zijn dat je harde schijf problemen heeft waardoor het raid bios dus deze error geeft.

Probeer eens een bios update zou ik zeggen.

En probeer eens te testen of je harde schijf nog in orde is met de maxtor smart tool Powermax.

JayGTeam (213177)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Via de FAQ en het Beleid van dit subforum kun je het volgende vinden: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Doe er je voordeel mee :)

Verwijderd

Topicstarter
even nog wat verdere info:

A7v8x heeft 2 ide connectors daar zitten mn cd drives op en de raid connector heeft mn maxtor schijf dr aan hangen.

nu heb ik laatst een schone opstart gedaan van windows xp ... mss is hierna het probleem wel ontstaan ... mss zijn er opstart files corrupted ...mijn kennis om deze dingen te vinden is te beperkt ...daarom een verdere vraag...kan dit de oorzaak zijn van de problemen?..hoe kan ik dit nagaan ? en repareren :)

Verwijderd

sluit je HD dan eens op een normale IDE aan zonder raid

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 11:47:
sluit je HD dan eens op een normale IDE aan zonder raid
dat kan dat weet ik... maar ik heb maar 2 ide connectors en dus dvd en cd rw drive dus ik moet die Raidconnector gebruiken...

als ik ctrl f doe tijdens opstarten en kies voor optie 2 vieuw array dan zie ik wel een array staan met mn maxtor 120 gig dr aan....en verder nix (1 regel dus)

inmiddels : virus check gedaan
en chkdsk

alles ok

Verwijderd

Topicstarter
maar het probleem is dus nog niet opgelost :(

Verwijderd

Heb je misschien een Service Pack update gedraait, en per ongeluk je array drivers overschreven? Heb het zelf ook wel eens gehad op een server....

Verwijderd

Topicstarter
weer wat termen geleerd : het probleem doet zich alleen voor bij een koude start .... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 13:10:
Heb je misschien een Service Pack update gedraait, en per ongeluk je array drivers overschreven? Heb het zelf ook wel eens gehad op een server....
nope.... ik heb agp drivers geupdate maar daarvoor was het probleem er volgens mij ook al ..... het enige is dat ik een aantal keer clean opstarten heb gedaan ...toen ontstonden de problemen...

btw chkdsk geeft aan dat ik 196k bytes heb in beschadigde sectoren idere keer na opstarten ...ik kan niet fix doen in prompt maar kies dan voor ja chkdsk fix doen bij opstarten en dan doet hij dit maar dan is er weer 196 k beschadigd als ik check in prompt. 8)7

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:25

Dark

who tweaked the light?

Misschien is het dat je harddisk niet snel genoeg (meer) op toeren komt bij het koude starten, vaak zit er in bios wel een "ide delay" of "boot delay" misschien dat je daar je disk een paar seconden extra tijd mee kan geven om op snelheid te komen.

edit:
het aanwezig zijn van problemen, en het mislukken van het oplossen daarvan wijst misschien op een falende harddisk, ga eens bij de fabrikant van de schijf op z'n website langs, daar is vast wel een tooltje te vinden waarmee je de integriteit van de schijf kan testen.

[ Voor 39% gewijzigd door Dark op 15-01-2004 13:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dark schreef op 15 januari 2004 @ 13:17:
Misschien is het dat je harddisk niet snel genoeg (meer) op toeren komt bij het koude starten, vaak zit er in bios wel een "ide delay" of "boot delay" misschien dat je daar je disk een paar seconden extra tijd mee kan geven om op snelheid te komen.

edit:
het aanwezig zijn van problemen, en het mislukken van het oplossen daarvan wijst misschien op een falende harddisk, ga eens bij de fabrikant van de schijf op z'n website langs, daar is vast wel een tooltje te vinden waarmee je de integriteit van de schijf kan testen.
dat is dan powermax zoals hierboven beschreven .... ik ga het gebruiken en post de bevindingen..ik ga eerst kijken naar die boot delay optie

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 13:30 ]

Verwijderd

Misschien gekke opmerking en kweet ook niet of het kan maar kan je een van de 2 cd drives op die raid ondersteuning mikken en dan je HD op die plaats van de cd drive?

just a thought

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 13:48:
Misschien gekke opmerking en kweet ook niet of het kan maar kan je een van de 2 cd drives op die raid ondersteuning mikken en dan je HD op die plaats van de cd drive?

just a thought
volgens mij kan dat niet .....iig niet met de kabels die ik ervoor heb ...

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Heb je je kabels toevallig geprobeert te vervangen? Misschien dat dat werkt

Of een kapotte molex? Dus de toevoer van stroom die er niet is.

[ Voor 31% gewijzigd door Smht op 15-01-2004 16:09 ]

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Verwijderd

Topicstarter
Smht schreef op 15 januari 2004 @ 16:08:
Heb je je kabels toevallig geprobeert te vervangen? Misschien dat dat werkt

Of een kapotte molex? Dus de toevoer van stroom die er niet is.
het gekke is dat een koude start problemen geeft ...ook als ik ctrl f doe na de melding no array defined : kom ik in het menu : blauw scherm : no disk detected check power cables..

alleen als ik tijdens opstarten de bios inga en daar enkele minuten verblijf en reboot ziet ie de array weer wel ......ook al verander ik niets in de bios ....ook bootdelay gechecked maar kon het niet vinden (rev 1006)

ik heb mijn computer het laatste half jaar niet opengemaakt maar er is iets mis met de initialisatie van mn harde schijf ....nu de vraag waar ligt het aan :

de harde schijf , mobo , fasttrack promise driver 378 xp? of de voeding ...of kan een kabel zo voorspelbaar reageren op een bios sessie? het lijkt me niet er is iets structurelers mis .....

voor de zekerheid heb ik mn bios hardware monitor gechecked ...dit zijn de gegevens:

MB temp: 30C
cpu temp 52C (atlhon xp 1,667 gighz)
power temp n/a
cpu fan speed 3000 rpm
chassis fan speed 2327 rpm
power fan speed n/a

vcore 1,77 volt
+3,3 voltage 3.34
+5 voltage 4,83
+12 voltage 12.23 volt

;(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 17:43 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Is het zomaar ontstaan, of na b.v. een bios upgrade? In dat geval zou je de oude bios weer eens in kunnen laden...

[ Voor 4% gewijzigd door Dark op 15-01-2004 18:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dark schreef op 15 januari 2004 @ 18:51:
Is het zomaar ontstaan, of na b.v. een bios upgrade? In dat geval zou je de oude bios weer eens in kunnen laden...
geen bios update gedaan nee

ik denk dat het zomaar is ontstaan ...ik heb piekspannings beveiliging op mn stekkerdoos ... maar de stroom is de laatste maanden wel veel uitgevallen 4 keer ofzo...mss iets met de voeding of op elektra met mobo

Verwijderd

Topicstarter
vandaag voor koude start comp open gemaakt gekeken groen ledje mobo brand ..

kabels in hd gechecked ..zaten goed vast ..

opgestart ...no array bla bla

reboot >> bios mobo temp 18c >> gewacht tot 24 >> reboot

no array

reboot >> bios mobo temp wachten tot 28 C >> reboot

hd detected...no probs fast start

Wat o wat is er aan de hand ??? 8)7 |:( ;( :'( :r

edit : wederom naar iets van boot delay gezocht ... maar niet gevonden

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2004 10:48 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Wat er aan de hand is zou ik niet weten, maar laten we eens bedenken wat we kunnen doen om er achter te komen.

Ik denk dat je eerst moet proberen vast te stellen welk onderdeel nou precies het probleem geeft, de schijf zelf of de kabel of het mobo of misschien nog iets anders de voeding oid. Dit gaat meestal het makkelijkst als er zo min mogelijk andere onderdelen in het spel zijn, dus beperk het aantal aangesloten onderdelen dat niks met het probleem te maken heeft zoveel mogelijk.

Als je de mogelijkheid hebt om de harde schijf een te testen op een andere controller op hetzelfde bord ookal moet je dan even iets anders loshalen, dan zou je er achter kunnen komen of de schijf dan hetzelfde blijft doen. In dat geval kan je vrijwel uitsluiten dat het aan de mobo kant zit. Probeer ook een andere kabel voor de zekerheid.

Als hij het op het andere kanaal of op de ander controller wel goed doet, zou je toch kunnen denken aan de firmware van de controller i.c.m. je schijf, of erger, het falen van die controller.

Ook zou je de schijf eens ergens anders aan een pc kunnen hangen om te zien of het daar de zelfde problemen geeft.

De voeding controleren gaat goed door met een digitale voltmeter aan de molexen te meten, tussen rood en zwart moet je ongeveer 5.0 Volt hebben en tussez geel en zwart ongeveer 12.0 Volt. Als de 12v bijvoorbeeld te laag is zou dit invloed kunnen hebben op het opspinnen van de schijf.

Hopelijk vind je wat, want ik ben met je eens dat het een raar probleem is. Zelf heb ik wel eens dergelijke problemen gehad (array not found) met een abit ic7-g i.c.m. maxtor-sata schijven, dit bleek een bios fout van abit te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
thx 4 de bijval dark....

het is een raar probleem ...en het lijkt iets te maken te hebben met geleiding en voeding ... als het systeem warm is werkt het perfect. maar bij een temp van 18 c wil die harde schijf gewoon niet initialiseren oid...ik heb het bij een computerwinkel gevraagd aan een "slimme jongen" en die dacht weer dat het aan een "volgelopen " "....." lag en dus het beste een nwe voeding gekocht kon worden... mss kan ik er eens een andere voeding inhangen ....kijken wat ie doet (als hij me de garantie wil geven dat het idd aan de voeding ligt wil ik wel een nwe kopen ...en proberen, blijft het probleem dan moet hij hem terug zetten bijv ;) )

de voedings deskundige van de thread:" Welke voeding heb ik nodig 2?" (erazer) vond weer dat de voeding juist goed presteerde en zei dat de kans uiterst klein was dat het daar aan lag 8)7 .... ik ken nog een komputerloodgieter waar ik het om 10 uur aan zal voorleggen .... ben benieuwd O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 09:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na diverse mensen gesproken te hebben en dingen geprobeerd te hebben zijn de volgende zaken weggestreept:

voeding ....werkt goed
HD ....dft gedaan (bleek toch stiekum een ibm 120 gig deskstar schijf te zijn)0x00=goed _/-\o_
temperatuur = goed
fan= goed

dus mss raid / mobo issue .... ik heb nu mn hd in een ide connector ( ipv raid )gezet en ga eens een aantal dagen koude starten doen ....mss zijn de probs dan solved

ill keep u posted :*)

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Waarschijnlijk is het toch een raid controller issue dus, dat kan je weer opsplitsen in een aantal delen, de bios, de hardware en de definitie van array zelf.

De bios kan je misschien testen door een nieuwere of oudere bios van je mobo te flashen, de raidbios worden vaak gelijktijdig ge-update. Als het dit is, dan is er geen verklaring voor het plotselinge ontstaan van de problemen.

De hardware, de controller zou stukgegaan kunnen zijn, dit past wel bij het plotselinge optreden van het probleem, alleen is kapot ook meestal echt kapot en niet dat het dan na een bepaalde opwarmtijd weer werkt. Wat ook voorkomt is dat de connector beschadigd kan zijn, maar dit neem ik niet aan, dan had je dat wel gezien, en dit past ook niet bij het opwarm verhaal.

Dan zou er nog iets kunnen zijn met de definitie van de array, b.v. dat de sector waar deze defintie bewaard wordt niet toegankelijk of beschadigd is, maar dat lijkt vrijwel uitgesloten na een goede DFT. (was dat trouwens de uitgebreide test?) Of dat de array met een oudere bios is aangemaakt, hoewel dat format meestal gelijk blijft komt het een enkele keer voor dat het beter is de array opnieuw aan te maken.

Er valt vast nog wel het e.e.a. aan toe te voegen, maar zo kan je wel weer even vooruit denk ik. Het blijft toch moeilijk te verklaren dat het zomaar is gaan optreden, maar dat opwarmen wel helpt...

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

misschien beetje overbodige vraag na al wat hier al gepost is,
maar hoor je de spinup van je HD terwijl je een koude start maakt?? en gaat deze snel genoeg naar je mening?

probeer ook SMART aan te zetten in de bios... en lees dan eens (met bvb speedfan, of een ander proggie dat SMART settings kan uitlezen) die gegevens uit en kijk of je HD geen SMART-fouten aangeeft.

probeer ook tijdelijk eens je HD op een gewoon IDE kanaal te steken, en dan een koude start te maken... als ie et probleem dan nog steeds doet, weet je dat et zeker aan je HD ligt, anders ligt et aan de RAID controller...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

Topicstarter
net een koude start gemaakt met hd op ide ...no probs :*)

ik heb dus DFT gedraaid op advanced ....0x00 dus geen enkele fout gevonden alles okee... HD heeft dus een "all clear" :>

het zal aan de raid liggen ... maar aangezien ik maar 1 hd heb denk ik dat ik voor de easy way out opteer en raid connectors maar even een poosje laat voor wat ze zijn ;) .dwz dvd slave en cdrw op master in ide 2 en hd op master op ide 1

Ik kan ook nog wel ff bios upgrade doen maar ...ik beloof nix ... if it aint broke dont fix it >:)

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 20:39:
Ik kan ook nog wel ff bios upgrade doen maar ...ik beloof nix ... if it aint broke dont fix it >:)
if it weren't broke, you wouldn't be here, would ya...

probeer BIOS flash eens... desnoods een extra HD'tje kopen (40G of zo) en erbij hangen in JBOD

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Moet schone opstart doel je op het feit dat je Windows opnieuw hebt geinstalleerd?

Ik las in het boekje puntje 5.4.3 iets over Array instellen, dus als je dat nog niet hebt gedaan, probeer dat eens.

Trek anders eens 1 van je Cd drives los en plaats hierop je HDD om te testen of in ieder geval je draadjes goed zijn.

Kijk ook eens ff bij Apparaatbeheer of je ergens ! of ? ziet staan.

Bios flashen lijkt mij niet nodig.
dat kan dat weet ik... maar ik heb maar 2 ide connectors en dus dvd en cd rw drive dus ik moet die Raidconnector gebruiken...
Je kan die 2 cd spelers toch aan 1 poort hangen( ide2) en die HDD aan de Ide 1.

[ Voor 22% gewijzigd door Flame17 op 18-01-2004 00:49 ]

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

Verwijderd

Topicstarter
Flame17 schreef op 18 januari 2004 @ 00:46:
Moet schone opstart doel je op het feit dat je Windows opnieuw hebt geinstalleerd?

Ik las in het boekje puntje 5.4.3 iets over Array instellen, dus als je dat nog niet hebt gedaan, probeer dat eens.

Trek anders eens 1 van je Cd drives los en plaats hierop je HDD om te testen of in ieder geval je draadjes goed zijn.

Kijk ook eens ff bij Apparaatbeheer of je ergens ! of ? ziet staan.

Bios flashen lijkt mij niet nodig.

[...]

Je kan die 2 cd spelers toch aan 1 poort hangen( ide2) en die HDD aan de Ide 1.
i know ...i wasnt thinking :X

already done it hd zit in ide ...geen probs meer

Verwijderd

Topicstarter
probs kwamen terug.....het bleek toch aan de condensatoren van de voeding te liggen en niet aan mobo of aan hd oid....dus nwe voeding dr in koude start problemen history ik was wel net 7 maanden uit de garantie maar kreeg via microtech toch een nieuwe voeding ... _/-\o_
Pagina: 1