Toon posts:

dual processor - tar.gz creatie door 1 cpu laten doen ?.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo, op mijn werk heb ik hier een dual processor systeempje staan ( Kernel 2.4.x )
Fedora Core1, nu had ik graag bepaalde applicaties door 1 cpu laten doen , ipv Dual, iemand enig idee of dit mogelijk is, en zoja hoe doe ik dit dan.

vb : creatie tar.gz door 1 cpu laten doen, zodat er nog rekenkracht is voor vb, andere applicatie

mvg

Diablo

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zo ver ik weet kan een enkel programma alleen over meerdere processoren verdeeld worden als het meerdere threads gebruikt.

Een programma op 1 cpu houden (zodat het niet van cpu 1 naar cpu 2 verplaatst wordt) kan wel. Daar moet je wel je kernel voor patchen, zoeken op 'cpu affinity'.

Maar als je rekenkracht over wilt houden voor een andere applicatie, kun je dan niet gewoon met nice(1) werken? Dan kun je bijvoorbeeld tar met een lagere prioriteit laten runnen.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Inderdaad, prioriteiten dienen met nice ingesteld te worden, je moet je als gebruiker niet moeien met de kernel's process manager :)

Gewoon nice -n 20 tar -c blah.tar blah

Verwijderd

Topicstarter
dus in mijn crontab kan ik dan ook die "nice" implementeren ? of niet ?

volgens de manual
= -20 ( highest priority ) / (+)19 = lowest
dus als ik wil dat backup_mysql.sh indie nog bezig met dumpen , voorrang krijgt in cpu time dan de backuppen van de userdirectories ?

in Crontab.
50 23 * * * root nice -n -20 /usr/local/bin/backup_mysql.sh
55 23 * * * root nice -n 10 /usr/local/bin/backup_users.sh

mvg Diablo
linuxnoob

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:23
Ik zou niet direct naar een prioriteit van -20 grijpen, je kan dan niet zo veel meer met je systeem denk ik. Standaard draaien user processen met prioriteit 0. Je zou het mysql script prioriteit 5 kunnen geven en het users script 10 oid, dan is de machine voor de rest ook nog lekker te gebruiken.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 17:28:
Fedora Core1, nu had ik graag bepaalde applicaties door 1 cpu laten doen, ipv Dual
Waarom?
iemand enig idee of dit mogelijk is
Ja, maar zeker niet gemakkelijk/standaard. Is ook niet logisch: denk je dat je dit beter kunt plannen dan de scheduler van Linux? Dat kan het geval zijn voor hele specifieke applicaties, maar ik verwacht dat in jouw geval het geheel er hooguit trager (in throughput, latency of beide) van zal worden.
vb : creatie tar.gz door 1 cpu laten doen, zodat er nog rekenkracht is voor vb, andere applicatie
Als je Linux dat zelf laat uitmaken is er ook nog rekenkracht voor andere applicaties. Als de scheduler ziet dat het het beste is om zowel 'tar' als 'gzip' op de ene CPU te draaien, en een andere app op de andere, doet 'ie dat automatisch al. Misschien draait ook wel 'tar' en een andere app op de ene CPU, en 'gzip' op de andere. Who knows...wat brengt je op het idee dat jij beter kunt uitmaken dan de scheduler wat slim/handig/sneller is?
mvg

Diablo
Ondertekenen met groeten kun je trouwens achterwege laten, je naam staat al naast je post tenslotte :)
Pagina: 1