[HP Scanjet 4100c]...weet niet meer wanneer ie moet stoppen

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 15:44
Hallo,

Ik hoop dat hier iemand is met verstand van scanners :) Heb thuis een ongeveer 4 jaar oude HP Scanjet 4100c staan die de laatste 2 jaar vrij intensief gebruikt is. Hij is altijd op dezelfde pc aangesloten geweest, maar het OS van die pc is een jaartje geleden van windows 98 naar w2k geupgrade. Niet dat dit van belang is, maar voor de volledigheid meld ik het maar even.

De scanner heeft het tot nu toe probleemloos gedaan, op één keer ratelen ongeveer 8 maanden na aanschaf na...daarna dus geen problemen meer gehad of vreemde geluiden gehoord. Tot afgelopen weekend! Mijn zusje gebruikt het apparaat nogal veel om plaatjes uit kunstboeken en magazines te scannen en na echt tientallen plaatjes te hebben gescand, hoorden we ineens een vrij hard gerateld en bleek er een vreemde golfbeweging in de gescande (en op het scherm getoonde) afbeelding te zitten. Hij had de afbeelding wel gewoon helemaal gescand. Bij de volgende scanpoging ging de scankop naar beneden en daar aangekomen bleef ie doorgaan met als gevolg keihard geratel. Normaal gaat de kop na het scannen terug naar de beginpositie waarna de gescande afbeelding op het scherm getoond wordt. Dat lukt nu dus niet meer :?

Ik heb de scanner open geschroefd en gekeken of er iets kapot was van een tandwieltje. Tandwieltjes, riem en alle andere dingen (voor zover zichtbaar) zijn niet beschadigd. Ik heb door met de vinger aan de tandwieltjes te draaien de kop omhoog, naar de beginstand, bewogen in de verwachting dat ie gewoon weer naar beneden zou gaan (hij wilde immers op het moment dat ie beneden was gewoon doorfietsen). Toen ik de stroom er weer opzette, begon ie weer te ratelen, echter nu gewoon bovenaan! Nu wilde ie dus blijkbaar die kant op :?
Heb de kop dus weer verplaatst naar beneden en nu kwam ie wel naar boven maar bleef ie daar dus gewoon doorfietsen. Het probleem heeft zich vreemd genoeg dus verplaatst van beneden naar bovenaan.

Ik heb het idee dat het ding totaal de kluts kwijt is en dat er niks mechanisch defect is, maar dat er of iets niet klopt met de aansturing of dat er iets electronisch kapot is waardoor ie geen seintje krijgt dat ie het eind van de rit bereikt heeft en dus terug de andere kant op moet.

Aangezien ik niet met het blote oog kan vaststellen wat er aan de hand is en ik ook nauwelijks electronica kennis heb, vraag ik mij af wat ik nu het beste kan doen om hem weer te laten werken. Heeft er hier toevallig iemand een idee wat ik kan proberen?

• MinddiggerNL
Niemand een idee (behalve dan naar de HP helpdesk bellen wat ik ook ga doen)?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:14
Ik zou jou wel willen helpen en ken wel genoeg van elektronica maar ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe die dingen werken. En ik heb niet veel zijn om mijn goed werkende scanner open te gooien om dat even te bekijken :)

Ik vraag me af of dat werkt met een soort eindeloopschakelaars? Dus wanneer die scankop beneden of boven komt, hij tegen een schakelaarte drukt waardoor hij stopt en/of terugkeerd.

• MinddiggerNL
Laagvliegerke schreef op 14 januari 2004 @ 22:51:
Ik zou jou wel willen helpen en ken wel genoeg van elektronica maar ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe die dingen werken. En ik heb niet veel zijn om mijn goed werkende scanner open te gooien om dat even te bekijken :)
Hehe...dat verwacht ik ook niet :)
Ik vraag me af of dat werkt met een soort eindeloopschakelaars? Dus wanneer die scankop beneden of boven komt, hij tegen een schakelaarte drukt waardoor hij stopt en/of terugkeerd.
Dat vroeg ik me ook af en dat zou eigenlijk wel prettig zijn want zoiets valt wel te vervangen. Ik kan er alleen geen ontdekken...misschien zit ie verborgen ingebouwd in de scankop maar die is zo vernuftig in elkaar gezet dat je alleen de lamp ziet zitten en een printplaatje met wat kabels maar daar kan die stop niet zitten.

Verwijderd

ook ooit dat geratel gehad... dacht dat ie stuk was, maar na een nieuwe instalatie van win 98 deed ie t gewoon weer...

dus zou eerst ff op n andere pc testen klinkt vaag maar werkte bij mij...

• MinddiggerNL
Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 09:01:
ook ooit dat geratel gehad... dacht dat ie stuk was, maar na een nieuwe instalatie van win 98 deed ie t gewoon weer...

dus zou eerst ff op n andere pc testen klinkt vaag maar werkte bij mij...
Hmm...ok, misschien was ik wat te snel met openschroeven :/

• MinddiggerNL
Tsja....alles inmiddels geprobeerd en ook laten nakijken maar tot de conclusie gekomen dat er blijkbaar toch iets met het motortje aan de hand is. Scanner is verder nog tip-top maar de motor registreert geen weerstand meer waardoor de kop gewoon door blijft fietsen aan elke kant.

Lijkt niks aan te doen dus dat wordt een nieuwe scanner kopen...

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:34

Xanax959

relax...

Wat een hoop vreemde dingen kan oplossen is de spiegeltjes van de scankop schoonmaken. Zo heb ik een voor dood opgegeven HP scanjet IICX weer aan de gang gekregen. In het begin rare bewegingen en niet door de zelftest heenkomen e.d. Na schoonmaken werkte alles ineens perfect!

Atari portfolio Dos 2.11

Verwijderd

Je moet tegen je zusje zeggen dat ze niet van die zware boeken op die glasplaat DRUKT! Dat is de oorzaak. Blijkbaar blokkeer je dan heel even de lamp en dan spant de riem zich gigantisch aan.

Ik heb zelf ook zo'n ding, 4300c maar ze zijn qua opbouw exact hetzelfde,en dat probleem dus gehad, door het aandrukken van het boek (plaatje zat in de midden). Ik heb de kap er toen afgehaald, ben heel lomp geweest door de lamp tegen te houden (zo'n scanner is sterk, dat wil je niet weten...) en heb de riem toen weer terug laten lopen zodat ie aan beide kanten (onder en boven) even strak stond. Nadat ie weer terug was, deed ie het weer gewoon... misschien een idee. Ik heb het ding nu nog, als sinds 1998 overigens en no problemos gehaddos.

• MinddiggerNL
Xanax schreef op 06 februari 2004 @ 11:20:
Wat een hoop vreemde dingen kan oplossen is de spiegeltjes van de scankop schoonmaken. Zo heb ik een voor dood opgegeven HP scanjet IICX weer aan de gang gekregen. In het begin rare bewegingen en niet door de zelftest heenkomen e.d. Na schoonmaken werkte alles ineens perfect!
Hmm...dat is misschien wel een idee ja. Ik heb de scanner nog bewaard (vind het zonde om hem weg te gooien) ook al heeft mijn zusje inmiddels een Canon 3200F gekocht. Denk dat ik in de carnavalsvakantie eens ga kijken of ik die spiegeltjes schoon krijg.

Bedankt voor de tip!

• MinddiggerNL
Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 21:54:
Je moet tegen je zusje zeggen dat ze niet van die zware boeken op die glasplaat DRUKT! Dat is de oorzaak. Blijkbaar blokkeer je dan heel even de lamp en dan spant de riem zich gigantisch aan.
Dat heb ik gedaan ja. Die glasplaat ligt nl. niet op het kunstof maar is eronder gelijmd. Maar ook met de hele kap eraf ratelt ie dus het is niet zo dat de scankop tegen de glasplaat komt (wat ik zelf in het begin ook vermoedde).
Ik heb zelf ook zo'n ding, 4300c maar ze zijn qua opbouw exact hetzelfde,en dat probleem dus gehad, door het aandrukken van het boek (plaatje zat in de midden). Ik heb de kap er toen afgehaald, ben heel lomp geweest door de lamp tegen te houden (zo'n scanner is sterk, dat wil je niet weten...) en heb de riem toen weer terug laten lopen zodat ie aan beide kanten (onder en boven) even strak stond. Nadat ie weer terug was, deed ie het weer gewoon... misschien een idee. Ik heb het ding nu nog, als sinds 1998 overigens en no problemos gehaddos.
Vanuit welke stand heb je de lamp tegen gehouden? Ik heb het hele ding gedemonteerd en nu zit alles goed...ook de riem zit strak maar hij blijft toch gewoon doorratelen aan beide uiteinden. Hij weet dus duidelijk niet waar ie moet stoppen.

[ Voor 24% gewijzigd door MinddiggerNL op 10-02-2004 00:10 ]

Pagina: 1