Hoe installeer ik Redhat met UDMA100

Pagina: 1
Acties:

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45
of ata-100 of hoe-ever je het wilt noemen...

Ik heb op mijn vorige comp (p200mmx) eerst suse geinstalleerd, maar (vooral door mijn beperkte linux ervaring)|:( kreeg mn ethernet kaart niet gedetecteerd... Ik heb daar later de corel versie op gezet en heb daar intussen een maand of 3 ervaring mee (niet erg intensief...maar toch)

Ik probeer nu op mn nieuwe comp (AMD TB850 op een Asus A7V met ata-100 en een maxtor ata-100 30,7 gig hd) Redhat 7 te installeren, omdat Redhat voor zover ik weet toch wel het meest wordt gebruikt, en je hoeft ook niet steeds naar debian packages te zoeken of converteren :)

anyway, het probleem is dat ik tijdens het installeren een melding krijg dat ie mn hd niet kan vinden (ik probeer te installeren vanaf hd...) ik denk dat dit komt door het feit dat ik gebruik maak van die ata100 functie.. Ik kan nou mn hd wel op de ide dataport zetten, maar ik vraag me af of hier een wat handigere, softwarematige oplossing voor is??

Op de redhat site staat ook een mini-howto over udma's (alleen 33), maar de oplossing die ze daar geven is alleen mogelijk als je al een linux versie op dat systeem hebt geinstalleerd. Ja, hij is wat verouderd..

Nou ben ik vast niet de enige gebruiker met ata-100 en als ze daarvoor allemaal hun hd moeten ontkoppelen lijkt me dat erg vreemd..

Localhost is where the heart is

• SilentStorm
iemand??

Verwijderd

Dit zou ik ook wel graag willen weten.

Placebo

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
mischien ff een linux driver van de site trekken van de maker van je ata controller?

ik heb zo ook mijn promise fastrack ata100 aan de gang gekregen.

tis maar een wilde gok ;)

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• SilentStorm
Van zowel asus als maxtor heb ik ik geen linux drivers kunnen vinden :(

• SilentStorm
om het topic weer wat naar boven te gooien..

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 14:06
Ik zou eens die driver van Promise proberen... Kan goed zijn dat ie werkt met je Asus plank.... De driver kun je hier neerhalen: http://support.promise.com/Support/

• SilentStorm
here goes nothing.. Ik post opnieuw als t gelukt is (of niet :( )

• SilentStorm
Nee niet gelukt :( :( :( :( :( Ze hebben alleen die FastTrak types.. ik moet de Ultra100 hebben.. Heb intussen ongeveer alles geprobeert met die FastTrak, maar kan m ook niet laten denken dat t die andere is (of ik doe t verkeerd).. iemand verder nog id-en?

NB Thanx anyway, was toch wel het meest logisch om daar te kijken.. alleen denk ik daar weer niet aan |:(

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 14:06
Ik heb nog even wat rondgesnuffeld.... Voor zover ik op de nieuwsgroepen kan zien heeft de 2.2 serie geen support voor UDMA/100. Dit zit in de 2.4 kernel series. Er is wel een backport naar 2.2 gedaan. Deze kun je vinden op http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/people/hedrick/

Verder: is het misschien mogelijk om in de BIOS de UDMA uit te zetten (of op een lager niveau) en dan te installeren. Na de installatie de driver compileren in je kernel (of een 2.4 kernel pakken) en dan UDMA weer aanzetten in de BIOS??

Zoek trouwens maar eens met www.deja.com/usenet op "Ultra100 Asus A7V linux". Ik heb nog niet alles bekeken maar misschien dat er toch ergens een antwoord tussen staat... Suc6

• SilentStorm
ok bedankt! ik zal die link meteen helemaal uitzoeken!! (zal wel even duren.. wordt overwerken :) )

• SilentStorm
en voor die kernel kan ik anders wel weer een lading patches eroverheen gooien..

• SilentStorm
Heb gister en vandaag hele lijst doorgenomen, maar ook daar is niemand tot nuttige oplossing gekomen. Ik koppel m maar gewoon los denk ik.. toch erg dat daar geen drivers voor zijn.. k stuur nog een mailtje naar promise :)

• LightYears
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

Was er niet een speciale linux versie van asus ? speciaal voor hun udma controllers ?
Anders idd de al genoemde tip, installeer linux in niet udma100 mode. Zoek een patch oid (als die er is) patch het systeem en boot in udma100 mode. Als er geen patch is ... dan niet, dan maar gewoon pio mode. Daarbij standaard draait linux toch in pio mode :)

(hdparm -c1 -d1 -x67 /dev/hda ; voor udma66 als ik het goed had)

arie

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

Verwijderd

Je zult de nieuwe kernel eerst zelf moeten compilen of ergens vandaan halen (het lijkt me sterk dat NIEMAND een redhat bootfloppy gemaakt heeft die met UDMA66/UDMA100 controllers om kan gaan dmv de backport van hedrick...)

Voor Slackware is ie er iig wel :)

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 16:25
astu:
http://sweb.uky.edu/~mabran3/linux/misc/

de RH7.0 boot + install image voor de UDMA 100 controller....

• SilentStorm
Perfect!!! (was toch nog een stuk aan het fdisken om redhat naar voren te halen (voorste cylinders voor een lilo boot) dus wou vandaag net beginnen :) scheelt weer. bedankt voor de moeite! allemaal!

• SilentStorm
Okdan.. hiermee detecteerd ie m wel..maar nu: hij ziet zn installation tree nie.. :?

Heb m vlak vantevoren (en zonet nog) met IDE geprobeert: daarvoor detecteerde die m wel, maar nu.. en ja ik heb partities goed, geen problemen, en ik selecteer de goeie hd/dir.. )

Ik zoek ff verder. Als iemand nog suggesties heeft? misschien komt het doordat linux moeite heb met een leeg stuk voor de rest begint?

/edit
heb het intussen ook met ext2 partitie geprobeert ipv leeg stuk.. pakt ie ook niet.. alleen extra partitie erbij.

mijn drive indeling is nu:

lege ext2
C: (win+progs) met C:\Linux\Redhat
D:
E:
F:

in linux krijg ik daarvoor:
hde1 (e voor ata device, anders a)
hda3<------moet die linux partitie zijn
hda5<------die moet t toch zijn dan??? met als dir 'Linux' (met hoofdletter) of moet je hier al iets doen van '/c/linux/' (ook al geprobeert, maar geen effect)
hda6<------ de d:
hda7<------ de e:
hda8<------ guess what :p

----------------------

geloof dat drie maanden linux nix zijn als ervaring :'( moet maar weer ns...

• SilentStorm
ik doet wel met een ftp :) kan ik nog ns 850 meg downe.. HET MAG NOG van chello :)

• SilentStorm
Wil ook niet...

Ben er nu achter: Het installatieprogje van Redhat wil geen drivers inladen (heb intussen meerdere gebruikt.. (standaard van redhat, dat ding MET ata100 controller.. kan meer gebruiken, maar lijkt me duidelijk..)

Ik heb geen id :? wat ik hier mee aanmoet:

(onder normal)
[alleen laatste regels]

<7> vfs disc change detected on device ide0(3,0)
<4> atapi device hda
<4> unknown Error type: no sense data -- (sense key(0x00)
<4> no additional sense information -- (asc=0x00, ascq=0x00)
<4> the failed 'start/stop unit' packet command was:
<4> "1b 00 00 00 03 00 00 00 00 00 00"
<6> cdrom: open failed
<7> vfs disc change detected on device ide0(3,0)

in expert is er alleen die
<7> vfs disc change detected on device ide0(3,0) melding.

in install messages (normal)

Going to insmod fat.o (path is NULL)
going to insmod vfat.o (path is NULL)
partition /dev/hde5 selected
mounting device hde5 as vfat

en daarna geeft ie foutmelding bij de (moah.. gui kun je t niet noemen..) text-based ui.

bij een netwerk installatie hetzelfde probleem: going to insmod [driver].o (path is NULL)
got url(NULL)

btw ide0 wordt in kernel gedefinieerd als:

<4> ide0: BM-DMA at 0x800-0xd807, bios settings: hda, hdb: pio

Ik heb dit allemaal met pen en papier op moeten schrijven, dus ik kan niet zeggen of het allemaal letterlijk goed is zo.. (neem aan van wel, maar als je spelfoutje ziet...)

edit:
typo

• SilentStorm
eeeh iemand? ja is eig weer ander onderwerp he? maar corssposten is ook niet zo handig hier..

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-08 17:43
Een optie is misschien de drive eerst op een gewone IDE controller hangen, RH plus patches voor UDMA100 installeren, compileren. Als je dan een kernel hebt gebakken met UDMA100 erin, dan de schijf overzetten naar de 100-controller.

Is maar een gok hoor, ben zelf ook nog helemaal niet zo thuis hierin maar wil een Abit Hotrod 100 in mijn Linux fileservertje gaan hangen, ben er zelf ook nog niet uit hoe ik dat voor elkaar moet gaan krijgen.

• SilentStorm
heb nu het geprobeert met ata-100 device en zonder, (heb dus nu die drivers daarvoor), maar hij wil nu zn modules niet laden. any idea?

• FreeBee
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

FreeBee

The Sky is the limit

Hé, ik heb vandaag RedHat 7 geInstalleerd op een hd op een promise ata-100 controller.
Gebruik gewoon de bootdisks van aslab. Deze zijn speciaal voor RedHat 7 en werken perfect. Daarna even met emergencydisk van hun opstarten en kernel 2.4 er op gooien.

Werkt perfect ;)

Veni vidi volavi!!

• SilentStorm
Hehe heb m er nu ook op staan. Nu mn inet nog aan de praat. Ben nog een stuk of 123.456.789 probs tegengekomen, maar allemaal op kunnen lossen.

[hier ben ik trots op]

Ik heb een van de meest voorkomende (eigenlijk niet bug maar wel prob) van bugzilla opgelost! hij gaf steeds fouten over indexhtml bij het opstarten van anaconda (de installatie 'wizard') bleek dat de grootte van de file niet klopte met de normale grootte.. dus ik nog ns downloaden.. heeft ie weer de verkeerde grootte.. huh????.. nog een stuk of 20 keer met verschillende instellingen sites, etc.. en uiteindelijk kreeg ik de goeie grootte.. :? naja ik heb tem :)
[/hier ben ik trots op]

nu internet nog.. ik had door een of andere vage windows fout ook nog ns een halve maand geen inet, dus kon ik geen howto's dlen en dus ook nix op linux installen.. kom er in ieder geval niet uit met de standaard help van de linuxconf.. naja om dit topic maar een beetje vol te lullen.. ik moet nog ff een nieuwe kernel dl'en.. (die dhr linus zo goed kon commentarieren bij zijn press release (zie topic van 8 of 9 (weet ik zo gouw niet) januari over de release van kernel 2.2.24 geloof ik dat t versienummer intussen was..)

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Wat voor internet heb je?

kabel/adsl?
Pagina: 1